Zones de contacte 2020-2021
El programa educatiu de Graner Centre de Creació de dansa i arts vives compta amb la mediació d’Arte Factum, un col·lectiu d’artistes que transiten entre les arts vives, l’educació i el pensament crític, amb l’objectiu de promoure un diàleg horitzontal i creatiu entre les pràctiques artístiques i educatives.
Durant el curs 2020-2021 el programa involucra 3 escoles bressol (EBM El Cotxet, EBM Niu d’infants i EBM Collserola), 1 espai familiar (La casa dels colors), 5 escoles de primària (El Polvorí, Enric Granados, SEAT, Ramon Casas i Bàrkeno) i 2 instituts (Montjuïc i Domènech i Montaner) del barri de La Marina de Barcelona en un procés d’experimentació sobre arts vives i educació juntament amb 4 artistes. Tot això amb el suport del Pla de Barris de La Marina i a través de Caixa d’eines, un programa per apropar i potenciar les arts escèniques en l’àmbit escolar, dut a terme conjuntament per l’Institut de Cultura, el Consorci d’Educació i l’Institut Municipal d’Educació en el marc del Pla de Barris (Ajuntament de Barcelona).
Prenent com a eixos l’escolta, l’observació i l’acció, es proposa una metodologia de treball basada en la col·laboració i el desplaçament de les posicions entre artistes, mestres i alumnes que facilita la transversalitat dels aprenentatges, fa circular les pràctiques i els sabers situats, i mobilitza els rols (de poder) que s’articulen entre qui ensenya i qui aprèn (a l’escena educativa), o qui actua i qui observa (a l’escena artística).
Més enllà de les pràctiques amb els artistes als centres educatius, el programa s’articula mitjançant la creació de comunitats d’aprenentatge i experiència que habiten els “entre-llocs” de l’art i l’educació, amb sessions de treball conjuntes entre docents i artistes, pensats com espais de reconeixement mutu on intercanviar eines, procediments, i maneres de fer pròpies.
Dins el cicle infantil, els infants comparteixen la pràctica de l’artista Bea Fernández El cuerpo como acontecimiento que se muestra; a primària, Xavier Manubens proposa House of the Seas i, a secundària, Mariona Naudin desenvolupa Reír y llorar, i Alba Rihe, CISCA (Colònia Interespècie Simbiòtica de Curiositats i Actituds). A través d’aquestes comunitats d’aprenentatge els infants i els i les joves s’apropen a pràctiques vinculades a la percepció i el moviment, a les fantasies del jo o a la gamificació.
A partir del programa educatiu s’activa una plataforma de recerca, Zones de Contacte: entre-llocs de les arts vives i l’educació, que funciona com arxiu viu i plataforma de publicació on es poden consultar articles, reflexions i relatories de la comunitat que aplega el programa educatiu Caixa d’Eines de Graner. A partir d’aquesta comunitat la recerca proposa obrir espais de conversa i qüestionament on compartir els sentits que esdevenen a les friccions entre l’art i la pedagogia, elaborar preguntes al voltant de pràctiques vives i situades, i intercanviar eines, procediments i maneres de fer pròpies.
Dates: Curs 2020-2021
Organitza: Graner
A càrrec de: Arte Factum ((David Pérez i Esther Blázquez)/Programa de mediació
Participa: Bea Fernández, Xavier Manubens, Mariona Naudin i Alba Rihe/Artistes; Escoles bressol El Cotxet, Niu d’infants, Collserola i espai familiar La casa dels colors; Escoles de primària El Polvorí, Enric Granados, SEAT, Ramon Casas i Bàrkeno; Instituts Montjuïc, i Domènech i Montaner/Centres educatius del barri de La Marina de Barcelona
Suport: Pla de Barris de La Marina
En el marc de: Caixa d’eines: arts i educació per al desenvolupament dels infants i joves (Institut de Cultura, Consorci d’Educació i Institut Municipal d’Educació dins del Pla de Barris de l’Ajuntament de Barcelona)
Més informació:
> Conversa sobre arts vives i pedagogia amb Arte Factum