Producció cultural des de l’escola: narratives a l’alçada d’un infant
Cadascun a la seva manera, aquests dos projectes fan un doble treball: un treball participatiu dins del mateix centre escolar per implicar-hi tota la comunitat educativa, sumat a un treball col·laboratiu per obrir-se al territori, cercant vincles i complicitats amb col·lectius i institucions de l’entorn.
AHIR, AVUI, DEMÀ. L’ESCOLA REVISITADA PELS ESCOLARS
Projecte vinculat al programa L’Aula al Pati de Lo Pati Centre D’Art Terres de l’Ebre i realitzat amb motiu del 50è aniversari de l’escola Miquel Granell d’Amposta al llarg del curs 2013-2014.
> És un projecte desenvolupat de forma participativa (tot l’alumnat del centre té un espai d’intervenció) i col·laborativa (la direcció, el claustre del centre i els pares implicats participen en el procés de presa de decisions).
> És una construcció col·lectiva que, d’una o altra manera, involucra tota la comunitat educativa de l’escola i busca la col·laboració i la complicitat d’altres col·lectius i institucions (Escola d’Art i Disseny municipal d’Amposta-ESARDI, Centre de Recursos Pedagògics del Montsià, el Centre d’Art de les Terres de l’Ebre Lo Pati, etc.).
Les activitats dels diferents cicles educatius (infantil, inicial, mitjà i superior) s’han desenvolupat simultàniament, tot i que cada cicle ha orientat la seva mirada en una direcció diferent:
> Educació infantil. L’escola que imaginem: els nens i nenes de P3, P4 i P5 dibuixen i expliquen les seves escoles imaginàries del futur amb la col·laboració d’estudiants de l’Escola d’Art i Disseny ESARDI.
> Cicle inicial. Com dius que era l’escola abans?:Històries de l’escola d’abans explicades pels avis i pares als escolars d’avui, que les expliquen amb la seva pròpia veu.
> Cicle mitjà. El curs en un dia: el present de l’escola documentat en un vídeo que en una mena de dia imaginari condensa tot un curs.
> Cicle superior: Ahir/Avui. Investigació sobre la història del centre, acompanyada d’escenificacions del passat performades a l’escola actual per els i les alumnes del cicle superior.
—–
Dates: Curs 2013-2014.
Organitza: La Pati.
Participa: Escola Miquel Granell (Amposta).
Suport: ESARDI, CRP del Montsià/col·laboradors.
En el marc de: Programa L’Aula al Pati (Lo Pati).
—–
Més informació:
lopati.cat/l-aula-al-pati-ahir-avui-dema-lescola-revisitada-pels-escolars
APADRINA EL TEU EQUIPAMENT
Primera edició d’aquest projecte que organitza la Fundació Tot Raval en el marc del Raval Cultural per crear vincles de proximitat entre centres educatiu i equipaments culturals del barri. A més, ens sembla destacable el fet de ser un procés compartit de llarga durada i estar integrat al currículum educatiu dels centres.
En aquesta primera edició, vuit dels deu centres educatius del Raval han apadrinat durant un curs a un dels sis grans equipaments culturals del barri. Són aquests:
> Centres educatius: Escoles Labouré, Drassanes, Collaso i Gil, Vedruna-Àngels i Milà i Fontanals i instituts Milà i Fontanals i Miquel Tarradell, més l’escola bressol Canigó.
> Equipaments culturals: MACBA, CCCB, Filmoteca de Catalunya, Palau Güell, Gran Teatre del Liceu i Museu Marítim de Barcelona
Per donar a conèixer el projecte s’han organitzat dues activitats de difusió: una jornada de presentació (els nens i nenes donaran a conéixer els resultats del primer curs d’implantació d’aquest projecte) i una exposició amb els processos i resultats dels aprenentatges desenvolupats durant els apadrinaments, que inclouran material audiovisual i fotogràfic, entre d’altres.
—–
Dates: 18 de juny (jornada de presentació). Fins el 20 de juny (exposició oberta al barri i a les famílies).
Pati Manning. Montalegre, 7. 08001 Barcelona.
Organitza: Fundació Tot Raval.
Participa: MACBA, CCCB, Filmoteca de Catalunya, Palau Güell, Gran Teatre del Liceu i Museu Marítim de Barcelona
—–
Més informació:
totraval.org/apadrina-el-teu-equipament
També publicat al nostre Facebook
Les imatges i la informació utilitzada per redactar aquesta nota procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.