2 juny, 2016
Notícia

Pedagogies de contacte

"QUÈ DIUEN QUE ÉS AIXÒ DE LA PERFORMANCE?" (xerrada amb Judit Vidiella a /UNZIP dins del projecte "Ultracòs") i "HAY QUE TOCARSE MÁS" (taller de performance per a professorat d'Aimar Pérez Galí a CA2M)

A mig camí entre les pedagogies feministes i les estratègies performàtiques, pràctiques com aquestes dues que recollim en aquesta difusió ofereixen una altra mirada entorn de la pedagogia com un projecte polític de construcció d’identitat (experiències de conscienciació crítica, processos d’autorepresentació) on els sabers s’encarnen i prenen cos a través del contacte i l’aprenentatge des dels afectes.

 

 

 

QUÈ DIUEN QUE ÉS AIXÒ DE LA PERFORMANCE?
Xerrada amb Judit Vidiella dins del projecte Ultracòs. Tres experiències més enllà del cos, centrat en la interdisciplinarietat per posar en relació artistes d’arts visuals i escèniques, amb la finalitat de formalitzar una performance conjunta, resultat d’unes sessions de treball que han estat concebudes a manera de laboratori d’experimentació.

 

Judit Vidiella és docent i investigadora especialitzada en Pedagogies Culturals, Estudis de Performance i Pràctiques Feministes. Els Estudis de Performance obren un complex camp de coneixement que excedeix la pràctica artística de la performance per comprendre altres qüestions socials complexes com la repetició de normes i pràctiques socials, la construcció de la identitat de gènere, sexual, ètnica… El paper dels ritus socials en les pràctiques quotidianes, la transformació de l’educació a través del cos, les pràctiques de regulació neoliberals en el treball o el rol dels i les artistes “performers” en deconstruir les representacions normatives.
———-
Dates: 3 de juny de 2016. A les 19 h.
Sala d’Art Josep Bages. Centre d’Art Torre Muntadas. Jaume Casanovas 80. El Prat de Llobregat. 
Organitza: /UNZIP Arts Visuals al Prat.
Participa: Judit Vidiella (Autora de la tesi doctoral Pràctiques de corporització i pedagogies de contacte: una aproximació als Estudis de Performance i membre del programa internacional de doctorat Arts i Educació: un enfocament construccionista a les Universitats de Granada, Girona i Barcelona).
En el marc de: projecte Ultracòs. Tres experiències més enllà del cos a cura de Maite Travé. Un aprenentatge horitzontal, on el cos i l’acció que aquest genera han estat els eixos centrals de la investigació. Amb la pàrticipació d’Anna Martínez, Ana López, Giselle García, Silvia Martos, Joana Romero i Camille Grob.
———-
Més informació:
unzip.elprat.cat/presentacio

 

 

 

HAY QUE TOCARSE MÁS
La práctica del “Contact Improvisation” se empieza a desarrollar en danza en la década de los setenta, y toma fuerza y se extiende a escala global en los ochenta. Steve Paxton, el coreógrafo estadounidense que inició esta práctica, quería volar pero, lógicamente, antes se propuso aprender a caer junto a otro cuerpo, y para ello empezó a cruzar principios de la danza, la gimnasia deportiva y las artes marciales como el aikido.

 

El principio básico de esta práctica es bailar manteniendo uno o más puntos de contacto con el otro, compartiendo el centro de gravedad con el otro cuerpo, saliendo de la verticalidad y la individualidad para entrar en una co-existencia, una comunidad basada en la confianza y el cuidado y en la voluntad de descubrir nuevos patrones de movimiento.

 

En este taller organizado por el Centro de Arte Dos de Mayo (CA2M), dentro de sus actividades de formación del profesorado, Aimar Pérez Galí propone partir de los principios del “Contact Improvisation” para pensar estrategias que nos ayuden a desarrollar herramientas pedagógicas. Tomando esta práctica como ejemplo de una política del cuidado, podemos abrir campos de exploración alrededor del cuerpo, sus usos, sus connotaciones y sus implicaciones a nivel social, político y cultural.
———-
Fechas: Del 4 al 8 de julio de 2016. De 10,00 a 14,00h.
CA2M. Avda. Constitución 23. 28931 Móstoles, Madrid.
Organiza: CA2M (Formación del profesorado).
A cargo de: Aimar Pérez Galí (Trabaja en el campo de la danza y las artes escénicas como bailarín, “performer”, creador, pedagogo, investigador y escritor)/Taller.
Dirigido a: Profesores y personas interesadas en la educación. 
———-
Más información:
ca2m.org/es/formacion-del-profesorado/taller-performance-aimar-perez

 

 

 

També publicat al nostre Facebook

 

Les imatges i la informació utilitzada per redactar aquesta nota procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.