Mis climas cotidianos. Acciones didácticas para una arquitectura que cuida el clima y a las personas | Guia
Aquesta guia és un recurs generat per la cooperativa andalusa Cotidiana per encàrrec de PLANEA, red de arte y escuela, a partir del treball realitzat durant el curs escolar 2019-2020 al CEIP San José Obrero del barri de la Macarena Nord de Sevilla, amb el suport de la Fundación Daniel y Nina Carasso i la mediació de ZEMOS98. Cotidiana actua com a agent col·laborador de PLANEA, aportant la seva experiència en dos projectes pilot previs executats el 2019 al CEIP Huerta de Santa Marina, també a Sevilla.
Aquest procés d’aprenentatge, experimentació i recerca es desenvolupa en diversos mòduls en els quals la figura de l’àvia esdevé el centre de la recerca. Els dos primers mòduls, recollits en aquesta guia, tracten a través de diverses unitats sobre conceptes globals dels climes atmosfèrics i l’arquitectura bioclimàtica. S’hi proposa un viatge d’anada i tornada: de l’aula a casa, de casa a l’aula. Des de la casa a l’entorn, tenint en compte els espais de proximitat i veïnatge, incorporant les experiències quotidianes de vida.
> Mòdul 1
Titulat Mi abuela, el clima y su entorno, aquest primer mòdul ens proposa conèixer i esbrinar què sabem dels climes del món, experimentant sobre aquests, les maneres de vida en els diferents territoris i com influeix l’entorn en la nostra vida quotidiana. Es tracta de prendre consciència de la importància de viure en harmonia i respecte amb el medi natural que ens envolta. |
> Mòdul 2
Amb el títol La casa de mi abuela y mi casa, aquest segon mòdul ens endinsa en l’arquitectura i en la nostra relació amb l’entorn de proximitat. L’arquitectura bioclimàtica i els climes de convivència permeten reflexionar sobre les maneres d’usar, viure i sentir el nostre entorn habitat. |
La guia es pot descarregar al Centro de Recursos de la Red Planea.
Mis climas cotidianos
Aquesta experiència docent neix de la interlocució entre ZEMOS98, el CEIP San José Obrero a Sevilla i Cotidiana, cooperativa andalusa com a agent col·laborador en el marc de PLANEA, red de arte y escuela.
Aquest projecte desenvolupa pràctiques didàctiques per a la millora dels entorns quotidians (casa-plaça i escola-pati) des de dos enfocaments climàtics (el científic i el social): El clima atmosfèric i els climes de convivència que es donen en l’ús d’aquests, integrant principis d’arquitectura ecològica i inclusiva.
Totes dues línies estratègiques havien estat materialitzades per Cotidiana durant el 2019 en dos projectes pilot (Bioclimatiza tu cole i Diagnóstico con perspectiva de género aplicado al patio y entorno del colegio), executats al CEIP Horta de Santa Marina de Sevilla. |
Cotidiana
Cooperativa d’arquitectes que desenvolupa projectes integrant principis de l’arquitectura bioclimàtica, la construcció sostenible i l’urbanisme amb perspectiva de gènere. El seu treball es concreta en projectes d’arquitectura, disseny, estratègies urbanes, propostes docents, acompanyament de processos de millora d’hàbitat, entre altres, des d’una perspectiva mediambiental, social i sensible.
Actualment, componen l’equip Cristina Alba Pérez-Rendón, Eva Morales Soler i Isabel Martín Ruiz. |
Any de publicació: Juliol, 2020
Edita: Planea, red de arte y escuela
Autoria: Cristina Alba Pérez-Rendón, Eva Morales Soler i Isabel Martín Ruiz (Cotidiana)/Textos, il·lustracions i disseny; ZEMOS98, Cotidiana, Marisa Soler Cantos, Damiana Ruiz López i Ricardo Gayol Iglesias/Revisió i correccions; Planea/Edició i maquetació
Suport: Fundación Daniel y Nina Carasso
Més informació:
Sobre el projecte:
redplanea/mis-climas-cotidianos
Sobre el recurs: redplanea/recursos/mis-climas-cotidianos
#ArxiuViuPolièdrica: Més sobre educació i medi ambient
Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.