Mediar el futuro. Archivo y memoria en arte y educación | Publicació

El llibre Mediar el futuro. Archivo y memoria en arte y educación escrit per Sara Torres-Vega, artista, investigadora i docent, i publicat en la col·lecció arte + educación de l’editorial Catarata, mira simultàniament al passat i al futur dels arxius en art i educació. Aquesta publicació recull els fruits de més de deu anys de recerca que l’autora va culminar durant la seva estada a la Real Academia de España en Roma i neix de la falta d’arxius d’art i educació, i de la necessitat d’instaurar mecanismes de documentació que preservin el passat per a mediar el futur.
La primera part del llibre, “Arca: supervivientes del diluvio”, rescata aquells arxius de múltiples llocs que sí han sobreviscut a les dificultats que pateixen les treballadores de l’art i l’educació per explicar una història pròpia. Es tracta d’arxius tant digitals com analògics que custodien els sabers d’una professió incerta, efímera i temporal.
A la segona part, “Caja: ritos de guardar”, l’autora es pregunta si en comptes d’esperar a que se’ls faci lloc en els arxius existents, no seria més efectiu construir una arca pròpia per preservar la memòria i l’arxiu de l’educació artística. Així doncs, proposa la generació de protocols de documentació i arxiu, donant claus i pautes per a qualsevol professional, institució, departament o associació que vulgui començar a construir un arxiu útil, sostenible i situat.
El tercer i darrer capítol, “Mesa camilla: archivo de archivos/salir de la caja”, es recorre a la imatge de la mesa camilla per pensar l’arxiu més enllà del seu sentit tradicional. El dubte que planteja la investigadora és si els objectes que potencialment poblarien l’arxiu d’art i educació (una pinassa, una sabata, una carta amagada en un llibre vell, múltiples fotografies o vídeos en formats obsolets, etc.) serien realment compatibles amb els protocols d’obertura, els guants de làtex o els accessos restringits dels arxius formals. En canvi, la seva proposta evoca l’espai de trobada de la mesa camilla, un lloc on acudir per la necessitat de buscar el calor d’un braser, i pel desig d’estar a prop dels qui sabem que aportaran coses nutritives a l’arxiu.
Partint d’aquesta idea, es recullen projectes en codi obert, xarxes socials, usos formatius i activisme professional que promoguin llocs de reunió i intercanvi que serveixin de catalitzadors de la memòria material i immaterial, de relat del present i de mediació i projecció d’allò que ha de venir, establint temps i espais amb els quals continuar enriquint els arxius d’art i educació.
Any: 2023
Autora: Sara Torres-Vega
Col·lecció: arte + educación
Pàgines: 224
Més informació: catarata/mediar-el-futuro
Per què et pot interessar?
Tal com reflexiona l’autora, el sector de l’art i l’educació sobreviu en un context amenaçador: precarització dels seus professionals, constant risc de desaparició dels currículums oficials, absència de reconeixement a l’especialització del professorat, precarització de les mediadores en institucions culturals, invisibilització, subalternitat, etc.
En aquesta realitat se li suma el fet que, en el terreny de l’educació artística, l’arxiu i l’acte de preservar allò que històricament ha succeït als departaments d’educació d’una institució cultural, no ha estat cap prioritat. Tal com reflexiona Maria Acaso, productora cultural i cap de l’Àrea d’Educació del Museu Reina Sofía, en un post dedicat al llibre, per “desfer la subalternitat dels departaments d’educació és necessari un assalt a l’arxiu, reclamant el lloc central dels públics i els seus aprenentatges al cor del museu”.
Aquest llibre pot interessar a tothom que vulgui trobar pistes sobre com emprendre la tasca de “assaltar l’arxiu”. També, a qualsevol persona que vulgui aportar històries per assistir a les educadores i comunitats de l’art i l’educació en la seva tasca de mediar el futur. |
Sobre l’autora |
Article de María Acaso i Sara Torres-Vega publicat per A*Desk entorn del paper subaltern dels Departaments d’Educació dels museus reflectit en l’absència de l’educació als arxius institucionals. |
#ArchiuViuPolièdrica: Més propostes sobre pràctiques comunitàries i arxiu
Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.