Lo vivo · lo pueblo · lo jondo | Projecte
Lo vivo · lo pueblo · lo jondo. Geopsiquias del Albaicín forma part del cicle Los saberes del pueblo, un laboratori des del qual Casa de Porras (espai cultural de La Madraza Centro de Arte Contemporáneo, dependent de la Universidad de Granada) articula línies d’extensió cultural i formació complementària al currículum acadèmic universitari. Així doncs, aquest projecte podria observar-se com un assaig d’una universitat divergent, lateral, captivada de desig…
El projecte aglutina un grup híbrid i fluctuant de persones que es vinculen a uns processos connectats entre si: 1 arxiu albaiciner, 3 tallers oberts, 1 assemblatge-exposició i 1 llibre. Aquests processos tenen com a centre d’operacions Casa de Porras, un modest palau del segle XVI convertit en centre d’estudi popular, recerca i creació, situat al mateix Albaicín. Respon a la voluntat de generar un coneixement situat, prenent aquest barri com a lloc des del qual revisar allò universal i des del qual reconnectar poèticament la història profunda amb el més contemporani.
L’arxiu
Al Cambril expositiu, situat a la segona planta de Casa de Porras, es desplega l’arxiu que s’ha anat generant des de la primavera del 2022 entorn de les nocions de “lo vivo”, “lo pueblo” i “lo jondo”.
Segons els seus impulsors, “lo vivo té a veure amb allò que neix, que vibra, que (s’) alimenta, allò que (es) transforma, allò que mata o mor, allò que transita. Lo pueblo s’organitza entorn del què arrela, allò que es celebra, allò que (no) treballa, allò que lluita, allò que (no) recorda. Lo jondo fa referència a allò que tremola, que s’amaga, que s’enfonsa, que apareix i que transmet”.
El mètode desplegat s’inspira en l’obra Ni oriente ni occidente: el universo visto desde el Albayzin (1930) del pensador arabista andurens Rodolfo Gil Benumeya (1901-1975) per observar els universos entorn de lo vivo, lo pueblo i lo jondo des de l’Albaicín, buscant poetitzar, viatjar i estranyar en comptes d’explicar, visibilitzar, mapar o representar.
Aquest mètode pivota sobre la noció de “migdia”, constructe geogràfic-cultural que implica una mirada alternativa a la colonial occidental; una mirada a cavall entre Europa i Àfrica i en íntima connexió transatlàntica amb Llatinoamèrica. Es pren com a principi metodològic la “geopsiquia”, enunciada per Gil Benumeya: “la ciència de les creacions que uneix les tres disciplines intuïtives (fins i tot màgiques) de l’amor, l’estètica i la religió”, una ciència que permet explorar aquest angle de visió meridional capaç de revelar els aspectes preconscients i col·lectius de la cultura, els substrats invariables “però vibrants i en tensió” de tots els esdeveniments. L’Albaicín s’identifica com a lloc privilegiat des del qual assajar aquesta mirada.
Els tallers oberts
Dels elements de l’arxiu van sorgir possibilitats de joc que es van activar en tres tallers oberts entorn a la viveza, la puebleza i la jondura. Aquests tallers es van organitzar en complicitat amb els artistes Federico Guzmán [lo vivo, juny 2022], Rafael Tormo [lo pueblo, octubre 2022] i Luz Arcas [lo jondo, novembre 2022]. Tallers viscuts al costat d’un grup divers de persones, una comunitat heterogènia d’estudiants, artistes, i veïns i veïnes de l’Albaicín que durant les diferents fases del projecte van posar, amb molta generositat, els cossos, les ganes de jugar, la imaginació, l’escolta i la predisposició per trobar-se de nou amb un barri suposadament conegut.
S’han editat tres quadernets que permeten saber més del què va esdevenir en els tallers i sobre cadascun dels elements que componen l’arxiu. Aquests quadernets es troben també en el Cambril de Casa de Porras, juntament amb altres materials que remeten a experiències específiques realitzades durant el projecte, i es poden descarregar a la pàgina web del projecte.
L’assemblatge–exposició
A la cantonada oest del pati de Casa de Porras hi ha una figura anomenada Ensamblaje demosófico del Albaicín, un últim gest compartit amb els qui es van apropar fins al centre cultural la tarda del 28 d’abril de 2023. Es tracta d’una intervenció conformada a partir d’una triangulació i després un bricolatge molt impur i indisciplinat d’elements que busca tornar sensibles i operatives les interrelacions de la tríada lo vivo, lo pueblo i lo jondo. Aquesta màquina passional filtra, tamisa, sona, tiba, ascendeix, connecta, vibra, opera en el clima, canalitza, talla, nia, descendeix, guarneix, es balanceja, captura, emet…
El llibre
Aquest projecte finalitza amb una publicació, lo vivo · lo pueblo · lo jondo. Geopsiquias del Albaicín, que reuneix tots els materials de la recerca, inclosa dins de la Col·lecció Extensió Universitària de l’Editorial de la Universidad de Granada.
Els seus autors són el col·lectiu Operaciones Cunctatio (Rafael Sánchez-Mateos Paniagua i Susana Velasco) que, juntament amb Antonio Collados (Director d’Extensió Universitària de La Madraza i professor al Departament d’Escultura de la Universidad de Granada), s’han encarregat també de l’edició.
A través dels seus textos (incloses les col·laboracions dels tres artistes que van facilitar els tallers) i fotografies es reuneixen, autoetnogràficament, els diferents moments d’aquesta recerca artística articulada entorn de les nocions de lo vivo, lo pueblo i lo jondo, que va suposar un procés d’any i mig de treball.
Dates: 2022-2023
Casa de Porras. Palacio del Almirante (Placeta del Almirante, s/n). 18071 Granada
Organitza: La Madraza – Centro de Cultura Contemporánea (Universidad de Granada)
A càrrec de: Rafael Sánchez-Mateos Paniagua i Susana Velasco (Operaciones Cunctatio) | Concepció i elaboració; Antonio Collados, David Martín López i Pedro Ordoñez Eslava | Cura; Federico Guzmán, Rafael Tormo i Luz Arcas | Artistes tallers; Jesús Carrillo | Curadoria del projecte per Imaginar nuevas Europas
Participa: Estudiants, artistes, i veïns i veïnes del barri de l’Albaicín (Granada)
Més informació: casadeporras.ugr-lo-vivo-lo-pueblo-lo-jondo
Projecte inclòs a Imaginar nuevas Europas
«Los saberes del pueblo» forma part del conjunt d’accions, denominats laboratoris, amb les quals des de Casa de Porras (palau del segle XVI convertit en centre d’estudi popular, recerca i creació), es generen línies d’extensió cultural i formació complementària al currículum acadèmic universitari. L’objectiu principal d’aquests laboratoris és proveir aquest centre cultural de programes que serveixin per posar en tensió el seu projecte –conscients d’inscriure’s en una institució acadèmica– en relació a un altre conjunt d’experiències, discursos i pràctiques considerades rellevants i enriquidores.
El què es vol és contribuir a generar vincles amistosos –però també crítics– entre cultura acadèmica i cultura popular, conscients que Casa de Porras està situada i irradia influència al barri granadí de l’Albaicín. Un context singular, diríem que un lloc carregat de potència, que ens convida a pensar de manera situada la seva extraordinària història i el seu complex present de manera imaginativa. | ||
Operacions Cunctatio
Operaciones Cunctatio és un col·lectiu de recerca artística fundat el 2010 per Susana Velasco (doctora en arquitectura, artista i docent) i Rafael Sánchez-Mateos Paniagua (doctor en estètica, artista, investigador i docent), que busca, tot generant relats dels diferents estrats del territori i el paisatge cultural, donar forma material a les diferents temporalitats que travessen la contemporaneïtat.
Els seus projectes es van iniciar amb “Cunctatio del Sud” (sub-UR-Urbanacción, La Casa Encendida) i “Cunctatio 2024: Ficciones-paisaje en torno a la Carta de los Comunales Metropolitanos” (Fluxus to the People, Museo Reina Sofía). |
#ArxiuViuPolièdrica: Més notícies sobre iniciatives entorn de la cultura popular
Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.