7 novembre, 2024
Notícia

Lo que puede una institución cultural | Presentació Quadern

Presentació online del tercer Quadern PLANEA que recull una recerca de dos anys sobre com millorar la col·laboració entre institucions culturals i educatives a Espanya.

PLANEA, la xarxa d’Art i Escola impulsada per la Fundació Daniel y Nina Carasso i articulada amb la mediació de Pedagogías invisibles (Comunitat de Madrid), Máster PERMEA (Comunitat Valenciana) i ZEMOS98 (Andalusia), presenta a través del seu canal de Youtube el seu tercer Quadern, titulat Lo que puede una institución cultural. Aquesta publicació deixa constància d’un programa que ha durat dos cursos acadèmics i que engloba una recerca de la relació entre institucions culturals i educatives a l’Estat espanyol. Aquest procés de formació i assessorament per a entitats culturals, s’ha dedicat a revisar fórmules que transcendeixen els formats habituals de relació i que, sobretot, aconsegueixen compromisos més estables i sòlids a l’empara de nous marcs administratius, tant culturals com educatius.

 

 

Primers apunts sobre el quadern

 

Algunes de les preguntes que han marcat i que donen forma al quadern són: Quins formats de treball, més enllà dels tradicionals (visites guiades, funcions escolars, tallers…) es vinculen o poden vincular-se a la institució cultural i educativa? Quines solucions o vies de col·laboració estan trobant totes dues institucions en altres contextos? De quins mecanismes administratius o marcs jurídics es podrien beneficiar per tal de fer aquesta col·laboració més sòlida? Quines eines poden o han d’aplicar les institucions culturals per desenvolupar aquests projectes? Quin és el camí a recórrer?

 

Hi han participat les següents institucions culturals: Ajuntament del Prat de Llobregat (Barcelona), Teatre Auditori de Granollers (Barcelona), Centre Cultural Las Cigarreras (Alicante), ALCINE – Festival de Cinema d’Alcalá de Henares (Madrid), Teatro Gayarre (Pamplona), Espacio Abierto (Madrid), Centre de Cultura Contemporània CondeDuque (Madrid), Museu d’Art Contemporani d’Alacant i Agencia Andaluza de Instituciones Culturales (Junta de Andalusia).

 

 

Sobre la presentació

 

La presentació tindrà les següents intervencions:

 

> Este cuaderno es un manual. Explicació del perquè del quadern, la seva estructura i objectius per part de José Campos (Responsable d’Educació i Mediació del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana-CMCV, docent a la Universitat Oberta de Catalunya i codirector del Màster PERMEA de la Universitat de València-CMCV) i Andrea de Pascual (Pedagoga i cofundadora de Pedagogías invisibles, Projectes d’Art + Educació).

 

> La institución cultural (y educativa) como cuerpo híbrido. Punt de vista de perquè les institucions culturals han i poden treballar amb l’escola i de quines maneres ho poden fer per part de Neus Lozano-Sanfèlix (Artista, investigadora i docent. Forma part del projecte col·lectiu i grup de recerca independent Crater–Lab i, des de l’àmbit universitari i en el context del CMCV, dirigeix amb José Campos el projecte de recerca artística “Resistències artístiques”).

 

> Educación y cultura, ¿ni juntas ni revueltas?. Com l’escola es beneficia de les relacions que estableix amb les institucions culturals per part de Pepa Ortiz (Docent, assessora y gestora cultural, actualment imparteix docència al Màster PERMEA i és assessora de formació de àmbit artístic per a professorat).

 

> Estrategia del Plan Nacional de las Artes (Portugal) para los próximos 5 años. Quin és el marc que s’ha creat ministerialment des del Govern de Portugal per incentivar les relacions entre l’escola i la institució cultural per Sara Brighenti (Experta en museus i programes educatius, és la comissària adjunta del Pla Nacional de les Arts de Portugal des del 2019, així como promotora i coautora de Porto Santo Charter sobre els drets culturals i la promoció de la democràcia).

 

 

La activitat es retransmetrà a través del canal de Youtube de PLANEA i, les persones inscrites, rebran una còpia en paper del quadern de manera gratuïta.

 

 

 

Dates: 14 de novembre. Inscripció prèvia si es vol rebre el quadern en paper
De 17 a 19h. Presentació del quadern pel canal Youtube de PLANEA
Organitza: PLANEA (Fundació Carasso)
Participa: José Campos (CMCV, UOC i PERMEA), Andrea de Pascual (Pedagogías invisibles), Neus Lozano-Sanfèlix (Crater–Lab, “Resistències artístiques”), Pepa Ortiz (PERMEA) i Sara Brighenti (Pla Nacional de les Arts de Portugal, Porto Santo Charter)
Més informació i inscripcions: redplanea/presentacion-del-cuaderno-lo-que-puede-una-institucion-cultural

 

 

 

 

Red PLANEA

 

Xarxa de centres educatius, agents i institucions culturals que es comprometen a utilitzar les pràctiques artístiques a l’escola pública de manera transversal, situada en els territoris i amb vocació de generalització i permanència. La xarxa es dona un termini de cinc cursos per prototipar, avaluar i recopilar aprenentatges sobre les maneres  de produir canvis significatius en els centres educatius, en les conselleries d’educació i en el seu ecosistema més proper, a través de les pràctiques artístiques.

 

PLANEA està impulsada per la Fundación Carasso i s’articula mitjançant la mediació en tres territoris: Pedagogías invisibles (Comunitat de Madrid), Màster PERMEA (Comunitat Valenciana) i ZEMOS98 (Andalusia). La governança i fórmules de gestió de la xarxa formen part d’aquest prototipat a cinc anys.

 

 

 

 


#ArxiuViuPolièdrica: Més notícies relacionades amb PLANEA Red de Arte y Escuela 


 

 

 

 

 

Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.