Lo estamos haciendo | Publicació

Lo estamos haciendo és una llibreta de notes que recull els desitjos col·lectius, metàfores i aprenentatges sobre què significa ser Departament d’Educació als 4 centres d’art participants: Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA), Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), Centre d’Art la Panera (Lleida) i Es Baluard Museu d’Art Modern i Contemporani de Palma (Ciutat de Mallorca).
La publicació és una de les materialitzacions del projecte “Pensando juntas un dispositivo de arte móvil”, que proposa un exercici de reflexió col·lectiva i aprenentatge institucional sobre el paper d’aquests dispositius com a activadors de la participació cultural a través de la producció artística.
Context de la publicació
“Pensando juntas un dispositivo de arte móvil” és una recerca educativa que va començar el 2020, amb la implicació de les Àrees d’Educació de les 4 institucions involucrades, i que ha estat presentada al Museo Reina Sofía de Madrid el febrer de 2025. El projecte, que compta amb el suport de la Fundació Daniel y Nina Carasso, parteix de la idea del “museu fora del museu” i de la capacitat que tenen aquests dispositius per estimular la imaginació poètica i política de la ciutadania. S’hi planteja la possibilitat de generar iniciatives d’art mòbil que no siguin objectuals, sinó conceptuals, replicables i ampliables a altres contextos, situades i cocreades entre comunitat, artistes i mediadorxs artístics/ques.
A més de la publicació Lo estamos haciendo, el procés de treball que ha suposat “Pensando juntas” entorn del seu eix transversal, que és “el dret a la ciutat”, ha donat peu també a ANDO RÈCORDS. Des del 2024, aquest projecte experimental activa un procés col·lectiu i horitzontal sobre els drets i llibertats en els contextos urbans de Barcelona, Lleida, València i Palma, on se situen les institucions implicades i les seves comunitats properes, al qual se sumen els artistes Lluc Mayol i Violeta Ospina.
El museu fora del museu
Tant la publicació com el projecte exploren les possibilitats per portar l’art contemporani fora dels murs de les seves respectives institucions. S’hi recull un procés de pensament col·lectiu acompanyat per l’artista Itxaso Corral entorn de la idea de dissenyar un dispositiu d’art mòbil. Aquesta llibreta de notes pretén compartir algunes qüestions útils destil·lades de l’experiència que ha suposat aquest procés de pensament col·lectiu pe tal d’animar altres persones i departaments a iniciar nous “pensant juntes”. Qüestions que van més enllà de la recerca sobre el disseny d’un dispositiu d’art mòbil per esdevenir desitjos col·lectius, aprenentatges i metàfores sobre els intersticis del què significa ser departaments d’educació a les institucions culturals.
Per què et pot interessar?
Lo estamos haciendo és un exercici per obrir cap enfora un procés de pensament col·lectiu; per a, com s’apunta en la seva introducció, “traslladar a altres llocs aquells gestos que han anat donant forma a més de cinquanta hores de conversa, i d’escriptura individual i col·lectiva”. Sense ànim de descobrir res nou, s’afegeix, o pot ser que sí, perquè potser allò nou és tenir l’oportunitat de poder constatar i reafirmar quins són els gestos que han conformat la seva experiència de viure juntes un procés de pensament col·lectiu.
Aquesta publicació ve d’estar espigolant els aprenentatges d’unes altres, de llançar-se al repte de fer temps per posar-ho en pràctica de manera col·lectiva des d’un context situat, el de quatre equips d’educació de quatre institucions d’art que es reconeixen “llunyanes, que no es toquen, que es veuen i s’escolten però que s’acompanyen a una distància sostinguda”.
Lectura recomanada, doncs, per a professionals i investigadorxs de la mediació cultural, estudiants de carreres vinculades a les pràctiques de mediació i art, docents i persones interessades en l’encreuament entre art i educació… Qualsevol persona o institució motivada per aquest repte de portar “el museu fora del museu”, coneixent el què suposa “ser institució i ser educació, tot alhora. Domesticar la burocràcia i articular pràctiques situades. Corregir contractes i mediar el territori. L’endins i l’enfora en paral·lel i en ritme constant”.
Data d’edició: Barcelona, 2024
Projecte i publicació presentats el febrer del 2025 al Museo Reina Sofía
Edició: MACBA, IVAM, La Panera i Es Baluard
Disseny: Antonis Antoniou, Itxaso Corral Arrieta
Textos i il·lustracions: Helena Ayuso, Eva Cifre, Itxaso Corral, Yolanda Jolis, Irene Llàcer, Roser Sanjuan
Suport: Fundació Daniel y Nina Carasso
Més informació i accés a la publicació:
MACBA
El Museu d’Art Contemporani de Barcelona va obrir les seves portes el 1995. Concep l’educació com a un eix vertebrador que articula el paper del museu al barri, el treball amb la Col·lecció i amb el cos. Ho fa alliberant la pedagogia o qüestionant la normalitat. Pretén involucrar tots els actors que conviuen al voltant del museu i promoure la reflexió i la participació col·lectives a través de tallers, cursos, grups de treball o visites, sempre amb l’acompanyament d’artistes educadorxs. |
IVAM
L’Institut Valencià d’Art Modern neix a la ciutat de València el 1986 i el seu objectiu és la coneixença, tutela, incentivació i difusió de l’art modern i contemporani. Desenvolupa diverses accions educatives dirigides a famílies, centres educatius i al barri. |
La Panera
El Centre d’Art la Panera a la ciutat de Lleida es va inaugurar l’any 2003. És una plataforma de producció i difusió de les arts visuals contemporànies. Des de la línia de treball de Programes públics impulsa projectes amb el context. Des de l’acció educativa posa en relació creadorxs amb centres educatius amb l’objectiu de desenvolupar conjuntament processos de treball creatius. |
Es Baluard
Es Baluard és el Museu d’Art Modern i Contemporani de Ciutat de Mallorca, inaugurat el 2004. Des del 2013, la seva àrea d’educació s’ha anat reformulant en un continu R+D centrat en dos focus, l’educatiu i el formatiu, que es complementen i connecten també amb la línia de programes públics. Una part de les accions s’orienten a la creació de projectes en col·laboració on intervenen diferents agents, no només de l’àmbit cultural i educatiu, sinó també del social. |
#ArxiuViuPolièdrica: Més documents entorn de les pràctiques de les educadores i mediadores culturals
Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.