Laboratoris bibliotecaris 2024 | Curs
L’objectiu del curs “Com muntar un laboratori ciutadà a biblioteques i altres institucions culturals”, que organitza de manera gratuïta i en format en línia el Ministeri de Cultura a través de la Subdirecció General de Coordinació Bibliotecària (Direcció General del Llibre i Foment de la Lectura), és que qualsevol institució cultural, especialment biblioteques, pugui posar en marxa un laboratori ciutadà. El curs s’estructura en dues parts: una primera part teòrica, on s’explica com muntar un laboratori ciutadà en biblioteques i altres institucions culturals i una segona part pràctica, on es convida els i les participants que apliquin els coneixements adquirits i posin en marxa els seus propis laboratoris.
La primera part té una durada de quatre setmanes, del 20 de maig al 16 de juny. Els continguts es presenten en diversos formats: vídeos d’uns 10 minuts de durada i textos que els complementen. Cada setmana es planteja un exercici pràctic. El temps de dedicació estimat per revisar els continguts i realitzar els exercicis és de 2 hores setmanals.
La programació es completa amb sessions setmanals de tutoria i debats oberts.
La part pràctica es desenvoluparà durant el segon semestre del 2024.
Programació del curs
> Presentació general
Benvinguda al curs. Per què a biblioteques? Diego Gracia, coordinador del projecte Laboratoris Bibliotecaris, Ministeri de Cultura i Esport
> Mòdul 1. Introducció als laboratoris ciutadans
Què és un laboratori ciutadà? Lorena Ruiz, investigadora social
Com funciona un laboratori ciutadà? David Gómez, director del projecte Slow U, del TEC de Monterrey, Mèxic
Píndola: vídeo “Aprendre a la biblioteca”. Exemple d’un laboratori bibliotecari, celebrat a Medialab Tabakalera (Donostia | Sant Sebastià) el novembre del 2022
> Mòdul 2. Primeres consideracions: preparant el terreny
Recursos necessaris i com trobar-los. Grup de Treball Laboratoris Bibliotecaris
Pla de comunicació. Patricia Horrillo, experta en comunicació i xarxes socials
Planificació amb escenaris. Gestionar la incertesa. Matt Finch, consultor per a institucions culturals en direcció estratègica
Contingut extra: Cas pràctic de gestió de recursos. Cinthia Mendonça, directora de Silo – Art i Latitud Rural
> Mòdul 3. Avançant en la preparació del laboratori
Acompanyament del laboratori. Lorena Ruiz, investigadora social
Anàlisi de l’entorn. Blanca Callén, professora i investigadora social
Píndola: La web labsbibliotecarios.es: potencialitats i funcionalitats vídeo
Contingut extra: Logística d’un laboratori. Aurora Adalid, membre de Zuloark, projecte interdisciplinari dedicat a l’Arquitectura, l’Urbanisme i la recerca
> Mòdul 4. La convocatòria i el desenvolupament del laboratori
Elements de la convocatòria. Mariana Cancela, coordinadora del curs
El taller de prototipat col·laboratiu. Susana Moliner, comissària i productora cultural de Grigri Projects
Contingut extra: Adaptació a les necessitats locals i altres consells (Blanca Callén)
Contingut extra: Documentació del procés i els resultats (David Gómez)
> Continguts extra. Avaluació i continuïtat
Avaluació. Com recollir dades. Anàlisi de conclusions. Nora González, dissenyadora de serveis, forma part de CivicWise i Pascual Pérez, cofundador i soci cooperativista de l’Oficina de Innovación Cívica
Guia per a la avaluació de Laboratoris Ciutadans. Civímetro
Continuïtat de projectes i equips. Continuïtat del laboratori i xarxes de col·laboració
Patricia Horrillo, experta en comunicació i xarxes socials
Fran Díaz, professor, investigador i coordinació del projecte Autofabricantes
Dates: Inscripcions obertes fins el 12 de maig via formulari
Curs online i gratuït
> Del 20 de maig al 16 de juny: Primera fase del curs (part teòrica)
> Segon semestre 2024: Segona fase del curs (part pràctica)
Impulsa: Subdirecció General de Coordinació Bibliotecària (Direcció General del Llibre i Foment de la Lectura, Ministeri de Cultura) i Presidència Espanyola (Consell de l’UE)]
Dirigit a: Biblioteques, institucions culturals o entitats interessades a activar un laboratori ciutadà i xarxes de col·laboració a les seves comunitats
Participa: Diego Gracia (Laboratorios Bibliotecarios), Lorena Ruiz, David Gómez (Slow U), Patricia Horrillo, Matt Finch, Cinthia Mendonça, (Silo – Arte y Latitud Rural), Blanca Callén, Aurora Adalid (Zuloark), Mariana Cancela (LabsBibliotecarios), Susana Moliner (Grigri Projects), Nora González (CivicWise), Pascual Pérez (Oficina de Innovación Cívica) i Fran Díaz (Autofabricantes)
Més informació i inscripcions: labsbibliotecarios/curso/laboratorios-bibliotecarios-2024
Labs Bibliotecarios
Projecte de la Dirección General del Libro y Fomento de la Lectura a través de la Subdirección General de Coordinación Bibliotecaria (Ministerio de Cultura y Deporte) amb l’objectiu de reforçar la idea de la biblioteca com a un espai de trobada de la ciutadania per al desenvolupament de projectes en conjunt.
Aquesta iniciativa treballa des del 2017 en la unió de biblioteca i participació ciutadana, creant el 2020 el projecte “Cómo montar un laboratorio ciudadano en bibliotecas y otras instituciones culturales” amb l’objectiu d’oferir una formació de qualitat i gratuïta a persones i institucions que vulguin organitzar un laboratori i donar suport a la seva posada en marxa. En les seves dues edicions, desenvolupades el 2020 i el 2021, més de 4.000 persones es van apuntar al curs de formació i es van dur a terme més de 100 laboratoris per tot el món.
A la web de LabsBibliotecarios, a més de tota l’actualitat sobre el projecte, existeix un repositori per documentar els laboratoris i projectes que es fan i s’han fet i que permet la creació d’una comunitat que pot relacionar-se a través del fòrum. |
#ArxiuViuPolièdrica: A Polièdrica ja hem parlat amb anterioritat de les biblioteques com a espais d’aprenentatge i laboratoris ciutadans:
> La biblioteca com a agent de transformació socioeducativa | Màster en línia
> Biblioteques: espais per a l’exercici de la ciutadania
> Com muntar un laboratori ciutadà i construir xarxes de col·laboració
> Teixidores de paraules i de drets
Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.