Laboratorio Pantono. ¿Qué sucede cuando estamos juntas? | Llibre
Com bé s’explica en la presentació del llibre, “Laboratorio Pantono” és, formalment, el resultat d’un contracte entre la Facultat d’Educació de la UCM i el centre de cultura contemporània Condeduque de Madrid. Fruit d’aquest acord, es va formar un grup de treball que, vinculat a la programació d’art del centre cultural, va indagar entre el 2020 i el 2022 sobre les connexions entre la comunitat educativa i els centres culturals com a agents pedagògics. Però cap institució arriba a aquesta col·laboració, es remarca en la mateixa introducció, sense les persones que en formen part. D’aquí la importància de crear vincles i afectes que es creuen i transiten entre allò micro i allò macro.
Un treball coral
Conseqüentment amb aquesta afirmació, la publicació on es recull el fruit del treball d’aquest projecte és el resultat de gairebé un any i mig d’intensa experiència entre diferents agents de l’arteducació. La seva autora és Marta García Cano, professora d’Educació i Belles Arts i coordinadora del projecte Educación Pantono a la UCM, cofundadora de Pedagogías Invisibles i membre del Grup d’Educació del centre de creació contemporània Matadero Madrid. Durant més de 20 sessions aquesta mediadora cultural i experta en desenvolupament del professorat va treballar en col·laboració amb Mar Castillejo Higueras (docent a la UNIR), Sata García Molinero (artista, educadora i investigadora), María Gárgoles Navas (professora a la UDIT i investigadora), María Gil Gayo (investigadora a la UCM i educadora artística) i Tanit Lagüéns Casas (professora de Geografia, Història i Història de l’Art a la UCM) per materialitzar Laboratorio PANTONO ¿qué sucede cuando estamos juntas? publicat per Octaedre Editorial.
Projecte marc: “Laboratorio Pantono”
“Laboratorio Pantono”, projecte impulsat pel grup multidisciplinari Educación Pantono (Educació UCM), va tenir com a objectiu formar un grup de treball al centre cultural Condeduque de Madrid per tal d’indagar sobre les connexions entre la comunitat educativa i els centres culturals com a agents pedagògics.
Dins de la programació del centre cultural, entre el 2020 i el 2022 “Laboratorio Pantono” va investigar, va experimentar i va dialogar sobre recursos, accions, estratègies i eines per reforçar el vincle arteducació, bastint ponts entre la institució cultural i la institució universitària i impulsant una comunitat compromesa a aquest efecte.
Per què et pot interessar?
A cavall entre la recerca, el relat personal, algunes dades, receptes, reflexions, reivindicacions i propostes, la intenció del llibre és ajudar a prendre consciència i identificar qui són els i les agents de l’artducació, què tenen, què necessiten, què poden fer juntxs, així com inspirar iniciatives que impulsin i travessin persones i institucions en la tasca comuna d’eixamplar aquest espai híbrid, fluid i transformador que és l’arteducació.
Data de de publicació: Maig, 2024
Autorx: Marta García Cano (professora i coordinadora del projecte Educación Pantono a la UCM)
Col·labora: Mar Castillejo Higueras (UNIR), Sata García Molinero, María Gárgoles Navas (UDIT), María Gil Gayo i Tanit Lagüéns Casas (UCM)
Més informació: octaedro/libro/laboratorio-pantono
Marta García Cano
Doctora en Belles Arts i coordinadora del projecte Educación Pantono a la Universitat Complutense de Madrid. Les seves línies de recerca posen el focus en les pedagogies de l’art contemporani i en la cerca d’estratègies per a la creació de vincles entre la institució cultural i la institució educativa, centrades en la formació de professorat i el seu paper com a agent en el context arteducació. |
#ArxiuViuPolièdrica: Més documents en la intersecció entre cultura i educació
notícies
També et pot interessar
ALIA. La consciència en vinyetes | Còmic digital
Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.