27 juliol, 2023
Notícia

La poesía y su ser quen: ‘sociopoética’ o el regreso de la poesía comunitaria | Curs

3ª edició d'aquest curs d'estiu de la Universidad de Castilla–La Mancha centrada en la poesia escrita en comunitats i territoris com a pràctica emancipadora i motor de canvi.

Aquest curs d’estiu de la Universidad de Castilla-La Mancha vol analitzar les pràctiques transformadores de la poesia com a resimbolitzadora de realitats i el seu poder com a eina de reconfiguració de noves identitats col·lectives, comprensió de l’altri, crítica i transformació social.

 

Aquesta tercera edició (a la web es poden consultar les conclusions i ponències de les edicions anteriors) està centrada en la poesia escrita des de les comunitats i els territoris, en com des de la paraula poètica es poden activar processos comunitaris concrets de transformació i resistència, en com la poesia ha introduït un altre mètode d’anàlisi que, a poc a poc, va calant en la comunitat acadèmica.

 

El seu objectiu és formar i inspirar a professionals de la docència, la cultura, la gestió i la mediació sociocultural i la comunicació en aquestes dinàmiques de cara a l’exercici de la seva professió. El curs està inspirat en les accions per a l’Agenda 2030, en la Guía Práctica para la Acción Local “La cultura en los objetivos de desarrollo sostenible” de la CGLU (Ciutats i Governs Locals Units i Agenda 21), així com en la Declaración de Toledo 2020: “La Economía Social y Solidaria como agente clave para un futuro inclusivo y sostenible”.

 

 

La ‘sociopoètica’ i ‘l’ésser quen’

 

Durant les dues jornades del curs s’establirà un diàleg entre la poesia, el pensament, la literatura i l’activisme, amb l’interès posat en els nexes, les trames que es teixeixen entre tots els mons i disciplines. Es tracta de situar en el debat acadèmic i poètic les pràctiques emancipatòries que s’estan donant en diferents territoris i que tenen la pràctica poètica com a motor de canvi. Allò que la investigadora Rocío Nogales ha denominat ‘sociopoètica’ i que no és una altra cosa que una metodologia que va més enllà dels dispositius assumits per la sociologia tradicional, que activa l’acció en allò rural, l’urbà, les xarxes, les sinergies i els intercanvis de sabers. Una forma més cuidada d’estar amb i des del món, amb i des de la Terra, amb i entre els qui l’habitem, més col·lectiva, més (a)morosa. Allò que al curs d’estiu passat es va rebatejar com ‘l’ésser quen’ (expressió popular gallega que denota la potència de canvi de la pròpia terra) de la poesia, la seva capacitat real de transformar des de, terme encunyat també el curs anterior, ‘un temps poètic d’escolta’.

 

 

Programa del curs “La poesía y su ser quen”

 

El programa, que inclou l’annex  CursOFF (amb horaris d’activitats extra, menjars i biografies dels ponents), es desenvolupa a partir de converses on la ponent convidada desenvolupa el tema plantejat per a, en una segona part, aprofundir-hi a partir de la conversa distesa amb una persona homòloga.

 

Jornada del 6 de setembre

 

> R-Rural: Resignificando “lo rural” a través del arte y la cultura en un contexto de crisis ecosocial

 

La ponència inaugural del curs anirà a càrrec, precisament, de la professora de sociologia i poeta Rocío Nogales (Universidad de Zaragoza, EMES International Research Network).

 

>“La poesía como espacio de participación cultural en el mundo rural

 

Conversa entre la historiadora i gestora cultural Gemma Carbó (Directora del Museu Vida Rural de la Fundació Carulla. Presidenta de la Fundació INTERARTS i ConArte Internacional) i Rocío Nogales, que també és membre del grup motor de la (REACC. Red de Espacios y Agentes de Cultura Comunitaria).

 

> “Intervención y transformación comunitaria a través del arte”

 

Conversa de la mediadora cultural, poeta i artista plàstica María Solana (Associació Intermediacción) amb Marisa Lafuente (La ilusa. Innovación en cultura social comunitaria) i María Camarero (Gestora de projectes i cofundadora del Resucitadero), ambdues membres de la REACC.

 

Ronda de preguntes dinamitzada per la gestora de programes culturals i socials Nerea Tello.

 

> ¡Vamos a jugar a hacer comunidad!: enREDes, prácticas poéticas comunitarias para cambiar el mundo. Diagnóstico Crea emocione.

 

Amb dinàmiques relacionals, es vol apropar la Cultura Comunitària als participants, oferint-los un espai lúdic des d’on conèixer i difondre la tasca de la REACC.

 

Dinamitzen: Marisa Lafuente i María Camarero (REACC).

 

Jornada del 7 de setembre

 

> “La poesía que (nos) cuida”

 

Conversa entre la docent i poeta Begonya Pozo (Professora titular de Filologia Italiana a la Universitat de València) i Alejandra Correa (Directora del Festival de Poesía en la Escuela a Argentina).

 

> Pronunciar(se) pobo

 

Conversa entre la filòloga i docent, a més de poeta i performer, Silvia Penas, i la docent i investigadora universitària Begonya Pozo.

 

> “Decir el mundo. Poesía, infancias, juventud y comunidad”

 

Conversa de la poeta, editora, artista visual i gestora cultural Alejandra Correa i la poeta amb l’artista mexicana Rocío Cerón.

 

Ronda de preguntes dinamitzada per Nerea Tello.

 

> “Lenguaje expansivo: hacia un libro futuro”

 

Conversa entre la poeta i artista Rocío Cerón i Elena Román (Membre de l’equip del curs i Directora tècnica del Festival Internacional de Poesía Voix Vives-Toledo).

 

Ronda de preguntes i conclusions dinamitzada per Nerea Tello.

 

 

Dates: 6 i 7 de setembre. Matrícula via web

Castell de San Servando i centre cultural comunitari La Divergente. Toledo

Organitza: Universidad de Castilla-La Mancha (UCLM)

Dirigit a: Alumnat i professorat universitari, professionals de la cultura i la comunicació, escriptorxs, poetes, mediadorxs socials i culturals, treballadorxs socials, professorat d’educació infantil i secundària, regidorxs de serveis socials i cultura, associacions de migrants i persones en risc d’exclusió, bibliotecarixs, gestorxs culturals i públic interessat

Equip: Ángel Luis Luján Atienza (Departamento de Filología Hispánica y Clásica, Área de Conocimiento de Didáctica de la Lengua y la Literatura, UCLM) i Alicia Es. Martínez Juan (Directora del Festival Internacional de Poesía Voix Vives-Toledo)/Direcció; Elena Román (Directora tècnica Voix Vives-Toledo)

Col·laboren: Voix Vives-Festival de Poesía, Ajuntament de Toledo, Fundación Impulsa (Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha), Espacio Joven (Castillo de San Servando, Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha), Ministeri de Cultura de Mèxic (PICS), Govern d’Argentina, Festival de Poesía en la Escuela, REACC, La Divergente, Revista Literària Quimera, Associació Intermediacción

En el marc de: Programa de Interacción Cultural y Social (PICS) del Sistema de Apoyos a la Creación y Proyectos Culturales (Ministeri de Cultura de Mèxic)

Més informació i matrícula: uclm/la-poesia-y-su-ser-quen-sociopoetica-o-el-regreso-de-la-poesia-comunitaria

 

 

 


#ArxiuViuPolièdrica: Més formació en pràctiques comunitàries i mes notícies sobre art i sostenibilitat


 

 

 

 

Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.