La escucha como práctica | Trobada
Què és l’educatiu als museus? Té sentit l’educatiu als museus? Què poden aprendre les institucions de la seva pròpia funció educativa? Quins són els temes que interpel·len a l’educació en museus? Tenim alguna cosa a aportar des de l’educatiu a la societat? Què podem aprendre els museus de la nostra societat?
La trobada “La escucha como práctica”, impulsat des l’Àrea d’Educació del Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, està dedicada a tractar diferents qüestions socials que impacten directament en les institucions culturals. Dirigit a professionals dels museus i de l’educació i a persones interessades en les temàtiques a tractar, té com a objectiu visibilitzar i estimular els espais pràctics d’escolta i acció per abordar, des de l’educatiu, temes relacionats amb l’ecosocial, les qüestions de gènere, la relació entre salut i cultura, els assumptes derivats de les migracions o les relacions colonials, entre altres.
Especialistes de museus i experts de diferents àmbits participen en aquesta trobada per entendre els museus des d’una perspectiva social, que suposa no entendre-la merament com a un consumidor, sinó com a part integrant de la institució mateixa, posant en valor allò que cada individu pot aportar des de la seva pròpia experiència.
El social posa en el centre de les institucions a les persones i en això tenen una llarga experiència els programes públics i els educatius, ja que tradicionalment els museus han delegat en aquests els canals d’interacció, participació i escolta amb la societat. Defensar l’educatiu com a un espai d’interlocució és indispensable perquè aquesta funció continuï sent rellevant i tenint un valor més enllà del formatiu i del subsidiari d’altres agents educatius.
Al llarg de les tres sessions d’aquesta trobada es volen reivindicar els departaments, educadors i altres agents que desenvolupen la labor educativa com a imprescindibles per establir canals d’escolta que permetin la institució connectar-se amb les persones.
El programa de la trobada inclou lectures, conferències, converses, projeccions, i compta amb la participació de persones de molt diverses procedències, però sempre vinculades amb el món educatiu. Entre elles Fina Albert (especialista en les relacions entre creació artística, educació i salut mental) i la historiadora de l’art Ariadna Martí (coordinadores de l’Associació Susoespai. Creació i Salut Mental de Barcelona); Yayo Herrero, consultora, investigadora, professora i sòcia treballadora de Garúa Sociedad Cooperativa (Madrid) o Gemma Carbó (Directora del Museu de la Vida Rural – Fundació Carulla, i presidenta de l’Associació ConArte Internacional i la Fundació Interarts).
Dates: Del 23 al 25 de novembre. Inscripcions via formulari (120€)
Museo Thyssen. Paseo del Prado, 8. 28014 Madrid
Organitza: Àrea d’Educació (Museo Nacional Thyssen-Bornemisza)
Dirigit a: Professionals dels museus i de l’educació i persones interessades en les temàtiques a tractar
Participa: Fina Albert i Ariadna Martí (Susoespai), Yayo Herrero (Garúa) o Gemma Carbó (Museu de la Vida Rural, ConArte Internacional i Fundació Interarts) entre altres persones convidades
Més informació, programa i inscripcions: educathyssen/escucha-como-practica
EducaThyssen
EducaThyssen és el nom de l’Área d’Educació del Museo Nacional Thyssen-Bornemisza de Madrid. S’estructura en quatre línies de treball, “Professors i docents”, “Laboratoris”, “Programes públics” i “Centre d’estudis”.
Entre les seves propostes es troba, per exemple, el projecte “Musaraña”, una comunitat de docents, educadores de museus i creadores endegada el 2014. |
#ArxiuViuPolièdrica: Més sobre educació en museus
Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.