23 desembre, 2021
Notícia

KITep, eines per a l'educació del patrimoni

Guia del Grup d'Innovació Docent en Educació Patrimonial de la Universitat de Vigo per treballar en aquest camp incidint en la socialització i en la participació de les comunitats en aquests processos.

Sota el nom KITep, el Grup d’Innovació Docent en EducAcció Patrimonial de la Universitat de Vigo llança una publicació amb 5 exemples pràctics de treball en aquest camp. Aquesta guia es va presentar amb motiu del Dia Internacional del Patrimoni Mundial, 16 de novembre de 2021, i inclou una caixa d’eines dissenyades per treballar l’educació patrimonial, posant l’èmfasi en la socialització del patrimoni i la participació comunitària en els espais educatius, dins i fora de l’aula de manera oberta i flexible. El document està dirigit a qualsevol persona o grup que busqui eines per implementar al seu territori, amb comunitats diverses i el desig d’adaptar-les al seu context, donant lloc a noves versions del mateix.

 

Aquest material, el tercer editat pel grup sobre patrimoni cultural, ha estat possible gràcies a una beca per a la difusió de les activitats dels grups d’innovació docent de la Universitat de Vigo (UVigo). L’objectiu d’aquest grup d’innovació és desenvolupar accions encaminades a la formació, innovació i renovació del model educatiu en relació a l’educació patrimonial i també promoure el treball cooperatiu entre docents de diferents escoles, camps disciplinaris i contextos educatius que comparteixen objectius comuns.

 

La publicació, descarregable de forma gratuïta a la web del grup, té com a responsable de continguts i edició a Adela Vázquez, historiadora de l’art, conservadora-restauradora i professora del Màster en Valoració, Gestió i Protecció del Patrimoni Cultural (UVigo). La seva editora defineix aquesta publicació com “un ‘kit de butxaca’ per practicar l’educació patrimonial des d’un enfocament pro-comú que ens convida a reconèixer els quatre entorns dels comuns (físic, ambiental, digital i urbà); promoure comunitats afectades; codissenyar eines i activar-les en espais socials; practicar la mediació intercultural, artística i/o comunitària i acordar junts com cuidar, sustentar i donar a altres generacions els nostres béns (comuns)”. El document és fruit d’un esforç col·lectiu basat per una banda en les seves experiències a Yucatán (Mèxic), on Adela Vázquez és professora universitària, i la proposta BIComún, que va néixer a Galícia de la mà de l’Associació Cultural Niquelarte.

 

 

Contingut de la guia: un document pràctic

 

Després d’una introducció, que situa en relació a com s’entén i es practica l’educació patrimonial des del Grup d’Innovació Docent en EducAcció Patrimonial (UVigo), el contingut està enfocat a la pràctica i consta d’una sèrie d’eines amb els passos a seguir per utilitzar-les i adaptar-les a qualsevol context i amb qualsevol persona.

 

La caixa d’eines descriu com dissenyar i implementar 5 dispositius, que poden ser utilitzats junts o per separat, en sèrie o modificant-ne l’ordre, en format analògic o digital: el mapa dels comuns, l’afectòmetre, els (con) sentidos de la deriva, el mapatge col·lectiu (lent) i la galeria de fotos de béns comuns o galeria BIComún.

 

La publicació es tanca amb un apartat de suggeriments i un altre de recursos amb el qual els i les seves autorxs “han volgut donar les gràcies a les persones, col·lectius, amics i amigues que donen gratuïtament les seves pràctiques, produccions i afectes per inspirar a d’altres”.

 

 

Data de publicació: 2021
Publica: Grupo de Innovación Docente en EducAcción Patrimonial (UVigo)/Coordinació
A càrrec de: Adela Vázquez (UVigo)/Responsable de continguts i edició
Suport: Beca per a la difusió de les activitats dels grups d’innovació docent (UVigo)
Més informació: uvigo/kitep-paquete-ferramentas-educacion-patrimonial
Accés a la publicació: gidep.webs.uvigo/publicacions

 

 

 

 


#ArxiuViuPolièdrica: Més sobre patrimoni i educació

 
 
 
 
Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.