17 maig, 2023
Notícia

Interrompre la classe | Formació

Proposta formativa del col·lectiu Dit a l’ull que consta de 6 tallers en diferents municipis i espais de la província de Castelló per qüestionar com i des de quin lloc els i les docents encarnen els seus rols professionals.

Com a proposta formativa, “Interrompre a classe. Trobades d’educació i acció social” s’allunya de les receptes i solucions ràpides per obrir un interval en les pràctiques professionals docents.

 

Es tracta d’interrompre els discursos apresos plens d’automatismes sobre el que ha de ser l’escola, l’acció social, les relacions que s’estableixen amb l’altre i els espais que els i les docents han d’ocupar en els seus àmbits professionals.

 

La formació està dirigida a professionals i estudiants de qualsevol àmbit que es dediquin a acompanyar persones, ja sigui en processos educatius com a personals o comunitaris.

 

Cadascun dels 6 tallers que componen la programació del 2023 està pensat perquè sumi i provoqui noves maneres de veure el món i de qüestionar-lo, per això animen als i les participants que formin part de tots ells.

 

> La cura documental: somàtica i corporal (Alfredo Hoyuelos)

Tota documentació neix amb un pla detallat d’observació i escolta. Un pla per navegar, també, en les aigües de la incertesa. Practicar l’escolta és decisiu per construir un sentit a allò que es fa. Sense escolta perdem les eines imprescindibles del nostre treball: la sorpresa, la meravella i el pensament relacional i vincular (…)

 

> De les paraules bensonants a les accions indisciplinades (Josep Mª Aragay Borràs)

El silenci, la deriva, així com realitzar dinàmiques de grup i música amb pilotes de bàsquet són l’instrument per generar situacions, diàlegs, posicionaments, aprenentatges, demandes i preguntes al voltant dels continguts vertebradors: el rol professional, la facilitació de grups i l’art com a eina (…)

 

> Caminar com a estratègia d’aprenentatge (Colectivo La Liminal)

Aquest taller proposa un apropament a les pràctiques artístiques relacionades amb el caminar i una exploració del seu potencial per activar processos col·lectius d’apropament al territori des de la intersecció entre l’art i l’educació, amb l’objectiu d’extraure eines que puguin ser utilitzades en el context de l’aula (…)

 

> Els desordres de l’atenció (Amador Fernández Savater)

Com entendre els desordres de l’atenció en el present? D’una banda, com sabem per experiència quotidiana, la nostra atenció està avui saturada. Captada pel mercat, els mitjans de comunicació, les tecnologies i les modes. Sotmesa a un règim hiperveloç que condemna  l’estereotip, el clixé. Delegada en tota mena de dispositius i mecanismes automàtics (procediments, protocols, algorismes). Dopada i apuntalada per una ampli ventall de pròtesis químiques, terapèutiques i altres. Si atenció suposa temps i presència, avui ens absentem del món amb massa freqüència. No estem en allò que fem. No habitem el present. No atenem el comú (…)

 

> Acció i no-acció. Cultivar el retorn (Marta Ricart Masip)

El taller apropa les persones a altres maneres d’orientació necessàries per desenvolupar activitats, accions i/o projectes que no parteixin de maneres projectives (verticals que van de dalt a baix, de la idea a l’acció). Convida les persones a experimentar amb els matisos de la percepció i la relació per trobar estratègies i recursos amb els quals generar processos que parteixin de les persones i els llocs (de baix a dalt) (…)

 

> Cos-problema (Iniciativa Sexual Femenina)

Enfront de la celebració corporal de la dansa acadèmica clàssica, en aquest taller tractarem el cos com un problema. La problematització del cos s’articularà més enllà del marc estètic-escènic-musical de la dansa. Creiem que existeix un context corporal històric i que la manera en què ens movem no és innocent, sinó que ve determinada per condicionaments preexistents i externs a nosaltres mateixes (…)

 

 

Dit a l’ull

 

Dit a l’ull és un col·lectiu de docents que neix amb la intenció de dur a terme projectes, formacions i investigacions crítiques entorn de l’escola i l’acció social.

 

Volen donar espai a allò que incomoda, donar-li una volta, no treure-li l’ull, parar atenció, transformar-ho, desbloquejar situacions que se’ns presenten sense sortida, dur a terme accions que sostinguin un canvi continu.

 

 

Dates: Fins novembre. Amb inscripció prèvia

 

Propers tallers:

> 3 de juny. De les paraules bensonants a les accions indisciplinades. De 10 h a 19 h. Casa de la Cultura de Vilafranca

> 1 de juliol. Caminar com a estratègia d’aprenentatge. De 10 h a 19 h. Museu de Belles arts de Castelló

> 16 de setembre. Els desordres de l’atenció. De 10 h a 19 h. Convent de San Francisco de Paula-Espacio Cultural de Víver

> 21 d’octubre. Acció i no acció. Cultivar el retorn. De 10 h a 19 h. Museu de Belles arts de Castelló

> 18 de novembre. Cos-problema. De 10 h a 19 h. Aula de dansa de l’UJI a Castelló

Organitza: Dit a l’ull
Formadors: Alfredo Hoyuelo, Josep Mª Aragay Borràs, La Liminal, Amador Fernández Savater, Marta Ricart Masip i Iniciativa Sexual Femenina

Més informació:
Sobre “Interrompre la classe”
Sobre els tallers

 

 

 


#ArxiuViuPolièdrica: Més propostes formatives entre art i educació


 

 

 

 

Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.