10 octubre, 2024
Notícia

In_utilidad: el arte como educación | Publicació

Publicació del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana amb Cruce Casa Editora que recull les reflexions de l'artista i educador Luis Camnitzer sobre la intersecció radical entre art i educació.

Com pensar més enllà dels límits de la sobre-codificació i participar activament en la creació d’un futur on l’art i l’educació s’entrellacin de manera significativa i revolucionària?

 

En una època de crisi en la qual l’art i l’educació estan en constant evolució, aquest llibre ofereix, a partir de 151 micro-assajos de l’artista i educador Luis Camnitzer, una exploració de com les pràctiques creatives contemporànies estan redefinint els paradigmes del coneixement i, al seu torn, com el coneixement està influint en les noves formes de creació visual.

 

El llibre, coeditat pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i Cruce Casa Editora, es va presentar el maig del 2024 a la Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València en el marc de l’exposició “(inserte título aquí)”, del mateix Camnitzer, al CCCC (Centre del Carmen de Cultura Contemporània, seu del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana).

 

 

Per què et pot interessar?

 

In_utilidad: el arte como educación és una multiplicitat de conceptes per entendre la intersecció radical entre aquests dos camps i així ens ho fa saber per avançat el mateix autor en un fragment del seu pròleg al llibre:

 

“Después de observar las quizá demasiadas décadas de mi actividad artística, veo con más claridad casi todo lo que me hubiera ayudado pero no aprendí durante mis estudios. Creo que lo más importante que tuve que aprender, tarde y con mis propios esfuerzos, es que la palabra ‘arte’ no es sagrada y que se utiliza para obstaculizar una manera de conocer que es más compleja y enriquecedora que la convencional”.

 

Com recull l’historiador de l’art Manuel Borja-Villel a la contraportada, quan es tracta de Camnitzer “és imprescindible tenir en compte que la seva obra artística no es pot entendre al marge del seu treball de producció crítica i de la seva tasca didàctica i de curadoria. En la trajectòria d’aquest creador aquestes tres línies de treball es troben sempre estretament interrelacionades, donant lloc a una pràctica heterogènia i travessada per una indestructible pulsió utòpica que té un marcat caràcter polític”. 

 

Aquest llibre i les seves reflexions s’inscriuen en l’interès de Camnitzer per la pedagogia i la crítica a les institucions de l’art i per visibilitzar la importància de l’educació artística com a pràctica emancipadora a les societats contemporànies.

 

 

 

Data de publicació: 2024
Coedita: Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana) i Cruce Casa Editora
Autor: Luis Camnitzer

Més informació i accés a la publicació:

Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana

Cruce Casa Editora 

 

 

 

Luis Camnitzer 

 

Artista conceptualista, crític, pedagog i teòric uruguaià nascut a Alemanya, que viu i treballa a Nova York des de 1964.

 

És professor emèrit d’Art a l’State University of Nova York a Old Westbury. Va rebre la Beca Guggenheim el 1961 i el 1982; el premi Frank Jewitt Mather de la College Art Association (2011) i la medalla Skowhegan per pràctiques conceptuals i interdisciplinàries (2012). Les seves obres formen part de la col·lecció de més de 45 museus d’Estats Units, Llatinoamèrica o Europa i ha exposat a diferents biennals.

 

 

 


#ArxiuViuPolièdrica: Més documents en la intersecció entre cultura i educació


 

 

 

 

 

Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.