I ara que les artistes eduquem, què? | Jornada
Quina és la tasca d’un departament educatiu en un centre d’art? Quin seria el context idoni per l’educació en arts i les condicions de les seves treballadores? De quina manera el centre d’art ha de tenir una predisposició pel fet educatiu en la seva línia directiva?
Des de les Mòniques del Gremi d’Educació, artistes residents 2022/2023 del Santa Mònica, s’està plantejant què significa que el centre d’art no tingui un departament educatiu i què vol dir tenir-ne un.
S’ha iniciat una recerca sobre les diferents tipologies de relacions i formes que es poden trobar entre institucions culturals i els equips de mediació que treballen en cada un dels centres, dibuixant un mapatge de tipologies que es troben al territori català.
En el context d’aquesta recerca, es comença la primera sessió de treball amb diverses professionals d’institucions, amb i sense departaments educatius i d’accessibilitat, per tal de conèixer-se, visibilitzar les diferents formes d’abordar l’educació i les seves necessitats. En definitiva, imaginar plegades els horitzons als quals convindria arribar per tal que el fet educatiu estigui integrat de forma permanent dins la institució artística com a espai de pensament i relació.
Hi participen Roser Sanjuán (Responsable del Servei Educatiu del Centre d’Art la Panera de Lleida), Berta Solé (Coordinadora de laCultivadora, un projecte educatiu en construcció creat pels 6 equipaments escènics i musicals nacionals), Tonina Cerdà (Responsable de Programes Públics i Educació del MACBA de Barcelona), Montserrat Moliner (membre de l’equip de gestió de La Volta, projecte cultural de proximitat en clau de creació contemporània de Girona), Magdalena Garzón (Artista resident al Graner, centre de creació de dansa i arts vives de Barcelona) i Elena Blesa (Equip d’educació i mediació FASE i Servei educatiu del Centre d’Art Tecla Sala de L’Hospitalet de Llobregat).
A més de les taules de diàleg entre professionals, la sessió inclou una acció de Rosa Llop (investigadora, dissenyadora, professora i autora).
Gremi d’Educació
El Gremi d’Educació el formem 4 agents culturals (Gemma París, Marta R. Chust, Alba Rihe i Alejandro Santaflorentina) provinents de les arts visuals, performatives i escèniques que basen part de la seva pràctica en el fer educatiu, entenent la mediació com a pràctica artística experimental i el pensament com a creació. Artistes residents 2022/23 del Santa Mònica de Barcelona, El Gremi concep el centre d’art també com un agent educador que actua en diàleg amb l’entramat d’equipaments públics que sostenen la vida comunitària a la ciutat. La seva activitat travessa tot el funcionament del centre, contaminant-lo i escoltant el seu context i la gent que l’habita. A partir de les diverses línies col·lectives de recerca, s’exploren maneres d’estar dins i en relació amb la institució. |
Dates: 17 de febrer
De 10h a 14h. Sala d’actes. Santa Mònica. La Rambla, 7. 08002 Barcelona
Impulsa: Gremi d’Educació (artistes residents 2022/2023 Santa Mònica)
Participa: Roser Sanjuán (La Panera), Berta Solé (laCultivadora), Tonina Cerdà (MACBA), Montserrat Moliner (La Volta), Magdalena Garzón (El Graner) i Elena Blesa (Tecla Sala)
Col·labora: Rosa Llop
Més informació: artssantamonica/I-ara-que-les-artistes-eduquem-que
#ArxiuViuPolièdrica: Més projectes sobre mediació a institucions d’art
Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.