7 desembre, 2020
Notícia

Educar en la pràctica artística, un dret irrenunciable. Publicació

Consultable a la web d'Aliança Educació 360 la publicació “Educar en la pràctica artística, un dret irrenunciable”, fruit d'un debat entre professionals de la música i les arts escèniques per reivindicar la importància de les arts en l'educació i el dret de tothom a la seva pràctica en el context educatiu.

En aquesta publicació s’hi reuneixen reflexions i propostes amb relació als elements clau que connecten les arts i l’educació des d’una perspectiva comunitària i d’equitat realitzades en quatre sessions per un grup de treball format per professionals de l’àmbit de la música i les arts escèniques. Cada sessió s’ha iniciat amb una ponència d’una persona convidada per reflexionar sobre el tema a debatre. El document final parteix de la relatoria d’aquestes sessions, el recull de totes les idees compartides i els debats sorgits.

 

La publicació vol ser útil per a la revisió de projectes ja existents, per a la posada en marxa de noves iniciatives, per a la intervenció sobre l’esfera política i, en general, per generar noves oportunitats que garanteixin el dret de tota la població a la pràctica de les arts com a part indispensable de la seva educació.

 

Consta d’una primera part introductòria (La importància de les arts en l’educació), un segon capítol dedicat als programes, els i les professionals i l’aliança entre sectors (L’Educació 360 com a resposta) i un apartat centrat en l’aliança per a les arts en l’educació i el pas de l’experiència pilot a la universalització (Les polítiques públiques). També inclou dos annexos finals: Resum i propostes i Casos i experiències destacables.

 

Aquest darrer annex sobre casos i experiències recull propostes des de les escoles i centres artístics (A), les organitzacions, institucions i associacions (B), el desenvolupament del territori (C) o les aliances amb els centres educatius (D):

 

 

A) Casos i experiències des de les escoles i centres artístics

 

Programa Fem Tàndems L’H (EMMCA), projectes Escoles Orquestrals i Musicacció (EMMMataró), Aula de teatre de Mataró, Programa IntersECCions (Escola d’Arts en Viu del Prat de Llobregat), EMAL, projectes Picantarols i Mirasona (Escola Municipal de Música de Tarragona), programa Un infant, un instrument (Escola de Música Contrapunt), projecte de Circ Social i programa Enginy, una proposta de circ en el currículum escolar del Consorci d’Educació de Barcelona (Ateneu Popular 9Barris).

 

 

B) Casos i experiències des de les organitzacions, institucions i associacions

 

Programa Planters (ConArte Internacional), projectes 4cordes i Vent(s) a banda (Musicop), Associació Riborquestra (Fundació Ribermúsica), Associació Sudansa, projectes Tot Dansa i Tots Dansen (Institut Municipal d’Educació de Barcelona, Mercat de les Flors i Institut del Teatre) i programa  EN RESIDENCIA (Institut de Cultura de Barcelona i Consorci d’Educació de Barcelona, amb idea original d’A Bao A Qu).

 

 

C) Casos i experiències des del desenvolupament del territori

 

EducArts Zona Nord (iniciativa de Pla de Barris de Barcelona gestionada per Fundació L’ARC Música, impulsora del centre socioeducatiu i artístic Xamfrà), La Marina Memòria Musical (projecte de creació comunitària dels barris de la Marina també en el marc del Pla de Barris) i Espai Jove La Bàscula.

 

 

D) Casos i experiències des de les aliances amb els centres educatius

 

Programes Magnet (Fundació Jaume Bofill, Generalitat de Catalunya, Diputació de Barcelona, Consorci d’Educació de Barcelona i ICE-UAB) i Escoles Tàndem (Fundació Catalunya-La Pedrera)

 

 

Els i les professionals de l’àmbit de la música i les arts participants en la publicació són:

 

 

> Equip impulsor:

 

Enric Aragonès (Coordinador pedagògic de l’EMMCA de L’Hospitalet de Llobregat i professor col·laborador de l’ESMUC), Ester Bonal (Cofundadora i directora de Xamfrà, Centre de Música i Escena del Raval, i del Teler de Música. Professora de l’ESMUC), Gemma Carbó (Presidenta de ConArte Internacional, exdirectora de la càtedra UNESCO de Polítiques Culturals i Cooperació, i directora del Museu de la Vida Rural de la Fundació Carulla a l’Espluga de Francolí), Núria Duñó (Llicenciada en Ciències de l’Educació per la UB, Postgrau en Gestió i Direcció de Recursos Humans per la UOC i Postgrau en Formació Integral dels Agents Socials per la UAB. Coordinadora de l’Aliança Educació 360) i Ignasi Gómez (Cap del Departament de Pedagogia de l’ESMUC).

 

 

> Ponents convidats a les sessions:

 

Eulàlia Bosch (Professora de filosofia, curadora d’exposicions i creadora de programes que connecten les arts, l’educació i la vida urbana. Membre del grup fundacional de l’Institut de Recerca per l’Ensenyament de la Filosofia-IREF, del Patronat de la Fundació Eugènia Balcells i del grup promotor de ConArte Internacional), Gemma Carbó, Jordi Font (Secretari del Plenari del Consell Nacional de la Cultura i les Arts-CoNCA, i professor del Màster en Producció i Comunicació Cultural de Blanquerna-URL) i Núria Sempere (Directora General de l’ESMUC).

 

 

> Participants:

 

Joan Fargas (Director de l’Escola Municipal de Música de Mataró i professor de l’ESMUC), Marta Casas (Coordinadora del Teler de Música, professora de música i antropóloga), Laia Serra (Responsable de les àrees de Comunitat i Divulgació de Musicop, responsable dels projectes de comunitat de l’EMM Mataró i co-directora de Comusitària), Eliseu Ribes (Director de l’Escola Municipal de les Arts de Santa Perpètua-EMA), Antonio Alcántara (Membre de l’equip pedagògic de l’Ateneu Popular 9Barris i professor de la Facultat d’Educació de la UB), Mireia Asensio (Especialista en formació, avaluació, recerca i gestió de projectes d’arts escèniques aplicades a l’educació i per l’acció comunitària. Professora de Postgrau de l’Institut del Teatre), Anna Farrés (Membre de l’Associació Ensenyants de Música de CatalunyaAEMCAT i directora de l’Escola Pereanton de Granollers), Nil Barutel (Director de l’Associació Riborquestra i professor de violí), Montse Barbosa iSilvia Andrés (Tècniques de la Gerència dels Serveis d’Educació DIBA), Héctor Alonso (Sociòleg, educador de carrer i dramaturg. Professor de Postgrau de l’Institut del Teatre. Especialista en art comunitari, creativitat i promoció social) i Eulàlia Conangla (Tècnica de l’Observatori de les arts escèniques aplicades de l’Institut del Teatre).

 

 

Aliança Educació 360 és una iniciativa impulsada per la Fundació Bofill, la Diputació de Barcelona i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC) que pretén que el model educatiu incorpori els entorns d’aprenentatge que actualment són fora del sistema reglat, amb la finalitat de poder oferir més i millors oportunitats educatives per a tothom. Per fer-ho es proposa connectar temps, espais, aprenentatges i agents educatius.

 


 

Data de publicació: Juny, 2020
El desembre de 2020 la publicació es presenta en un webinar i queda consultable a la web d’Educació 360

Publica: Aliança Educació 360 (Fundació Bofill, Diputació de Barcelona i FMRPC)

A càrrec de: Enric Aragonès (EMMCA i ESMUC)/Redacció i relatoria de les sessions, Fathia Benhammou i Núria Duñó (Directora i Coordinadora Aliança Educació 360)/Direcció, i Anna Oliva (Responsable de Comunicació Aliança Educació 360)/Coordinació

Participa: 

> Enric Aragonès, Ester Bonal (Xamfrà, Teler de Música i ESMUC), Gemma Carbó (ConArteInternacional i Museu de la Vida Rural), Núria Duñó  i Ignasi Gómez (ESMUC)/Equip impulsor

 

> Eulàlia Bosch (IREF, Fundació Eugènia Balcells i ConArte Internacional), Gemma Carbó, Jordi Font (CoNCA i Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna-URL) i Núria Sempere (ESMUC)/Ponents

 

> Joan Fargas (EMM Mataró i ESMUC), Marta Casas (Teler de Música), Laia Serra (Musicop, EMM Mataró i Comusitària), Eliseu Ribes (EMA), Antonio Alcántara (Ateneu Popular 9Barris i Facultat d’Educació UB), Anna Farrés (AEMCAT i Escola Pereanton), Nil Barutel (Associació Riborquestra), Montse Barbosa i Silvia Andrés (Serveis d’Educació DIBA), Mireia Asensio i Héctor Alonso (Institut del Teatre), i Eulàlia Conangla (OAEA-Institut del Teatre)/Participants 

 

> Programa Fem Tàndems  (EMMCA), projectes Escoles Orquestrals i Musicacció (EMM Mataró), Aula de teatre de Marató, programa IntersECCions (Escola d’Arts en Viu del Prat), EMAL, projectes Picantarols i Mirasona (Escola Municipal de Música de Tarragona), programa Un infant, un instrument (Escola de Música Contrapunt), projecte de Circ social i programa Enginy del CEB (Ateneu Popular 9Barris), programa Planters (ConArteInternacional), projectes 4Cordes i Vent(s) a banda (Musicop), Associació Riborquestra (Fundació Ribermúsica), Associació Sudansa, projectes Tot Dansa i Tots Dansen (IMEB, Mercat de les Flors i Institut del Teatre), programa EN RESIDENCIA (ICUB i CEB amb A Bao A Qu), EducArts Zona Nord (Pla de Barris i Xamfrà), projecte comunitari La Marina Memòria Musical (Pla de Barris), Espai Jove La Bàscula, programes Magnet (Fundació Bofill, Generalitat de Catalunya, Diputació de Barcelona, CEB i ICE-UAB) i Escoles Tàndem (Fundació Catalunya-La Pedrera)/Casos i experiències

 

Més informació i descàrrega de la publicació: educacio360.cat/educar-en-la pràctica-artística-publicació

 

 

 


#ArxiuViuPolièdrica: Més notícies relacionades amb publicacions, articles, entrevistes i reportatges sobre educació

 
 
 
Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.