Educación histórica y museos | Publicació
La proposta del llibre, que porta com a subtítol “Actividades y situaciones de aprendizaje para el cumplimiento de derechos culturales”, es realitza a través de les peces i obres de 10 museus o xarxes de museus per a una relectura de l’ensenyament de la història a l’Educació Secundària Obligatòria i el Batxillerat. Els equipaments culturals participants, amb una àmplia representació nacional i regional, són: Museo Nacional del Prado, Museo Arqueológico Nacional, Museo Nacional de Arqueología Subacuática (ARQUA), Museo Nacional de Altamira, Museo Arqueológico de Alicante (MARQ), Museo de la Memoria de Andalucía, Museo do Pobo Galego, Rede Museística de Lugo, Museo de Pontevedra i Servizo de Museos del Concello de Vigo.
Publicat per Octaedro Editorial, el llibre compte en qualitat d’editors amb Cosme Jesús Gómez Carrasco (Catedràtic en l’àrea de Didàctica de les Ciències Socials de la Universitat de Múrcia), Encarna Lago González (Gerent de la Rede Museística de Lugo) i Marcos Rebollo Fidalgo (Professor de Socials a l’IES Valle del Saja de Cabezón de la Sal, Cantàbria). A més de la col·laboració d’investigadorxs de les Universitats de Múrcia, Castella-La Manxa, Granada, Almeria, La Laguna i Santiago de Compostela.
Projecte marc del llibre
El llibre és part del projecte nacional de R+D+I “Enseñanza de la historia y difusión del patrimonio cultural. Transferencia de investigaciones sobre formación del profesorado, recursos digitales y métodos activos (PDC2022-133041-I00)”, finançat per l’Agència Estatal de Recerca (Ministeri de Ciència i Innovació) i pels fons NextGeneration (Unió Europea).
Els investigadors principals d’aquest projecte, iniciat el gener de 2023 i en desenvolupament fins el desembre del 2024, són Cosme J. Gómez Carrasco (un dels editors del llibre) i el també Catedràtic en l’àrea de Didàctica de les Ciències Socials de la Universitat de Múrcia, Pedro Miralles Martínez, que el plantegen amb dos objectius fonamentals:
> La transferència de la recerca a la formació permanent del professorat, creant un programa formatiu i avaluant la seva eficàcia.
> El desenvolupament d’activitats dissenyades conjuntament amb els diferents museus i centres culturals participants per implementar-les a les seves visites escolars, de manera que siguin els centres educatius i els seus equips docents qui valorin aquestes activitats.
El projecte i el llibre comparteixen entitats participants: a les universitats cal sumar-li la UNED i la Universitat de Valladolid; i pel que fa als equipaments culturals, també participen els museus ARQUA, MARQ, Rede Museística de Lugo, Arqueológico Nacional, Pontevedra i Pobo Galego, encara que el projecte compta, a més, amb el Mula i l’Arxiu d’Euskadi.
Per què et pot interessar?
En el disseny de les situacions d’aprenentatge, s’ha reflectit el treball conjunt entre investigadorxs en educació històrica i educació patrimonial de les universitats participants, gestorxs i educadorxs dels museus que hi han col·laborat, i professorat d’Educació Secundària de Castella-La Manxa i Cantàbria. Les propostes educatives desenvolupen temàtiques que aborden desafiaments socials a través de les migracions, el treball de les dones, la diversitat funcional i les persones en situació de dependència en la història, la memòria democràtica, els moviments pels drets laborals, la diversitat sexual, les minories en la història d’Espanya o l’explotació econòmica. Les activitats permeten desenvolupar habilitats històriques en el treball amb fonts i procediments d’indagació, alhora que plantejar competències cíviques i democràtiques.
Data de publicació: Juliol, 2024
Publica: Octaedro Editorial
Edició: Cosme Jesús Gómez Carrasco (Universitat de Múrcia), Encarna Lago González (Rede Museística de Lugo) i Marcos Rebollo Fidalgo (IES Valle del Saja)
Més informació: octaedro/educacion-historica-y-museos
Cosme Jesús Gómez Carrasco
Catedràtic en l’àrea de Didàctica de les Ciències Socials de la Universitat de Múrcia. Ha liderat quatre projectes (un europeu, dos nacionals i un regional) sobre educació històrica i formació del professorat. Les seves línies de recerca són: educació històrica, formació del professorat, pensament històric, historiografia i història social. |
Encarna Lago González
Gerent de la Rede Museística Provincial de Lugo, de la qual en va promoure la creació el 2006. Directora de programes i gestió dels museus de la Diputació Provincial de Lugo. Forma part de la Comissió Tècnica de Gestió i Polítiques Culturals del Consello da Cultura Galega. Docent en el Màster de Gestió de Serveis Culturals de la Universitat de Santiago de Compostela i del títol propi per a persones amb discapacitat de la Universitat de Màlaga. El seu model de gestió ha rebut multitud de premis. |
Marcos Rebollo Fidalgo
Professor de Socials a l’IES Valle del Saja (Cabezón de la Sal, Cantàbria). A més de formar part del grup de didàctica específica “Caleidoscopio”, dissenya material didàctic per a editorials (Vicens Vives) i jocs per a utilitzar a l’aula, molts dels quals estan en el seu bloc esoesjugar.wordpress.com. Abans de docent, va ser periodista cultural en mitjans escrits del Grupo PRISA. |
#ArxiuViuPolièdrica: Més documents en la intersecció entre cultura i educació
notícies
També et pot interessar
Laboratorio Pantono. ¿Qué sucede cuando estamos juntas? | Llibre
Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.