19 juny, 2023
Notícia

Despacios | Quadern PLANEA

Segon quadern publicat per la Red de Arte y Escuela PLANEA (Fundación Carasso) i desenvolupat durant el curs 2021-2022 amb la intervenció en els espais educatius dels centres com a principal tema de recerca.

La Red PLANEA, que impulsa la Fundación Daniel y Nina Carasso, va presentar el 30 de maig el seu nou quadern DESPACIOS, Del espacio físico como contenedor de actividades educativas al uso de espacio como material educativo, una publicació que ha estat desenvolupada per un equip de recerca durant el curs 2021-2022. Es tracta del segon quadern publicat per la xarxa que, aquesta vegada, presenta 16 casos pràctics de centres educatius públics que han posat en marxa projectes de modificació dels seus espais en col·laboració amb artistes, facilitant noves mirades i usos pedagògics. L’equip de recerca i editorial del quadern està format per Santiago Atrio Cerezo (Arquitecte i pedagog), Ànima Azagra Solano (Gestora cultural, dissenyadora i tècnica de vestuari i art en el sector audiovisual i teatral), Sofía Coca Gamito (Membre de l’equip de coordinació de ZEMOS98), Jodie Dinapoli (Investigadora en art i educació) i Clara Megías (Professora del Departament d’Educació Artística de la Facultad de Formación de Profesorado y Educación – UAM i sòcia fundadora de Pedagogías Invisibles).

 

Aquesta recerca ha estat motivada per la quantitat de centres educatius integrants de PLANEA que han mostrat interès per abordar una transformació a diferents escales dels espais: repensar l’ús i les limitacions dels patis escolars, millorar les aules per transcendir unes determinades barreres pedagògiques o climàtiques, o redissenyar els espais comuns com a estratègies de millora de la convivència, són alguns exemples. Aquests projectes, reflexions i necessitats dels centres i els agents col·laboradors són els antecedents que han propiciat aquest quadern, que té la vocació de pensar sobre l’espai en la seva relació amb l’art com alguna cosa que va més enllà del seu caràcter ornamental: el mitjà que possibilita l’aprenentatge i que li és, per tant, consubstancial.

 

Com un punt de partida iniciàtic i esclaridor, aquest quadern pretén ser un lloc de trobada per a totes aquelles persones que integren una comunitat educativa i estan preocupades pel sentit de l’espai als seus centres, no només en relació a les metodologies o tècniques aplicades per intervenir-hi, sinó també com una reflexió més integral sobre el potencial educatiu de l’espai en si mateix.

 

Presentación del segundo cuaderno PLANEA

Presentació del segon quadern PLANEA

 

El quadern està dividit en tres parts:

 

> La primera part, “reflexions entorn de l’espai”, ha estat desenvolupada per l’arquitecte i pedagog Santiago Atrio i situa la proposta teòrica en quatre fases diferents: per on començar, abordatge de l’espai com un component educatiu, catalogació dels espais i un decàleg orientatiu per al desenvolupament d’un taller als centres educatius.

 

> La segona part, “estudis de cas”, és una mostra representativa i un relat d’experiències de cadascun dels nodes de la xarxa que, a través d’entrevistes a artistes i col·lectius creadors, i mitjançant la lectura dels materials generats durant el procés de desenvolupament d’aquests projectes, exemplifiquen algunes de les possibilitats de l’espai com a element pedagògic.

 

> La tercera part, titulada “L’art per detectar, analitzar i transformar les pedagogies invisibles dels espais educatius”, mostra la rellevància que té l’art com a vehicle de transformació de l’espai-contenidor d’activitats educatives en espai-material educatiu en si mateix.

 

 

Data de publicació: 2022
Publica: Colección Investigación y Evaluación (PLANEA)
Equip de recerca i editorial: Santiago Atrio Cerezo, Alma Azagra Solano, Sofía Coca Gamito (ZEMOS98), Jodie Dinapoli i Clara Megías (Pedagogías Invisibles)
Més informació i accés al document: redplanea/cuaderno-despacios

Sobre la presentació del segon quadern PLANEA

 

 

Centro de RecursosRed PLANEA

 

El Centre de Recursos de la RED PLANEA reuneix i impulsa materials com ara unitats didàctiques, recursos per a l’aula i bibliografia especialitzada dirigits a docents i professionals en qualsevol etapa educativa de l’educació formal. El seu objectiu és posar a la disposició de la comunitat educativa materials que serveixin per activar la pràctica artística en els processos de producció de coneixement i aprenentatges a l’escola.

 

Una part d’aquests recursos es genera en els projectes dels centres de la RED PLANEA, mentre que altres recursos artísticoeducatius s’incorporen a través de la seva participació en les convocatòries públiques sobre la base de problemàtiques i reptes contemporanis

Red PLANEA

 

Xarxa de centres educatius, agents i institucions culturals que es comprometen a utilitzar les pràctiques artístiques a l’escola pública de manera transversal, situada en els territoris i amb vocació de generalització i permanència. La xarxa es dona un termini de cinc cursos per prototipar, avaluar i recopilar aprenentatges sobre les maneres  de produir canvis significatius en els centres educatius, en les conselleries d’educació i en el seu ecosistema més proper, a través de les pràctiques artístiques.

 

Està impulsada per la Fundación Daniel y Nina Carasso i s’articula mitjançant la mediació en tres territoris: Pedagogías Invisibles (Comunitat de Madrid), Màster PERMEA (Comunitat Valenciana) i ZEMOS98 (Andalusia). La governança i fórmules de gestió de la xarxa formen part d’aquest prototipat a cinc anys.

 

 

Aquí pots consultar la notícia

Lo que puede una escuela

Polièdrica

Maig, 2021

 

Primer quadern de PLANEA que recull la recerca i recopilació d’aprenentatges per a projectes d’art i escola als centres educatius de la xarxa durant el curs 2019-20.

 

 

 


#ArxiuViuPolièdrica: Més notícies relacionades amb PLANEA Red de Arte y Escuela 


 

 

 

 

Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.