Quatre experiències pedagògiques a centres d'art
EXPOSICIÓ NI ARTE NI EDUCACIÓN
Per presentar aquesta exposició, que es resisteix a qualsevol definició, reproduïm el text publicat per María Acaso a través de les xarxes socials l’abril de 2015 amb motiu de la primera reunió preparatòria de Ni arte ni educación. Al text s’hi resumeix la presentació feta pels autors del projecte, el Grupo de Educación Disruptiva de Matadero Madrid, al seu bloc:
“Primera reunión de ‘Ni arte, ni educación’ la exposición comisariada por GED (Grupo de Educación Disruptiva de Matadero Madrid) que tiene por objetivo debatir sobre un hecho ineludible de la experiencia artística: su lugar vertebrador en el contexto de las instituciones culturales. Los curadores, las obras de arte, los artistas y el conocimiento que estos generan, están posicionados como agentes centrales dentro de la estructura social de las artes visuales. Ni arte, ni educación pretende posicionar la experiencia pedagógica, a los educadores y a los públicos, al mismo nivel que el resto de los agentes que configuran dicha experiencia, poniendo en tela de juicio la idea de que la producción de conocimiento solo les compete a los primeros de la lista.
En ‘Ni arte, ni educación’ nos interesa repensar los privilegios de las producciones artísticas y curatoriales para situarlas al mismo nivel que las producciones educativas. Por esta razón Ni arte, ni educación deja de ser una experiencia vertebrada por obras de arte producidas por artistas y seleccionadas por comisarios para convertirse en una experiencia vertebrada de manera conjunta por los cuatro agentes que participan de la experiencia artística, empoderando a los públicos y las educadoras como agentes generadores de un conocimiento que también ha de privilegiarse.
‘Ni arte, ni educación’ no es una exposición ni una escuela, es un lugar con diferentes dispositivos que se mezclan: un programa pedagógico, un programa artístico, el re-comisariado de la propia programación o un programa específico diseñado por el público. Hemos diferenciado estos cuatro ejes para visualizarlos y poder así dejar de hacerlo, porque queremos que todo se mezcle, se contamine y se diluya, queremos que la interacción los haga irreconocibles, los funda y los confunda porque lo que va a ocurrir en la nave 16 de Matadero de Octubre de 2015 a Enero de 2016, ni es arte, ni es educación”.
———-
Dates: Del 30 d’octubre de 2015 al 10 de gener de 2016.
Organitza: Matadero Madrid. Nave 16. Matadero Madrid. Plaza de Legazpi, 8.
A càrrec de: GED (Grupo de Educación Disruptiva)/comissariat.
———-
Més informació:
mataderomadrid.org/ficha/4828/ni-arte-ni-educacion
PROGRAMA EDUCATIU AULAS ABIERTAS
Un programa educatiu dirigit a professors i alumnes d’Educació Primària, presentat com una proposta de treball conjunt que parteix de la implicació de mestres de diferents centres escolars, un artista jove i l’equip educatiu del Museo Reina Sofia de Madrid.
Aquesta iniciativa convida els col·legis participants a acollir un artista jove, perquè s’impliqui en un projecte d’aula amb els alumnes. L’experiència pretén generar dinàmiques d’intercanvi de coneixement que afectin de manera positiva a tots els participants.
El projecte proposa un treball col·laboratiu en el que és fonamental la participació dels professors, als quals s’impliquen en dues reunions prèvies en horari de tarda, juntament amb l’artista i l’equip educatiu del Museu. L’objectiu d’aquestes reunions és definir conjuntament un projecte que inclou, a més d’una visita dels i les alumnes al Museu, diverses incursions de l’artista al centre per desenvolupar un projecte de creació.
———-
Dates: Març-maig 2016.
Inscripcions obertes: del 30 d’octubre al 30 de novembre de 2015.
Organitza: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
Suport: Fundación Banco Santander.
———-
Més informació:
museoreinasofia.es/actividades/aulas-abiertas-0
PROJECTE ARSGAMES
Creat pel col·lectiu ARSGAMES, el projecte So, espai, immersió i interacció: HMD i MSID per al desenvolupament d’entorns virtuals i augmentats és el guanyador de la convocatòria de LABoral Centro de Arte y Creación Industrial (Gijón, Astúries) per a la producció d’una eina educativa que faciliti l’aproximació del professorat i l’alumnat a la pràctica artística contemporània.
A grans trets, aquest projecte,que uneix art contemporani, pedagogia i noves tecnologies, consisteix en la creació d’un espai virtual que serveixi com a lloc d’expressió per als i les estudiants i ajudi a desenvolupar el seu potencial creatiu, donant-los l’oportunitat d’experimentar amb l’entorn a partir de l’ús del cos i del joc.
D’aquesta manera, disciplines artístiques com la dansa, la performance, la pintura interactiva, l’art digital o la pròpia música troben un espai de confluència gràcies a les tecnologies tàctils, i de la realitat augmentada i virtual.
Potser un dels aspectes més rellevants i interessants d’aquesta residència és el fet que l’eina es desenvolupi en col·laboració amb la comunitat educativa d’Astúries, durant la residència de producció de ARSGAMES a LABoral.
———-
A càrrec de: Arsgames (guanyador de la convocatòria per a la producció d’una eina educativa de LABoral).
En el marc de: programa Mecenazgo Expandido (LABoral).
———
Més informació:
laboralcentrodearte.org/es/files/2013/bloglaboral/ars-games-educacion-artistica-expandida
JORNADES DE PORTES OBERTES DE LA PANERA
Durant el curs escolar, el Centre d’Art la Panera du a terme programes educatius, que comprenen des d’escoles bressol, educació infantil, educació primària i secundària i batxillerat, fins a la universitat i l’educació no formal. Amb l’inici de cada nou curs, la Panera organitza les Jornades de Portes Obertes, que serveixen per fer visibles les produccions artístiques i els treballs generats pels centres i les entitats que durant l’any escolar han seguit les propostes pedagògiques de les exposicions en curs.
Per tant, aquestes jornades tenen una doble finalitat: d’una banda, valorar les exposicions treballades i el seu rerefons educatiu a través del retorn dels treballs i les produccions artístiques dels participants; de l’altra, fer visible la tasca educativa dels diferents centres d’ensenyament i del seu personal docent, a partir del treball sobre l’art i la cultura contemporanis.
———-
Dates: Del 17 de setembre al 11 d’octubre de 2015.
Centre d’Art La Panera. Pl. de la Panera, 2. Lleida.
———-
Més informació:
lapanera.cat/home
També publicat al nostre Facebook
Les imatges i la informació utilitzada per redactar aquesta nota procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.