En aquesta V edició del festival se celebrarà el projecte de Democràcia cultural al rural: “En la carretera no se baila”, desenvolupat per la plataforma BajoTeja i l'Asociación Jóvenes Solidarios a la comarca del Valle del Tormes (Àvila).
La IX trobada de Cultura y Ciudadanía organitzada pel Ministerio de Cultura y Deporte aborda el paper de la cultura a les ciutats i territoris intermedis en la construcció d'un sector cultural, el potencial de la joventut i la importància de les xarxes de treball.
Convocatòria per a participar en un projecte cultural a la comarca d'El Barco de Ávila-Piedrahita (Castella i Lleó) entorn de la idea l'accessibilitat i la participació de la ciutadania en la vida cultural.
Obert el període de presentació de propostes d'intervencions artístiques a l'espai públic per participar en la III edició del Ephemeral Phestival a Valladolid.
Iniciativa de l'Ajuntament de Villablino (Lleó) per crear el nou Centro Cultural de los Castros de Laciana a través de la participació ciutadana, la memòria i la visibilització del patrimoni de la comarca al medi rural.
Projecte educatiu de l'entorn barrial de l'IES La Albuera (Segòvia) desenvolupat a partir de l'educació patrimonial per l'alumnat de 2n d'ESO amb la col·laboració del professorat, el veïnat i l'Arxiu Municipal.
El col·lectiu matraz organitza al MUSAC (Lleó) una taula rodona oberta a la participació sobre la situació de les persones dependents en pandèmia i realitza una acció amb motiu del Dia Mundial de Presa de Consciència de l'Abús i Maltractament en la Vellesa (15 de juny).
Projecte de Fundación Salamanca Ciudad de Cultura y Saberes on un centre d'art (DA2), una Facultat de Belles arts (USAL) i un col·lectiu artístic (La Rara Troupe) s'impliquen en la creació d'un grup estable de treball entorn de la creació audiovisual i la salut mental.
Projecte del Laboratorio de Antropología Audiovisual Experimental (LAVV_) desenvolupat a la ciutat de Lleó per pensar i reflexionar amb i sobre la tercera edat fent cinema.
"Los sonidos de la escuela rural. De la escucha activa a la creación colectiva" sorgeix de la col·laboració entre la Fundació Cerezales Antonino y Cinia i el Colegio Rural Agrupado (CRA) Ribera del Porma (Lleó). Aquest projecte pretén estimular l'aprenentatge i l'experimentació sonora a través de l'estada al CRA del músic i pedagog Luis Martínez Campo en col·laboració amb la pianista i compositora Hara Alonso i Juventudes Musicales de León.
L'àrea d'educació del Museo Patio Herreriano no només intenta facilitar l'accés del públic als significats complexos que es deriven de les pràctiques artístiques més actuals, sinó que també aborda projectes de recerca de la mà d'educadors, artistes, crítics i especialistes.
LAAV_ produeix aquest projecte en el qual, partint del testimoniatge oral de Josefa Castro García en el qual relata la seva vida marcada per la Guerra Civil i la repressió de la postguerra, 17 estudiants dels instituts Legio VII (Lleó) i Ramiro II (La Robla), amb la mateixa edat que tenia Josefa durant la Guerra Civil, desenvolupen una proposta cinematogràfica en paral·lel al seu procés de descobriment compartit del llenguatge audiovisual.
Projecte que sorgeix de la col·laboració del Centro de Documentación MUSAC i els Centres Associats de Salut Mental de Lleó sobre la base de l'exposició "FUERA DE COBERTURA. Una panorámica de la edición independiente en la península ibérica" de 2015; amb la intenció d'aprofundir en els formats, usos i possibilitats d'aquestes manifestacions, per a definir-se i representar-se dins de la Comunitat.
CONVOCATORIA "LABORATORIO 987" PRIMEROS PROYECTOS SELECCIONADOS (MUSAC) i CONVOCATÒRIA DE PROJECTES D’INNOVACIÓ SOCIAL (Fira Mediterrània de Manresa)
Projectes "CABAL MUSICAL" (Taller de Músics, Barcelona), "DO D’ACORDS" (Integrasons, Poble-sec, Barcelona), "VOZES" (Associació de Músics per la Pau i la Integració, Nou Barris, Barcelona), "BARRIOS ORQUESTADOS" (Orquesta Bela Bartok, Gran Canarias), "IN CRESCENDO" (Orquesta Sinfónica de Castilla y León, y Auditorio Miguel Delibes de Valladolid), "DALANOTA" (Red de Organizaciones Musicosociales, Lavapiés, Madrid)
III ENCUENTRO INTERNACIONAL DE EDUCACIÓN EN ARQUITECTURA PARA NIÑOS Y JÓVENES (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía) / ITINERARIS URBANS Curs 2015-2016 (activitat CCCBEducació) / Projecte "ESCOLTEM EL PATI" (Escola Josep Maria Jujol. Premi Participa a l’Escola 2015) / Articles “URBANISME I PARTICIPACIÓ DE LA INFÀNCIA. EL PAPER DELS INFANTS EN LES TRANSFORMACIONS URBANES” (Elena Guim, arquitecta. Butlletí d’Inf@ncia núm. 89) i ARQUITECTOS AL INSTITUTO: EL VALOR EDUCATIVO DE LA ARQUITECTURA MODERNA EN EL CURRÍCULO DE LAS ENSEÑANZAS MEDIAS (Javier Encinas Hernández. Revista digital FronteraD)
Convocatòries "LABORATORIO 987" (MUSAC) i "TALLERES INTERGENERACIONALES 0-99" (Matadero Madrid)
"Experiencias de aprendizaje con el arte actual en las políticas de la diversidad" és una publicació del Departament d’Educació i Acció Cultural (DEAC) del Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León (MUSAC) que recull i reflexiona sobre els projectes educatius realitzats des del museu amb públics específics o en col·laboració amb altres organitzacions entre 2005 i 2009.
En el volum es combina la descripció de les experiències amb la reflexió teòrica i metodològica.
JORNADAS LABORATORIO 987 DE PRODUCCIÓN Y MEDIACIÓN EN CULTURA (MUSAC), II JORNADA DE PRÁCTICAS COMUNITARIAS EN MUSEOS Y ESPACIOS CULTURALES (Asociación de Trabajadores de Museos en Argentina) y publicación SOUVENIR VALPO (proyecto La rosa y el fuego en Parque Cultural de Valparaíso, Chile)
Congreso SOPA15 y IX CURSO DE CULTURA CONTEMPORÁNEA; "SOSTENER LA VIDA"; ALIANZAS, EXPERIENCIAS Y APRENDIZAJES DESDE LO RURAL (MUSAC)
PROGRAMATECA DE ACCIONES EDUCATIVAS en museos e instituciones culturales
"UMHERRI" 15. Comunidad, aprendizaje y política local (escuelas, comunidades y agentes públicos y privados del País Vasco) / Proyecto "PATRIMONIO QUEVEDO" (MUSAC y CEIP QUEVEDO de León) / Projecte "COM BATEGA UN MUSEU" (MNAC i SuSoEspai, Creació i Salut Mental) / TALLER DE CIRC Escola de Salut per a la gent gran del CAP Guineueta amb l’Atener Popular 9Barris de Barcelona)
"PROYECTO PATRIMONIO" (Prácticas colaborativas DEAC. MUSAC) / Programa "ZOOM VÍDEO LABORATORIO" (Área de Mediación de Tabakalera-Donostia) / Documental "ELOGI DE L’ESCOLA" (Escola Bordils, Girona) / Curso AGENTES DINAMIZADORES DE PROYECTOS ARTÍSTICOS (Experimentem amb l’Art) / Trobada "CANVIAR L’ESCOLA PER CANVIAR EL MÓN" (Lafede.cat) / Seminari "ASSISTÈNCIA GRAVITATÒRIA 2" (Fabra i Coats i MACBA) / XII JORNADA DE PEDAGOGIA DE L’ART I MUSEUS (MAMT Pedagògic)
Jornadas y cursos: "CAP A UNA TERRASSA DELS COMUNS" (Planet Communia) / "¿CÓMO COÑO SE SOSTIENE ESTO?" (Nociones Comunes BCN) / "CAPITAL O VIDA" (Nociones Comunes Zaragoza). Más tres proyectos: "BICOMÚN" (Niquelarte) / "PEU-UJI" / "HACENDERA ABIERTA" (FCAYC).
Foro de la Cultura (Cultura y Comunicación), FCFORUM LAB (Free Culture Forum y GREDITS) y curso "La utilización temporal de los vacíos urbanos" (CUIMPB)... Respuestas que se inscriben en un doble proceso donde, a la par que se va consolidando un campo de actuación que desborda el registro meramente artístico, se produce un reconocimiento por parte de las grandes instituciones culturales acerca de la necesidad de micropolíticas que acerquen arte y cotidianidad, de "un espacio para lo pequeño en un mundo global".
Tres proyectos donde lo cotidiano y la articulación del recuerdo se presentan como una enunciación multitudinaria. Son "Territorio Archivo" (FCAYC), "La Mirada de los Extremeños" (Filmoteca de Extremadura) y "Álbum Lixo" (Left Hand Rotation). Múltiples subjetividades conformando una memoria histórica desde lo común y en código abierto.
Aquest mes de juny es segueixen presentant els resultats de processos de treball que proven com l’educació es pot i es vol vincular amb normalitat a les pràctiques artístiques. Ens referim als projectes "Exploradors del temps" (Fundació Tàpies i Escola Sant Martí de Barcelona), "ARTPOP" (BaumannLab i Escola Joaquima Vedruna de Terrassa) i "Margen de error" (Tasneem Gallery i Matadero Madrid), que han coincidit en el temps amb les jornades "FilmED Learning Experiences 2014" (UAB, CUMEDIAE, Think Tank, AEDE amb la Filmoteca de Catalunya) sobre l’ús del cinema com a eina pedagògica a les escoles
El VIII Curso de Introducción al Arte Contemporáneo, titulado "Estéticas y políticas de lo común" y organizado por el MUSAC en colaboración con la Universidad de León, se cierra con una última mesa redonda: "El desborde del arte y la política en las luchas del presente"