La plataforma Tarteso en Comunidad presenta la 2ª edició de les seves Jornades sobre Arqueologia i Comunitat Rural (Guadeña, Badajoz) dedicades, en aquesta ocasió, a l'Educació Patrimonial i obertes a la participació de projectes.
La REACC demana la participació en una enquesta amb la qual recaptar informació sobre entitats, col·lectius o grups i dones professionals per a un estudi sobre cultura comunitària i igualtat de gènere que està desenvolupant per a l'Instituto de las Mujeres.
Procés de socialització i mediació del projecte “Construyendo Tarteso”, coordinat per La Undreground Colectiva i l'Instituto de Arqueología de Mérida (CSIC-Junta de Extremadura) amb l'objectiu de fer partícip de la recerca sobre la cultura tartèssia a la comunitat del territori.
Recerca artística a cura del col·lectiu Operaciones Cunctatio que aborda aquestes nocions de manera sistèmica i interrelacionada, situant-nos al barri de l’Albaicín (Granada) i prenent com a seu de treball la Casa de Porras.
Espai de reflexió i experiència pràctica on entrellaçar sabers populars i acadèmics per posar-los en tensió, tot això vinculat al context on s'insereix Casa de Porras al barri de l’Albayzín de Granada.
Beques de l’Institut Català de les Empreses Culturals que promouen el treball de creadorxs en un projecte de recerca aplicada i experimentació en mediació artística en modalitat de residència al Centre d'Arts Santa Mònica de Barcelona.
El nou Quadern de la Fundación Carasso reuneix experiències de projectes recolzats a França i Espanya dins de la convocatòria “Componer saberes” perquè els aprenentatges puguin servir com a guia de noves propostes.
La Xarxa PLANEA convida docents, creadorxs i institucions culturals a participar en la seva recerca sobre les possibles aliances entre entorns educatius, institucions culturals i pràctiques artístiques transformadores tot i donant resposta a un qüestionari.
Recerca de l'educador social i activista cultural Antonio Alcántara amb l'objectiu d'indagar en el paper del circ social per a la construcció de ciutadania a través de l'aprenentatge i pràctica de les competències ciutadanes.
Convocatòria per a 4 residències de recerca en mediació i pedagogies crítiques
en el marc de MAR, plataforma de mediació artística i noves institucionalitats impulsada pel Museo Reina Sofía, hablarenarte i la Fundació Carasso.
Projectes seleccionats per a les residències de recerca 'Notar', un dels tres nodes de la plataforma "MAR", impulsada pel Museo Reina Sofía, la Fundación Carasso i hablarenarte.
Aquesta recerca d'Encarna Hernández (Fundació Novagob) és una de les tres realitzades en el marc de Bherria (Govern Basc) durant el 2021 entorn de projectes que han construït respostes comunitàries en situacions d'emergència des de la iniciativa ciutadana i la col·laboració públicosocial.
Segon número d'aquesta publicació que acompanya “Planta Alta”, un espai de col·laboració oberta, de residències artístiques, de convivència i de recerca gestionat per hablarenarte a la ciutat de Madrid.
Convocatòria per a la selecció de tres projectes de recerca situada dins del programa anual de Medialab al centre de creació contemporània Matadero Madrid (Ajuntament de Madrid).
Convocatòria per a sis residències de recerca en el marc de MAR, plataforma de mediació artística i noves institucionalitats impulsada pel Museo Reina Sofía, hablarenarte i la Fundació Carasso.
Publicació de la recerca sobre inclusió social en les arts escèniques de la Comunitat Valenciana, desenvolupada per Adonar amb professionals del sector social i cultural autonòmic en el marc del projecte Cultura+Social.
Informe del CoNCA amb una investigació qualitativa que ha treballat amb grups de joves per definir quins són els factors que incideixen en la participació cultural de la gent jove . El reforç de la funció dels centres educatius com a primers espais culturals de referència, factor clau en les pràctiques posteriors.
Partint del cos de treball de "A quatre potes", un projecte al voltant de la noció de taula com a dispositiu, context i espai d’acció-disrupció, nyamnyam planteja una nova investigació i formalització en relació a les línies de treball del Graner i el context del Barri de La Marina de Barcelona.
"OnCollaboration" és una recerca entorn de la col·laboració en format radiofònic, un projecte d'Espacio Ucrania per repensar la producció cultural des d'espais de creació col·laborativa dins de la cultura participativa i social madrilenya i/o espanyola.
Projecte educatiu del CA2M de la Comunidad de Madrid amb el suport de la Fundación Daniel y Nina Carasso que connecta una escola de primària, un museu i un conservatori a partir de l'escolta, el soroll i el silenci com a motors de creació. Aquestes connexions han obert una recerca entorn del sonor i la seva capacitat creativa.
La Fundación Daniel y Nina Carasso presenta, juntament amb el col·lectiu Pedagogías Invisibles, un estudi d'anàlisi sobre la mediació cultural a l'Estat espanyol entre 2018 i 2019, realitzat dins d'un context general molt dinàmic que s'ha esdevingut els últims anys a Espanya.
Recerca a càrrec de Núbol sobre l'allunyament que existeix entre l'art contemporani i el sistema educatiu. Per a això, es compta amb la participació d'alumnes del Grau d'Educació Infantil, professors en actiu, arteducadores i artistes.
Recerca interdisciplinària d'escala internacional sobre economia de les cures, activisme col·laboratiu i democràcia de codi obert, coordinada per ZEMOS98 i amb el finançament de Guerrilla Foundation. El seu objectiu principal és mapear i visibilitzar pràctiques de cures i gestió dels afectes en contextos activistes i organitzacions amb finalitats socials.
Finançat per la Fundación Daniel y Nina Carasso (FDNC) i desenvolupat per Pedagogías Invisibles, aquest projecte respon a la preocupació i al desig compartit per totes dues entitats de reforçar i generar connexions entre el camp de l'art i l'educació, obrint nous circuits per als artistes i educadors.
Durant dos anys, en el marc de La Virreina Centre de la Imatge s’ha desenvolupat aquesta recerca que examina les relacions entre els equipaments de proximitat i l’imaginari cultural de Barcelona a l’era neoliberal. El treball indaga en la programació i el funcionament dels centres cívics com a institucions públiques que ajuden a construir el paradigma de l’anomenada “marca Barcelona”, basada en el consum i l’espectacularització cultural.
Recerca realitzada per l'educador Antonio Alcántara per encàrrec de la Direcció d’Acció Comunitària de l’Ajuntament de Barcelona. L’acció en el medi obert implica sortir dels espais de treball tancats per apropar-se als espais més informals de relació. En aquest marc, diferents professionals plantegen l’accessibilitat i la proximitat com a elements bàsics que permetin construir el vincle educatiu.
Publicació sobre la recerca d'acompanyament del projecte de María Jerez (dins del programa "Aquí treballa un artista" 2016 del CA2M de Madrid) al C.E.I.P. Parc Aluche
La Investigación-Acción participativa (IAP) hace referencia a formas de investigación e intervención social que, a diferencia de la actual concepción de las políticas y los servicios sociales, parten de la capacidad de las personas para determinar un problema y llevar a cabo acciones que intenten solventarlo.
Desde esta metodología participativa, ante una problemática dada, un grupo de personas pasa de ser objeto pasivo de la investigación a sujeto activo y se plantean cómo solucionar dicha problemática mediante un proceso colectivo. Para ello se genera un grupo motor con expertos locales y se desarrollan ciclos de acción-reflexión coordinados con grupos de investigadores y otros colaboradores.
Xerrada LABORATORIOS CIUDADANOS: "POLITICS-IN-THE-WILD Y GIRO EXPERIENCIAL" (GRAPA-UB) i debat "PROXIMITATS. INNOVACIÓ CIUTADANA" (Pla de Cultures 2016-2026. Consell de Cultura, Ajuntament de Barcelona)
Publicación "ENTRE EL MUSEO Y LA ESCUELA. EVALUACIÓN DE ACOMPAÑAMIENTO DE RESIDENCIAS ARTÍSTICAS EN COLEGIOS DE PRIMARIA 'AQUÍ TRABAJA UN ARTISTA' 2014-2015" (CA2M)
VIII "JORNADAS SOBRE LA INCLUSIÓN SOCIAL Y LA EDUCACIÓN EN LAS ARTES ESCÉNICAS" (INAEM), JORNADAS ECAV SOBRE INVESTIGACIÓN EN EDUCACIÓN ARTÍSTICA (Grupo de Investigación ECAV “Educación y Cultura Audiovisual") y FORO "PONTEVEDRA. ARTE, CULTURA Y EDUCACIÓN" (Concello de Pontevedra y Universidad de Vigo)
NOUS ENTORNS DE CREACIÓ I INTERVENCIÓ: INFORME-DIAGNÒSTIC DE LES ARTS ESCÈNIQUES APLICADES (Observatori de les Arts Escèniques Aplicades de l’Institut del Teatre), "CONECT@" (publicación del Museo Reina Sofía sobre la accesibilidad a la cultura en colaboración con Grupo AMÁS), GUIA DIDÀCTICA DE TEATRE FÒRUM PER A DOCENTS (projecte europeu "FOTEL". Forum Theatre Against Early School Leaving)
Aquesta publicació és una compilació de diversos col·lectius activistes (Posse, Deriva, Approdi, Precarias a la Deriva, Grupo 116, Colectivo Sin Ticket o Colectivo Situaciones entre d'altres), dedicats a explorar el territori situat entre la investigació i l'acció. En el seu pròleg, Marta Malo reflexiona sobre les formes dels moviments militants actuals per conjugar la teoria i l’acció mitjançant mètodes sovint allunyats de les formes tradicionals de fer recerca i política.
La metodologia emprada per aquests moviments ha estat buscar altres formes de transmetre el coneixement per mitjà de l'organització horitzontal, la recuperació dels sabers més biogràfics, l’ús de la performance com estratègia de visibilització a l’espai públic i les pràctiques d’autoconsciència per visibilitzar l'opressió social.
L'article introdueix conceptes bàsics en relació amb les metodologies participatives en el treball social.
Per una banda, s'exposen i descriuen diversos corrents teoricopràctics que poden ser útils als professionals que desitgin treballar des de la participació i, per altra banda, es desglossa a través de quadres esquemàtics el procés comunitari, posant l'accent en les característiques de cada fase, així com en aspectes a treballar amb els diferents agents i possibles exercicis i recursos a utilitzar.
Aquesta recerca pot ser útil per a tots aquells professionals que, dins de l'àmbit dels estudis urbans, vulguin posar a la pràctica el treball comunitari i formes participatives de planejament.
Seminario "ARCHIVOS DEL COMÚN" (Museo Reina Sofía), Proyectos "ARCHIVE TAZ" (Todo por la Praxis) y "COMUNS URBANS A BARCELONA" (Observatorio Metropolitano de Barcelona) + Artículo "ARCHIVOS DESOBEDIENTES" (Adolfo Estalella)
EXPOSICIÓ HOW TO DO THINGS WITH DOCUMENTS (Fundació Antoni Tàpies) i PERFORMANCE TERZO PARADISO (Blueproject Foundation)
Proceso de investigación abierto "#TECNO BLANDAS" (HIRIKILABS. Tabakalera) y nueva convocatoria PROGRAMA HIBRILALDIAK (Conexiones improbables y DS2016EU); proyecto "BAZKARIDEIAK: COMIDAS DE APOYO MÚTUO" FOOD4THOUGHTS (WikiToki) y proyecto "COMA/COMED" (ToroLab/Idensitat ID); TALLER FORMATIVO DE CO-CREACIÓN (Karraskan y CoCreable) y presentación del libro "METODOLOGÍAS PARTICIPATIVAS. SOCIOPRAXIS PARA LA CREATIVIDAD SOCIAL" (Red CIMAS) en Traficantes de sueños
Encuentro internacional ESCUELA ANOTHER ROADMAP, libro A RAS DEL SUELO (Amengual, Irene. TREA ediciones, 2015), guía COM FER APS A TRAVÉS DE LES ARTS? (Vallvé, Lluís. Aprenentatge Servei, Juliol 2014) y otras lecturas relacionadas
RESIDENCIAS DE INVESTIGACIÓN 2015-2016 (Museo Reina Sofía) / HIRIKILABS - PLAZA: CONVOCATORIA DE PROYECTOS ABIERTOS (Tabakalera) / CONSTRUYENDO VECINDADES: HOGAR - HOME. CONVOCATORIA ABIERTA (Jiwar)
Compartimos un paquete de seis convocatorias abiertas vinculadas a iniciativas colaborativas, las primeras tres dentro de un ámbito más artístico y las otras tres vinculadas a procesos de innovación ciudadana.
La producció de coneixement com a pràctica educativa i la pràctica educativa com a projecte artístic
ESTUDI ESPAI PÚBLIC I QUALITAT DE VIDA A CIUTAT MERIDIANA (IGOP, CCCB Educació i Escola Mestre Morera) / PROPOSTA ESCÈNICA 2015 COM A POSSIBILITAT (La compagnie des Hommes amb alumnat de tres instituts de Barcelona) / PROYECTO VACA III (Centro Huarte y centros de educación formal y no formal de Navarra)
Iniciatives on es posa de relleu la importància de recollir i documentar les pròpies narratives en un exercici de construcció de la memòria col·lectiva i l'espai social.
Publicaciones del programa MEDIACIÓN COMUNITARIA MUSEOS DE QUITO + Revista KULT-UR. EMANCIPACIÓ, AUTOGESTIÓ I CANVI (Vol. 2. Núm. 3. 2015) + Libro BUEN CONOCER/FLOK SOCIETY: Propuestas para una economía social del conocimiento común y abierto
Convocatorias: "INVESTIGACIONES AL LÍMITE" (Una curadoría de colaboraciones experimentales en Intermediae), "NUEVOS COMANDITARIOS" (Democracia participativa en el arte en el País Vasco), MOSTRA D’ART URBÀ 2015 (L’espai públic com a plataforma d’experimentació i reflexió en Roca Umbert de Granollers) y BECAS "DKV" (Proyectos de arte y salud)
El grup de recerca en Economia de la Cultura (Econcult) presenta en una taula rodona a l'IVAM el llibre “Espais per a la innovació, la creativitat i la cultura”. El treball, editat per Publicacions de la Universitat de València (PUV), és el resultat de les reflexions i recerques dutes a terme en el marc del projecte europeu 3C4Incubators i suposa un repàs a les noves funcionalitats dels espais en els processos d’innovació, activació de la creativitat i promoció de la cultura.
Convocatòria "COMPONER LOS SABERES PARA COMPRENDER MEJOR LOS DESAFÍOS DEL MUNDO CONTEMPORÁNEO". Programa 1: Colaboraciones transdisciplinares entre artistas y científicos (Fundación Daniel y Nina Carasso) / Comunidad de indagación "LABORATORIO VIVO" (Medialab-Prado) / Projecte "GRID_SPINOZA" (Hangar) / OFICINA DE CIÈNCIA CIUTADANA (BCNLab. Ajuntament de Barcelona)
Presentació del llibre "LA RIQUEZA DE LAS REDES" de Yochai Benkler al CCCB i "P2P VALUE EUROPEAN PROJECT"
Exposición "EL NOSTRE RAVAL" (programa "Fotografia en curs" d'A Bao A Qu) / Documental expandido "EUROPEAN SOUVENIRS. €UROVISIONS" (Doc Next Network)/ Publicación "MAPEANDO EVALUANDO LA INVESTIGACIÓN SOBRE JÓVENES PRODUCTORES DE CULTURA VISUAL" (EDARTE-UPNA)
Cinco propuestas editoriales que comparten la idea de concebir la edición como una acción colectiva transformadora: "Ayotzinapa. Desaparición política" (Pensaré Cartoneras), "¡Cataluña termina aquí! ¡Aquí empieza Murcia!" (Sitesize), "Por el Centro Guerrero (2009-2011). Política cultural, crisis institucional y compromiso ciudadano" (Ciengramos Ed.), Colección Prácticas Constituyentes (Traficantes de Sueños), "The City is Ours" (PMPress).
Diferents formats d'intervenció a l'espai públic que impliquen posicionaments de treball diversos i que testimonien la riquesa dels nostres contextos culturals: MAU 14 (Roca Umbert), "Cartografia Sensible Anotada" (desdelamina), Openwalls Conference (Associació Cultural Difusor), "Proyecto Casita Cañada" (Arquitectos sin Fronteras-Cañada Real), Arxiu Alícia (Urbanites Berlín-Barcelona), "Barris i Crisi" (IGOP-UAB) i 2ª edición Jornadas "Ciudad Sensible" (Carpe Via)
La dialéctica entre proceso y resultado a menudo genera adhesiones a uno u otro sin término medio ni solución de continuidad. Para disfrutar sin complejos del trabajo de campo, esta propuesta de Intermediae (Matadero Madrid)
Presentación de la investigación "Comunes urbanos en Barcelona. Prácticas de defensa, cuidado, reapropiación y gestión comunitaria", realizada por el Observatorio Metropolitano de Barcelona (OMB)