Tres dies de ruta per municipis de l’interior de Castelló (València), resseguint els projectes en residència de la 4ª edició del projecte AVAN, centrada en la revisió crítica de la noció de patrimoni cultural.
El Servei Educatiu del CCCB posa al servei dels centres educatius recursos creats a partir de projectes paral·lels a les seves exposicions o tallers entorn de temes com la ciència i la tecnologia, l’experimentació i la creació o la salut mental.
Debat corresponent al núm. 111 (febrer, 2024) de la revista PH (Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico) que, sota la coordinació de la professora Marisa González de Oleaga (UNED), tracta sobre la descolonització del museu a través de més de 30 articles de persones expertes en la matèria.
La plataforma Tarteso en Comunidad presenta la 2ª edició de les seves Jornades sobre Arqueologia i Comunitat Rural (Guadeña, Badajoz) dedicades, en aquesta ocasió, a l'Educació Patrimonial i obertes a la participació de projectes.
Procés de socialització i mediació del projecte “Construyendo Tarteso”, coordinat per La Undreground Colectiva i l'Instituto de Arqueología de Mérida (CSIC-Junta de Extremadura) amb l'objectiu de fer partícip de la recerca sobre la cultura tartèssia a la comunitat del territori.
Diferents museus de Barcelona s'alien durant el mes de juny per reinterpretar els seus espais i col·leccions en clau LGTBI.
Projecte europeu dins del programa Erasmus+ coordinat per La Xixa Teatre per fomentar la inclusió social en la formació d’adults a partir del patrimoni cultural amb la elaboració de manuals i recursos dirigits als i les professionals d’aquest àmbit formatiu.
El Parc Natural de Penyagolosa, província de Castelló, comença a definir el seu projecte de comunitat patrimonial, amb el suport del PEU-UJI, a les jornades «Les persones i els patrimonis».
Jornada formativa organitzada pel Departament de Cultura (Generalitat de Catalunya) i Roca Umbert Fàbrica de les Arts de Granollers (Barcelona) entorn a la construcció d’una memòria de gènere del patrimoni cultural.
Publicació dirigida al professorat que recull en 8 quaderns pedagògics els aprenentatges associats al projecte "Hacia una Ciudadanía Agropolitana" desenvolupat el 2021 a Cenero (Gijón) per l'artista Virginia López (PACA) amb LABoral Centro de Arte.
Beca creada per l'associació Mutur Beltz dirigida a projectes artístics entorn de la llana produïda per l'ovella "cara negra", raça autòctona de la Vall de Karrantza (Bizkaia) en perill d'extinció, com a tema o material de treball.
Guia del Grup d'Innovació Docent en Educació Patrimonial de la Universitat de Vigo per treballar en aquest camp incidint en la socialització i en la participació de les comunitats en aquests processos.
Projecte de sensibilització patrimonial i plataforma de treball que impulsen Museum Cemento Rezola i K6 Gestión Cultural amb el suport del Govern Basc.
Itinerancias: Creando comunidades patrimoniales. Formación para agentes culturales en el medio rural
Proposta formativa de La Ortiga Colectiva per a agents culturals establerts al medi rural que treballin sobre Patrimoni Cultural i organitzada en 5 sessions per diferents punts del territori espanyol i fora d'ell.
Presentació de MEMEX Barcelona, projecte pilot de narració digital dut a terme per Interarts, Sindillar i La Bonne amb treballadores de la llar migrants entorn del concepte de patrimoni, i espectacle de teatre comunitari sobre les experiències vitals d’activistes ecofeministes del Sud Global amb Plàudite Teatre.
Iniciativa de l'Ajuntament de Villablino (Lleó) per crear el nou Centro Cultural de los Castros de Laciana a través de la participació ciutadana, la memòria i la visibilització del patrimoni de la comarca al medi rural.
Taller de ZEMOS98 per pensar la idea d'una ciutat cuidadora en el marc del HackCamp sobre Patrimoni cultural, turisme d'interior i sostenibilitat, co-organitzat juntament amb l'IAPH i el CEI Patrimonio a la seu de la UNIA a Baeza.
Projecte d'UNESCO Etxea i Guerrilla Food Sound System per crear un arxiu del patrimoni cultural rural basc explicat per les seves pròpies comunitats.
Programa pilot del MNAC per a escoles i instituts de Barcelona interessats a desenvolupar un projecte de recerca a través de les arts i relacionat amb un tema d’actualitat que, en l’edició 2021-2022, es planteja sobre la ciutat.
Projecte educatiu de l'entorn barrial de l'IES La Albuera (Segòvia) desenvolupat a partir de l'educació patrimonial per l'alumnat de 2n d'ESO amb la col·laboració del professorat, el veïnat i l'Arxiu Municipal.
El programa educatiu del MACBA proposa un curs d'aproximació a tres col·leccions de museu (les del MDB, MNAC i MACBA) per transformar-les en potencials caixes d’eines per al professorat.
Cloenda amb presentació virtual dels projectes realitzats en la 5ª edició d’aquest programa impulsat per l’ICUB i el CEB on es planteja una nova manera d’enfocar la relació escola/museu entorn del patrimoni de la ciutat de Barcelona.
Es posa en marxa l'Associació Catalana d'Educació Patrimonial per donar visibilitat als i les professionals que treballen en l'àmbit de l'educació en museus i del patrimoni de Catalunya.
Recurs per al desenvolupament de processos comunitaris vinculats a la ciència arqueològica en el medi rural amb la participació de la ciutadania en la generació de coneixement científic, publicat per l'IAM (CSIC-Junta de Extremadura) i UNDERGROUND dins del projecte TARTESO en COMUNIDAD.
El Museu de Ciències Naturals de Barcelona aposta per un vincle bidireccional entre Escola i Museu. Aquest curs 2020-2021, en el marc de la crisi sanitària i tenint en compte les mesures de seguretat dels centres educatius, es complementa l'oferta habitual amb una sèrie de propostes que no exigeixen un desplaçament físic a les seus del museu.
Els programes educatius del Born CCM (Barcelona) incideixen en el coneixement significatiu, donen protagonisme a les diferents comunitats d’aprenentatge en la construcció de narratives i aporten les eines necessàries per desenvolupar l’esperit crític, i fomentar la participació i el diàleg. La seva proposta és potenciar la reflexió en l’acció i la percepció de la història com un procés de continuïtats i canvis.
Activitat d’història oral i viscuda realitzada per un grup de persones grans voluntàries del Museu d’Història de Catalunya en la qual els alumnes, docents i membres del consell es traspassen mútuament experiències de vida, de memòria, d’història, de passat i de present amb el suport d’imatges d’arxiu del fons de la Filmoteca de Catalunya.
"aproPA’T. Els museus com a eines per a la transformació pedagògica a les aules" han estat les III Jornades d’educació patrimonial organitzades per la Xarxa de Museus de les comarques de Tarragona i de les Terres de l’Ebre i del Departament d’Ensenyament (serveis educatius del territori).
"CREIXEM AMB L’ART". ESCOLA MIQUEL BLEACH + MNAC (dins del projecte "Escoles Tàndem". Fundació Catalunya-La Pedrera), IV PRESENTACIÓ DELS PROJECTES ARTÍSTICS I D’INNOVACIÓ DEL BROGGI (dins del programa "Magnet". Fundació Bofill) i "ANEM A MUSEÏTZAR L’ESCOLA" (Escola Collaso i Gil + Xarxa d'escoles Històriques de Barcelona)
Articles "ART I EDUCACIÓ: ALIATS SUBSTANCIALS" (per Núria Adelman i Laia Colell. Publicat a "Hänsel i Gretel") i "L’EDUCACIÓ I EL PATRIMONI. EL PAPER DE L’EDUCACIÓ EN INSTITUCIONS CULTURALS: LA INCOMODITAT NECESSÀRIA" (per Noemí Sas. Publicat a "Cafès de Patrimoni"), més llibre "LA DANSA A L’ESCOLA. EL MESTRATGE DE JOAN SERRA" (de Joan Figueres. Editat per Associació de Mestres Rosa Sensat)
Xerrada LABORATORIOS CIUDADANOS: "POLITICS-IN-THE-WILD Y GIRO EXPERIENCIAL" (GRAPA-UB) i debat "PROXIMITATS. INNOVACIÓ CIUTADANA" (Pla de Cultures 2016-2026. Consell de Cultura, Ajuntament de Barcelona)
Congreso SOPA15 y IX CURSO DE CULTURA CONTEMPORÁNEA; "SOSTENER LA VIDA"; ALIANZAS, EXPERIENCIAS Y APRENDIZAJES DESDE LO RURAL (MUSAC)
"UMHERRI" 15. Comunidad, aprendizaje y política local (escuelas, comunidades y agentes públicos y privados del País Vasco) / Proyecto "PATRIMONIO QUEVEDO" (MUSAC y CEIP QUEVEDO de León) / Projecte "COM BATEGA UN MUSEU" (MNAC i SuSoEspai, Creació i Salut Mental) / TALLER DE CIRC Escola de Salut per a la gent gran del CAP Guineueta amb l’Atener Popular 9Barris de Barcelona)
Projectes "ENXARXA’T" (La Panera Lleida), "MUNTEM UNA EXPOSICIÓ" (Museu del Disseny de Barcelona, Escola Catalònia i l’IES Quatre Cantons de Barcelona), "CARTOGRAFÍA CRÍTICA" (Hangar amb l’IES Quatre Cantons) i "CAPTURANT IDENTITATS" (Filmoteca de Catalunya amb l’INS Miquel Tarradell de Barcelona)
Projectes EL CONSELL DELS SAVIS VA A LA FILMOTECA (Filmoteca i Museu d’Història de Catalunya) y NUEVAS COMANDITARIAS HERNANI (Tabakalera Donostia)
Projecte "CABANYAL ARCHIVO VIVO", jornada "CONFLUÈNCIA D’ARXIUS EIX PERE IV" dins del projecte "CONSTELACIONES POBLENOU" i nou espai per al dispositiu "OBJECTE BARRIAL NO INVASIU (O.B.N.I)"
Textos y artículos: "DEVOLVEDNOS LOS MUSEOS Y ESTO ES LO QUE HAREMOS CON ELLOS", "¿ECONOMÍA COOPERATIVA EN CULTURA? PRÁCTICAS Y TENTATIVAS DE LA CULTURA DE LO COMÚN" (1 y 2), "ALGUNAS REFLEXIONES AL HILO DE LA DESAPARICIÓN DE ZEMOS98", "OBRA Y SERVICIO. EL EMPLEO CULTURAL" (I Y II) y "CULTURA TRANS/NÓMADA VERSUS CULTURA SEDENTARIA" / Entrevista "HAY QUE RECUPERAR EL SENTIDO SOCIAL DE CULTURA" a Santiago Eraso / Vídeo DEBATE MEDIADORES CULTURALES (PARA TODOS LA 2)
"PROYECTO PATRIMONIO" (Prácticas colaborativas DEAC. MUSAC) / Programa "ZOOM VÍDEO LABORATORIO" (Área de Mediación de Tabakalera-Donostia) / Documental "ELOGI DE L’ESCOLA" (Escola Bordils, Girona) / Curso AGENTES DINAMIZADORES DE PROYECTOS ARTÍSTICOS (Experimentem amb l’Art) / Trobada "CANVIAR L’ESCOLA PER CANVIAR EL MÓN" (Lafede.cat) / Seminari "ASSISTÈNCIA GRAVITATÒRIA 2" (Fabra i Coats i MACBA) / XII JORNADA DE PEDAGOGIA DE L’ART I MUSEUS (MAMT Pedagògic)
Jornadas y cursos: "CAP A UNA TERRASSA DELS COMUNS" (Planet Communia) / "¿CÓMO COÑO SE SOSTIENE ESTO?" (Nociones Comunes BCN) / "CAPITAL O VIDA" (Nociones Comunes Zaragoza). Más tres proyectos: "BICOMÚN" (Niquelarte) / "PEU-UJI" / "HACENDERA ABIERTA" (FCAYC).
"Proyecto Montenoso" (Galicia), Festival "Cabanyal Íntim" (Valencia) y un curso del Museo Reina Sofía (Madrid): "Transiciones. Democracia, ecología y comunes ante el cambio de época"... Formas diversas de defender el patrimonio de todos/as.
Formes de gestió/intervenció assajades des de la ciutadania en relació al territori, que trenquen la clàssica dicotomia entre entorn urbà i rural des de la reflexió per a la transformació, l’organització en xarxa, l’intercanvi i l’autogestió
Amb motiu del seu 10è aniversari, l'Agenda 21 de la Cultura (2004-2014) ha produït un vídeo on s'hi resum la seva trajectòria i filosofia
Lectura recomendada del día: la entrevista a Pedro Salguero y Siro Santos, de la LFdTV, publicada en "Llámpara" (revista de divulgación sobre patrimonio industrial). En ella se ponen en relación estos dos proyectos, unidos por su “ADN social y abierto” y por una campaña de micromecenazgo para la rehabilitación de la antigua cementera ASLAND de los Santos de Maimona (Badajoz)