Edició 2024 d'aquesta cita inclusiva, social i educativa de l’INAEM organitzada amb l'Ajuntament de Tarragona, la ciutat que acull aquestes 16ª Jornades.
Segona edició d’aquest projecte del Festival Primavera Sound en col·laboració amb estudiants de batxillerat artístic de tres instituts per crear els seus propis festivals de música amb el suport del Consorci d’Educació de Barcelona.
Formació adreçada a professionals de l'acció social i educativa organitzada per Apropa Cultura amb la participació d’equipaments culturals de Catalunya, Balears i Madrid.
Tres centres educatius de Barcelona acullen l’edició d’estiu d’aquest programa desenvolupat en el marc del Pla de millora d’oportunitats educatives (Departament d’Educació) a través del potencial transformador de la música.
Obert el període de presentació de propostes d'intervencions artístiques a l'espai públic per participar en la III edició del Ephemeral Phestival a Valladolid.
Teleclub Lanzarote és un projecte de laboratori/taller/residènca de formació artística creat per a persones amb idees, pensaments i projectes entorn de l'art, la cultura i la innovació.
L’Auditori, el Liceu, el Mercat de les Flors, el Palau de la Música, el Teatre Lliure i el Teatre Nacional de Catalunya creen una projecte per reforçar els vincles entre la comunitat educativa i les arts escèniques i musicals.
Obert el període de presentació de projectes educatius innovadors per desenvolupar al Medialab de Tabakalera (Donostia) durant el curs 2023-2024.
L’associació Empelt, formada per joves de la Selva del Camp (Tarragona), busca enfortir l’arrelament al territori d’un jovent desconnectat de la vida sociocultural del municipi a través de la cultura i les arts en viu.
La tercera edició de “Músiques memorables”, l'arxiu de subjectivitats i músiques memorables creat per hablarenarte amb el músic i educador Christian Fernández Mirón, es desenvolupa amb grups de gent gran a quatre ciutats de Catalunya (Lleida, Girona, Tarragona i Barcelona).
Formació de Basket Beat centrada en el treball grupal des d'una perspectiva política per tal de revisar el rol de les educadores amb els formadors Josep Mª Aragay i David Sitges a la Fabra i Coats de Barcelona.
Aquesta 14ª edició, celebrada a València sota el lema la creació com a impuls de la transformació social, atorga una major visibilitat i espai a la música com a instrument democratitzador juntament amb les arts escèniques.
Espai municipal per a la música, obert a altres disciplines artístiques i gestionat de manera horitzontal i des de l’economia solidària per les cooperatives L’Afluent i Quesoni amb la Sala Upload per potenciar encara més la vida veïnal i cultural del Paral·lel de Barcelona.
El projecte educatiu LÓVA (Teatro Real) proposa un curs de 8 dies als i les docents de Madrid, València, Galícia i Múrcia perquè experimentin tot el procés de convertir les seves aules en una companyia d'òpera.
Reportatge publicat al bloc "Arte y Educación" del diari digital 'El Diario de la Educación' sobre la iniciativa d'aquesta escola del barri de Simancas de Madrid per millorar els seus indicadors a través de les arts.
Estudi publicat per La Academia de las Artes Escénicas sobre la importància de la pràctica de la música, la dansa, el teatre i el circ en les diferents etapes de l'educació i la situació actual d'aquests ensenyaments artístics.
Segona edició de la jornada sobre formes d’organitzar l’activitat musical, ideada pel plenari Acció Cultura Viva en el marc de Cultura Viva, el programa de suport a pràctiques culturals comunitàries de valor públic impulsat per l’Institut de Cultura de Barcelona.
La Unión de Escuelas de Música y Danza (UEMyD) organitza unes jornades sobre el treball de les Escoles de Música i Arts Escèniques a favor de la integració i la cohesió social.
La convocatòria de mediació cultural Cercles (CMCV i IVAJ) impulsa projectes amb equips de joves i col·lectius socials com a creadorxs culturals que a l'edició 2020/21 es desenvolupen al CCCC (València), el MACA (Alacant) i el Menador espai cultural (Castelló).
Una jornada on s'emfatitza la importància dels espais de residència com a llocs de treball, però també de trobada i comunitat, amb la presentació de projectes residents 20/21 al Centro de residencias artísticas de Matadero Madrid.
Aquesta mostra és la culminació d'un procés de creació comunitària amb el col·lectiu CHICO-TRóPICO i veïnxs de Carabanchel entorn de la distància i el joc experimental dins del programa cultural 21 Distritos (Ajuntament de Madrid).
Una proposta del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i Red PLANEA per a descobrir als i les mestres noves eines musicals per a treballar la creativitat a l’aula en col·laboració amb Utem Escola de Música.
Setena edició del Cítric, el cicle de cultura crítica i popular de l'Ateneu Popular Nou Barris de Barcelona, que indaga al voltant de les identitats a través del teatre, el circ, la música, l’humor i el pensament.
Consultable a la web d'Aliança Educació 360 la publicació “Educar en la pràctica artística, un dret irrenunciable”, fruit d'un debat entre professionals de la música i les arts escèniques per reivindicar la importància de les arts en l'educació i el dret de tothom a la seva pràctica en el context educatiu.
Taller formatiu de l'associació Basket Beat dirigit a educadorxs per tal de revisar la pròpia pràctica professional, incorporant i reflexionant entorn l'art i la cultura com a metodologies per a l’educació i l'acció social.
Club d'escolta compartida i diàleg organitzat per l'Àrea d'Educació del Museo Reina Sofía de Madrid dins del projecte Tímpano i en relació a l'exposició "Audiosfera. Experimentación sonora 1980-2020" (octubre, 2020-febrer, 2021).
Seminari online organitzat per Educació 360 per presentar la publicació "Educar en la pràctica artística, un dret irrenunciable" i abordar-ne les principals línies, especialment les més rellevants en el context actual.
Projecte destinat a centres educatius de tota la Península, des d'infantil a educació per a adults, sorgit de la col·laboració entre l'Àrea d'Educació d'un museu (Museo Thyssen de Madrid) i un agent artístic-educatiu (Escuela de Oficios Electrosonoros), per posar en relació art i so com a eina educativa i de mediació.
La XII edició d'aquestes Jornades, organitzades pel Ministerio de Cultura y Deportes, es realitza en streaming des del Centre Cultural Conde Duque de Madrid amb el lema "La força de les aliances. Debats de futur per a les arts escèniques i musicals inclusives i comunitàries".
El Festival BAM Cultura Viva és una programació de propostes artístiques de proximitat que es concreta conjuntament des de l'Ajuntament de Barcelona (ICUB i Comissionat d’Economia Social, Desenvolupament Local i Consum) amb un entorn de persones i col·lectius a partir d'una convocatòria oberta.
Entrevista amb Pau Llonch, raper i educador, al "Diari de l'Educació" amb motiu de la publicació del seu llibre "El rap a l'aula" (Rosa Sensat)
Entrevista del "Diario.es" a José Luís Herraiz, artista heterogeni, educador i director del programa Sonora, escola d'experimentació vinculada al so, finançada per la Fundació Carasso i amb seu al Centre Negra de la plataforma artística ADDK Espanya (Blanca, Múrcia).
"Los sonidos de la escuela rural. De la escucha activa a la creación colectiva" sorgeix de la col·laboració entre la Fundació Cerezales Antonino y Cinia i el Colegio Rural Agrupado (CRA) Ribera del Porma (Lleó). Aquest projecte pretén estimular l'aprenentatge i l'experimentació sonora a través de l'estada al CRA del músic i pedagog Luis Martínez Campo en col·laboració amb la pianista i compositora Hara Alonso i Juventudes Musicales de León.
3er Cicle d'aquesta formació impartida per l'associació cultural Marabal, que consta de 6 cursos intensius que tenen com a eix vertebral les arts del cos aplicades a entorns educatius, terapèutics i comunitaris.
Projecte educatiu del CA2M de la Comunidad de Madrid amb el suport de la Fundación Daniel y Nina Carasso que connecta una escola de primària, un museu i un conservatori a partir de l'escolta, el soroll i el silenci com a motors de creació. Aquestes connexions han obert una recerca entorn del sonor i la seva capacitat creativa.
Basket Beat, entitat de Barcelona dedicada a l'acompanyament en el creixement personal, especialment en entorns desafavorits, a través de l’aprenentatge i la creació musical en grup i amb pilotes de bàsquet, presenta la proposta formativa "Tocant les pilotes".
Aquest projecte de Tabakalera proposa una reflexió en dues direccions: d'una banda, repensar l'entorn que s'utilitza amb les i els joves, amb l'objectiu d'assumir-lo com a propi, i per una altra, promoure una reflexió institucional per definir les formes d'ús i ocupació dels espais públics.
Es presenta a Intermediae el fotollibre del projecte artístic "Barrios", un projecte de caràcter comunitari que es desenvolupa de la mà dels joves dels districtes de Villaverde i Usera (Madrid) a través de la cultura hip-hop.
En Marxa es transforma el 2019 en un espai per a la reflexió i creació musical adreçat als més joves. Un projecte de col·laboració entre dues branques de la Fundació Per Amor a l’Art (FPAA): Bombas Gens Centre d’Art i el Centre Jove de la FPAA, amb la complicitat de l’Institut Comenius i l’assistència tècnica de l’estudi La Dula.
Un article de la periodista Saray Marqués publicat al bloc "Arte y Educación" del "Diario de la Educación" entorn de l'estat de la qüestió de l'educació artística després de la LOMCE.
Cicle de debats oberts i presentacions de les recerques de CULTURA VIVA, un programa obert i transversal de recerca i desenvolupament de projectes per reconèixer i afavorir espais de participació, circulació i coproducció cultural a Barcelona, coordinat per l’Institut de Cultura de Barcelona en col·laboració amb diferents àrees de l’Ajuntament de Barcelona, entitats i projectes socials i culturals de la ciutat.
Projecte de creació col·lectiva realitzat en col·laboració entre el Centre Cívic Can Felipa i el festival de creació contemporània Escena Poblenou, amb la complicitat del Casal de barri Bac de Roda (Barcelona) per posar en relació a creadors i creadores professionals (La Buena Compañía) amb dones del barri entorn de l'espai i el temps de trobada que suposa rentar roba en un safareig públic.
S'obre una nova convocatòria per formar part del Projecte Levadura (Madrid Destino i Fundación Banco Santander), que possibilita que creadors residents a Madrid duguin a terme una residència en escoles del municipi amb l'objectiu de desenvolupar un projecte de creació contemporània en col·laboració amb Medialab-Prado, Matadero, CentroCentro i Conde Duque.
Article del periodista i editor Joan Carbonell, publicat pel CCCB (CCCBLab), on es narren els inicis autogestionats del Grec Festival de Barcelona, tot i reflexionant sobre l'autogestió i la cultura avui.
En l'edició 2017-2018, l’Orquestra Integrada per joves amb i sense diversitat funcional (ARTransforma) presenta al Mercat de les Flors de Barcelona "Emocions en guerra" on ens parlen de bombes i destrucció, de les lluites de cada dia i, també, d’esperança.
Un article del Diari de l'Educació sobre Cantània, el projecte participatiu de L'Auditori de Barcelona amb motiu del concert homenatge a Assumpció Malagarriga, directora dels serveis educatius de l'equipament durant més de quinze anys.
Presentació del llibre de Josep Mª Aragay sobre la metodologia "Basket Beat" en el context de les arts comunitàries a la Facultat d’Educació Social de la Fundació Pere Tarrés.
Projecte del MACBA per a escoles i instituts del barri del Raval que es desplega dins "Apadrina el teu equipament". Sota la coordinació de Tot Raval, amb aquest projecte es busca combinar pràctica artística i educació a través d'activitats experimentals des de les quals s'explorin metodologies, formats múltiples d'aprenentatge en xarxa i desviacions que parteixin de la realitat.
Nova edició de Desmuntatòpics “Això no ven", una iniciativa realitzada per elParlante amb el Consell de Nois i Noies de L'Hospitalet de Llobregat (Barcelona) per desmuntar els estereotips de gènere i desarmar el discurs sobre “la presumpció d'heterosexualitat” en la societat actual.
"Cantània" és una activitat participativa organitzada per L'Auditori de Barcelona en la que s’inscriuen escolars de cicle mitjà i superior de primària de Catalunya. Cada any s’estrena una obra encarregada especialment per a aquesta activitat. Durant el curs 2016-2017 li toca el torn a la cantata "La nit dels malsons".
El principal objectiu d'aquest projecte interescolar és crear espais d’interrelació i participació entre els alumnes del Nou Patufet de Barcelona i els alumnes amb intel·ligència límit de l’associació ACIDH. Ara, amb l’ajuda de Càmeres i Acció i els rapers Ascensa Furore, els joves de 15 i 16 anys del Nou Patufet i de l’Escola de vida Montserrat de l’ACIDH preparen una cançó de rap i un videoclip sobre temes que els preocupen
L’Orquestra Infantil i Juvenil Sant Genís i La Teixonera és el nou projecte en actiu d’Integrasons des de 2017. El Centre Civic Casa Groga és la seu de l’orquestra i on normalment es realitzen els assajos. Durant tot l’any es fan concerts de forma regular i gratuïts.
CONVOCATORIAS FESTEEN 2016. Convocatorias Fotografía, Música y Videoclips para participar en la edición 2016 de FESTeen, el IV Festival de Cultura Joven de Madrid, dirigido y realizado para y por público adolescente en Matadero Madrid.
Cicle "ENBARRI’ART" (Pla Comunitari Poblesec), concert de cloenda "ORQUESTRA INFANTIL DE LA MARINA" (Integrasons) i Convocatoria "CONSTRUYENDO VECINDADES 4. ALTERIDADES ALTERADAS" (Jiwar. Residencia internacional de artistas e investigadores en creatividad urbana)
Concert "DO D’ACORDS" (projecte socioeducatiu de l’Associació Integrasons al Mercat de les Flors de Barcelona) i "CANTÀNIA" 2016 (Auditori de Barcelona)
Alberto Arvelo produeix aquest documental que fa un sentit repàs sobre la missió, els reptes i els èxits viscuts al llarg de la història de “El Sistema Nacional de Orquestas y Coros Juveniles e Infantiles de Venezuela" a través de la veu i l’experiència dels seus testimonis directes i de personalitats de renom.
"Tocar y luchar" és el lema del “Sistema”, un dels projectes orquestrals i socials de més repercussió internacional, nascut a Veneçuela de la mà i visió del mestre José Antonio Abreu amb el propòsit de formar als joves com a futurs ciutadans, oferint-los un projecte de vida, individual i col·lectiu, a través de la cultura musical.
Taller de creació teatral "PI(E)CE" ("Habitació 1418", CCCB i MACBA)
ESTRENA CURTS "+HUMANS XCÈNTRICS" (CCCB Educació), CLOENDA CONCURS "(RE)IMAGINAT, FEM UN ESPOT NO SEXISTA" (Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació), "EST OEST" - "CINEMA EN CURS" (cicle Pedrera ArtLab 2016), CONVOCATÒRIA "CINEMA EN CURS" 2016-2017 (A Bao A Qu) i ARTICLE "L’EDUCACIÓ VISUAL...EN UNA CRUÏLLA" (publicat per Pilar Alfonso, mestra de l’IES Doctor Faustí Barberà d’Alaquàs, al bloc "400colps")
"CAMINS DE NIT. INFANTS PERDUTS DELS EXILIS" (projecte "Donar veu a la memòria", IES Lluís Vives de Barcelona), "EL SOMNIADOR D’OR" (projecte "L'Òpera a l'escola", Escola Simeó Rabasa de Martorelles, Barcelona) i "MOVING TO VIVALDI" (L’Excèntrica, Santa Coloma de Gramenet), més 2ª TROBADA "EXPERIENCE ART, INCREASE MOTIVATION" (projecte "Planter de Dansa", Institut Salvador Espriu de Salt, Girona)
VIII "JORNADAS SOBRE LA INCLUSIÓN SOCIAL Y LA EDUCACIÓN EN LAS ARTES ESCÉNICAS" (INAEM), JORNADAS ECAV SOBRE INVESTIGACIÓN EN EDUCACIÓN ARTÍSTICA (Grupo de Investigación ECAV “Educación y Cultura Audiovisual") y FORO "PONTEVEDRA. ARTE, CULTURA Y EDUCACIÓN" (Concello de Pontevedra y Universidad de Vigo)
"Rhythm is it!" recull el testimoni de 250 escolars dels barris marginals de Berlín en la participació de "La Consagració de la Primavera" d'Stravinsky amb la Filharmònica de Berlín. La cinta mostra les etapes d'aquest projecte d'educació musical, liderat per Dance United i Roystom Maldoom.
S'hi documenten tres mesos d'assajos amb els seus episodis de renúncia i perseverança, escepticisme i entusiasme, frustració i èxit a través de la mirada de tres joves que, des de diferents situacions vitals, assumeixen aquest repte que els farà créixer com a persones.
CONCERT PROJECTE "DO D’ACORDS" (Integrasons) AMB L'IEA ORIOL MARTORELL (Barcelona) al Conservatori del Liceu
Taller "ELS PERSONATGES NO EMMASCARATS S’HAN RETIRAT A UNA BANDA I RECITEN" (MACBA. A cura de Laia Estruch) i exposició "PER(...)FORMAR-NOS" (ACVic. A cura de Marta Ricart)
Projectes "CABAL MUSICAL" (Taller de Músics, Barcelona), "DO D’ACORDS" (Integrasons, Poble-sec, Barcelona), "VOZES" (Associació de Músics per la Pau i la Integració, Nou Barris, Barcelona), "BARRIOS ORQUESTADOS" (Orquesta Bela Bartok, Gran Canarias), "IN CRESCENDO" (Orquesta Sinfónica de Castilla y León, y Auditorio Miguel Delibes de Valladolid), "DALANOTA" (Red de Organizaciones Musicosociales, Lavapiés, Madrid)
Cursos LES PRÀCTIQUES ARTÍSTIQUES EN L’ÀMBIT SOCIOEDUCATIU (CEESC) + INCLUSIÓ, EDUCACIÓ, MÚSICA I DIVERSITAT FUNCIONAL (ACEM) i CIRC I EDUCACIÓ SOCIAL (UAB i Ateneu Popular 9Barris) / TALLER DE TEATRE DE L’OPRIMIT POLARITZAT (Forn de teatre Pa’tothom), AULA DE TEATRE FÒRUM INTERNACIONAL (Casa Àsia, BCN Interculturalitat i La Xixa Teatre) i jornades CULTURA INCLUSIVA: INTERVENCIÓ SOCIAL DES DE LES PRÀCTIQUES ARTÍSTIQUES (Centre Cultural La Nau-Universitat de València)
PROJECCIONS SOBRE MÚSICA, TERRITORI I COHESIÓ SOCIAL (projectes "Riborquestra" i "4cordes") i CURTS DEL COL·LECTIU EL PARLANTE (dins de "Miradocs". Mostra de cinema documental a la Casa Elizalde)
FESTIVAL DE CULTURA "RAVAL(S)" (Tot Raval) i taula rodona "MÚSICA I TEATRE PER REVITALITZAR EL BARRI" (Espai Avinyó)
CONVOCATORIA LEVADURA PARA CREADORES-EDUCADORES (Madrid Destino), IV JORNADES PEDAGÒGIQUES L’Aula al Pati "EL COS EN JOC" (Lo Pati. Centre d’Art Terres de l’Ebre) i dues propostes de formació permanent del professorat: VII JORNADES "EXPRESSART" MUSEU PORTÀTIL (MACBA) i CURS ART, MUSEUS I ESCOLA. CREACIÓ I CONEIXEMENT EN XARXA (IES-UAB)
Aquesta nova edició de l’Eufònic, el festival de les arts sonores i visuals de les Terres de l’Ebre, presenta com a novetat el Campus d’Aprenentatge: Creació i Paisatge, amb activitats infantils i familiars incloses dins aquesta part formativa del festival.
Activitats d’educació no formal per a joves des d’equipaments i entitats culturals.
El programa "Learning & Participation" va néixer com una part essencial del projecte de "The Sage Gateshead". Així com altres equipaments culturals han incorporat progressivament un servei educatiu i comunitari en la seva estructura, aquesta institució es va gestar com una entitat de difusió i creació musical, alhora que s’aixecava com un centre de formació artística i de dinamització cultural adreçada a tota la ciutadania.
Més enllà d’acollir formacions musicals estables, aquest equipament va ser concebut com un projecte per regenerar una zona cultural i econòmicament deprimida, i l’estratègia per a fer-ho va ser a través de la música.
Projectes PLANTERS (ConArte), PERIPLUS (Comusitària) i ÒPERA A SECUNDÀRIA (Gran Teatre del Liceu)
El projecte 4Cordes neix l'any 2009 amb el propòsit d'oferir nous recursos per abordar les realitats de l'entorn dels nens i nenes de l'Escola Germanes Bertomeu de Mataró a partir de l'aprenentatge artístic. En concret, s'hi treballa el desenvolupament d'habilitats instrumentals a través del violí i el violoncel, potenciant la cohesió social i l'èxit escolar a partir de l’excel·lència en les activitats i la interacció entre l'escola, les famílies i el barri.
A través d'aquest projecte, els nens i nenes aprenen a tocar els instruments i aquest és el vehicle de transformació de la seva realitat.
8ª MOSTRA D'ART SOCIAL de Mataró i plataforma "MÁSMUSEOPICASSO"
Campanyes de micromecenatge "RIBORQUESTRA" / "BIG BAND BASKET BEAT BARCELONA"
FESNOJIV va néixer sota la visió del mestre José Antonio Abreu fa més de 37 anys, amb la voluntat que la pràctica musical col·lectiva rescatés la infància i la joventut en risc d'exclusió per mitjà de la instrucció instrumental i la formació en valors.
En aquest projecte d'acció social a través de la música, conegut com "El Sistema", l’orquestra actua com a metàfora de la societat: un organisme viu on el treball en equip, la convivència, la disciplina, la sincronia, la interdependència i la cultura de l’esforç són pilars bàsics per aconseguir un objectiu comú.
Activar prácticas desde y con las comunidades, trabajar colectivamente en procesos colaborativos. Aspirar a incidir en el entorno, en el contexto. Generar autogestión, democracia y procesos instituyentes. Curso "Ciudadanos y ciudades" (proyecto Artefakte), IX Jornades de Música (ICE-UB), convocatoria "Interactivos?´14" (Medialab-Prado), material documental taller "Constelaciones de mujeres" (FPJM), entrevista a Comusitària (Catalunya Ràdio), informe "Cómo construir, cuidar y mantener una comunidad en la economía colaborativa?" (OuiShare), proyecto "Orquestra integrada" (ARTransforma).
Xamfrà és una iniciativa social inclusiva al barri del Raval de Barcelona, vehiculitzada a través de l’exercici del dret a la participació cultural, fent ús de la música i les arts escèniques com a mitjans. Aquesta iniciativa està impulsada per la Fundació l’Arc Música, institució dedicada a l’educació musical i artística des de fa 40 anys, i que també gestiona l’Escola Municipal de Música de Can Ponsic a Sarrià
Partint de la premissa que l’escola és un dels espais socialitzadors de referència, aquest és també el lloc idoni per desplegar projectes d’alfabetització artística de forma democràtica. En aquest sentit, la música comunitària pot inserir-se a escoles i instituts per ajudar a generar noves oportunitats per a tots els i les estudiants.
La funció que aquí acompleix la música comunitària és del tipus preventiva i de sensibilització: una estratègia educativa complementària que enriqueix el currículum i un model de pràctica artística que permet la creació de ponts entre l'art i la societat contemporània.
Els processos musicals comunitaris volen proporcionar experiències artístiques i vetllar per la formació global de les persones, fent-les partícips de la vida política i cultural del seu entorn i acompanyant-les en el seu creixement personal.
Des de l'educació tècnico-artística fins el desenvolupament de competències creatives, comunicatives i socials, aquests processos ofereixen l’oportunitat de construir una identitat comuna i una expressió personal més enllà de l'excel·lència i en condicions d'igualtat, democratitzant així la pràctica artística.
En ha agradat la proposta del "Laboratori de construcció col·laborativa de So", llançada des del Festival Zeppelin 2013, pels seus plantejaments de treball col·laboratiu en un àmbit, el sonor, on no abunda la creació conjunta de paisatges i d'ambients (sonors) tal com es proposa a la convocatòria del festival.
El Projecte "4Cordes", introduït a Polièdrica per les seves autores, Laia Serra i Noemí Rubio de Comusitària (organització especialitzada en gestió de projectes artístics comunitaris), s’ha destacat amb el premi Federico Mayor Zaragoza 2013 per la seva tasca cohesionadora.