Formació online de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) que capacita per dissenyar projectes sostenibles en l’àmbit cultural, oferint eines per millorar el seu impacte ambiental, equitat i accessibilitat.
Espai periòdic de reflexió i aprenentatges compartits de l’Institut del Teatre de Barcelona sobre mediació artística, pràctiques comunitàries/col·laboratives i experiències transformadores a partir de les arts en viu.
Formació teoricopràctica impulsada per l’associació cultural elParlante amb la Universitat Pompeu Fabra i dirigida a professionals dels àmbits educatiu, comunicatiu, comunitari i d'altres orientats a la transformació social.
Curs de Xarxaprod i E:\\ART per explorar les possibilitats de les pràctiques artístiques contemporànies i els processos de creació com a estratègies metodològiques amb voluntat transformadora als centres educatius.
Curs d’estiu per a professorat de Primària i Secundària organitzat pel MACBA entorn de l’art contemporani entès com a eina d’aprenentatge, autoconeixement, reivindicació i socialització.
VIII edició del seminari de formació del projecte educatiu “A Tempo” (Fundació La Ciutat Invisible) per a, mitjançant les arts i el treball col·lectiu, avançar cap a una regeneració social, cultural i educativa.
Formacions en línia de PLANEA, Xarxa d'art i escola, amb les presentacions dels recursos educatius disponibles al seu Centre de Recursos sobre les diversitats.
Formació en línia en mediació cultural de Cultura en Vena, amb possibilitat de pràctiques presencials i dirigida a residents a Aragó que estudiïn o treballin en l'àmbit cultural, social i/o educatiu.
Cicle de seminaris internacionals en línia de la Universitat de Sevilla sobre l'acció artística i les seves relacions amb l'enfocament educatiu crític, creatiu i inclusiu.
La 3ª edició d'aquesta comunitat iberoamericana d'aprenentatge virtual de la Red Museística Provincial de Lugo posa el focus en l'educació i la recerca en els museus amb el temps com a fil conductor.
2ª edició d'aquestes jornades de formació del professorat organitzades dins del Màster Universitari en Gestió del Patrimoni Cultural (UNIZAR) en col·laboració amb Dudoso Colectivo (projecte resident a Harinera ZGZ).
Projecte de recerca/formació invertida d’HAMACA sobre crisi ecosocial i salut mental que promou la creació de metodologies d'aprenentatge per als qui treballen o conviuen amb joves, així com espais d'agència per a adolescents a l'aula en col·laboració amb instituts de Madrid i Milà.
Curs dirigit al professorat de secundària de la Comunitat de Madrid per explorar el potencial de les arts escèniques com a eina pedagògica per a l'aprenentatge de competències clau a l'aula.
Formació en línia centrada en adquirir eines per incloure a les persones joves en el disseny de campanyes de comunicació col·laborativa inclosa en els mòduls oferts pel programa de formació HEY!
Formació adreçada a professionals de l'acció social i educativa organitzada per Apropa Cultura amb la participació d’equipaments culturals de Catalunya, Balears i Madrid.
Curs presencial organitzat per l’associació cultural elParlante a la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona entorn de l’educomunicació des d’una vessant teoricopràctica.
Seminari sobre creativitat artística sostenible organitzat per Espacio Rojo a La Casa Encendida (Madrid) dins del projecte d'Europa Creativa EMPACT.
Programa de formació i recerca d’Es Baluard, Museu d'Art Contemporani de Palma, sobre la necessitat de pensar la complexitat contemporània entorn de 5 eixos temàtics: Reinventar les institucions, Ecologismes, Treballs, Feminismes i Desconstruir les fronteres.
II edició d'aquest Màster de Formació Permanent en línia de la Universidad Complutense de Madrid, un espai d'aprenentatge i d'intercanvi d'experiències sobre la funció social de les biblioteques
VII Seminari de formació adreçat a professionals de l’àmbit de les arts i l’educació organitzat a Girona per “A Tempo” (Fundació La Ciutat Invisible) en col·laboració amb ConArte Internacional.
Els Cursos d'Estiu 2023 de PLANEA, Red de arte y escuela, inclouran tallers simultanis dirigits a docents i artistes a Cadis, Logronyo, València i Madrid, a més de la presentació en línia de la revista Anida 3.
Seminaris en línia desenvolupats dins del projecte EDARCLUSIÓN i en col·laboració amb el grup de recerca ECAV (Universidad de Sevilla) des de dos enfocaments que es complementen: l'educació mediàtica i l'educació artística.
Bherria organitza una sessió formativa en línia sobre la importància de dotar d'estructura la col·laboració entre ciutadania i administració pública a Euskadi a càrrec de la gestora i mediadora cultural Claudia Delso.
Proposta formativa del col·lectiu Dit a l’ull que consta de 6 tallers en diferents municipis i espais de la província de Castelló per qüestionar com i des de quin lloc els i les docents encarnen els seus rols professionals.
La Red Museística Provincial de Lugo obre la seva comunitat d'aprenentatge virtual per compartir, enguany a nivell iberoamericà, un procés col·lectiu de reflexió i formació sobre la relació entre cultura, benestar i sostenibilitat.
Formació sobre educació en drets culturals organitzada per la Càtedra Pau Casals (UOC i Fundació Pau Casals) al Museu Pau Casals (El Vendrell, Tarragona) i dirigida a professionals de la gestió cultural, el patrimoni i l'educació.
En el marc de l’escola d’estiu per a professorat de l’escola d’art Traç de Barcelona, el taller ofereix eines artístiques, conceptuals i pedagògiques per a l’acompanyament i la cura de persones, grups i equips.
22ª edició d’aquest programa formatiu de l’associació cultural Experimentem amb l’ART de Barcelona entorn de com treballar transversalment art i educació.
L’Asociación Galega de Profesionais da Xestión Cultural (AGPXC) promou una formació en línia per acompanyar als i les professionals del sector en el disseny d'un pla sostenible per als projectes culturals.
Iniciativa de la Sala de Arte Joven de Madrid i AMECUM per tal de compartir estratègies, eines i metodologies, utilitzant les exposicions d'aquest espai com un marc de treball entorn de l'educació artística i cultural.
Oberta convocatòria per participar en aquest programa de Culturia per al foment i incubació de les indústries culturals i creatives en l'àmbit rural.
Segona edició del seminari de formació en arts i educació que organitza a Sevilla el projecte “A Tempo” (Fundació La Ciutat Invisible i Temporada Alta) per encàrrec de la Fundació Banc de Sabadell.
Formació de Basket Beat centrada en el treball grupal des d'una perspectiva política per tal de revisar el rol de les educadores amb els formadors Josep Mª Aragay i David Sitges a la Fabra i Coats de Barcelona.
13ª edició de Kalidoscopi, una proposta d’Experimentem amb l’ART i la investigadora, artista i mediadora Elena Blesa, per pensar de manera col·lectiva els modes de fer i pràctiques professionals en la cruïlla entre el context artístic, l’educatiu i el de la mediació cultural.
Programa d'art, mediació i territori generat per artistes, comunitats i agents socials, que impulsen Tekeando i l’Instituto de Cultura y de las Artes de Sevilla (ICAS) amb el suport de la Fundación Daniel y Nina Carasso.
La formació és una de les eines del nou Grup de Recopilació d'Aprenentatges de PLANEA, xarxa d'art i escola impulsada per la Fundación Carasso, per estudiar les possibles aliances entre entorns educatius, institucions culturals i pràctiques artístiques transformadores.
Dins de la seva línia de subvencions per impulsar la cultura al medi rural, l’OSIC ajuda a finançar projectes relacionats amb la formació, incloses les activitats extraescolars, de transferència i mediació artística i cultural.
5ª edició d’aquest espai de formació teòrica i pràctica, dissenyat per l’Associació Cultural elParlante en format presencial i online amb la col·laboració de la Universitat Pompeu Fabra, la Universidad del Norte, Teleduca i el CEESC.
Trobada en format taller organitzada per Artibarri i Centre d’Art la Panera de Lleida amb el suport de la Fundación Carasso per construir col·lectivament noves eines d'avaluació per als projectes de cultura comunitària al territori català.
Nou màster propi de la UCM per fer de les biblioteques i de la lectura una eina de transformació social amb el CEESC entre els seus agents col·laboradors.
Proposta formativa organitzada de cara a la tardor per Artibarri a Barcelona amb l’objectiu d’adquirir eines pràctiques per impulsar, acompanyar, dinamitzar i avaluar projectes d’arts aplicades a la comunitat i l’educació.
Amb motiu del llançament de "Textos permeables Nº1" compartim el text que obre aquesta nova publicació editada des del màster PERMEA i concebuda en el marc de la crisis santària. En aquest article en format epistolar Clara Boj comparteix reflexions al voltant del concepte de mediació cultural sota el prisma dels reptes i dilemes que ha suposat, i suposa, donar forma a un itinerari formatiu per a futurs professionals.
Segona edició d'aquest programa de beques, acompanyades de mentories individuals i col·lectives, impulsat per la Fundació Carasso en col·laboració amb hablarenarte per donar suport a la formació superior en mediació cultural.
Cursos d'estiu de la Red PLANEA, dirigits a docents i artistes que vulguin desenvolupar projectes a les escoles, amb presentacions en línia i tallers presencials en diverses ciutats espanyoles.
Curs virtual de la OEI amb Pedagogías invisibles sobre la construcció d'una Educació Artística iberoamericana com a un camp de coneixement intel·lectual i d'acció política dirigit a la transformació social.
Formació en l’àmbit de les pedagogies artístiques organitzada pel projecte educatiu “A Tempo” (Fundació La Ciutat Invisible i Temporada Alta) juntament amb ConArte Internacional al Centre Cultural La Mercè de Girona.
Jornada formativa organitzada pel Departament de Cultura (Generalitat de Catalunya) i Roca Umbert Fàbrica de les Arts de Granollers (Barcelona) entorn a la construcció d’una memòria de gènere del patrimoni cultural.
El projecte educatiu LÓVA (Teatro Real) proposa un curs de 8 dies als i les docents de Madrid, València, Galícia i Múrcia perquè experimentin tot el procés de convertir les seves aules en una companyia d'òpera.
Primera edició del Laboratori d'Art i Pensament, programa de formació i recerca d'Es Baluard, Museu d'Art Contemporani de Palma, sobre la necessitat de pensar la complexitat contemporània entorn de 5 eixos: Nova institucionalitat, Ecologismes, Treballs, Feminismes i Fronteres.
El Centro de Recursos de la Red de Arte y Escuela PLANEA (Fundación Carasso) proposa formacions per a l'activació dels recursos didàctics de la Col·lecció "Didácticas para un nuevo habitar" que aborden el camp ecosocial en relació a l'art contemporani i l'educació.
Primera de les trobades de la 2ª edició del projecte "Deslizar", una xarxa de treball impulsada per l'Àrea d'Educació del Museo del Prado amb centres educatius de la Comunidad de Madrid entorn i a través de l'art.
Trobada per a docents organitzat per l'Àrea d'Educació del Museu Thyssen de Madrid amb la directora de documentals i educadora Pilar Álvarez per pensar sobre la idea del caos mitjançant l'audiovisual a través de l'art.
Espai de treball obert per l'Àrea d'Educació del Museu Thyssen de Madrid per tal de recollir totes les veus de la comunitat de docents "Musaraña" i donar forma a una publicació col·laborativa entorn de l'art i l'educació.
Curs en línia del col·lectiu Pedagogías Invisibles sobre els fonaments de la mediació cultural com a catalitzadora del canvi de paradigma i la necessitat de resignificar des d'allò educatiu.
Manifest col·laboratiu sorgit de la comunitat de participants de “Fundamentos del Gobierno Abierto”, formació de l'INAP entorn d'aquesta nova institucionalitat basada en relacions horitzontals amb la ciutadania.
Seminari per a docents sobre les arts en educació organitzat a Sevilla per "A Tempo-Arts i formació", el projecte educatiu de la Fundació La Ciutat Invisible i el festival Temporada Alta.
Projecte europeu coordinat pel National Museum Complex Moldova (Romania) per al desenvolupament d'una formació internacional, organitzada a Espanya per Espacio rojo, que ofereixi millors experiències en entorns museístics per a persones en risc d'exclusió.
Quarta edició en format presencial i online d'aquest espai de formació teoricopràctica d'elParlante sobre educomunicació des d'un enfocament multidisciplinari i amb perspectiva interseccional.
El MAMT Pedagògic (Tarragona) celebra el seu trentè aniversari amb una conferència del psicopedagog Francesco Tonucci, un curs de formació del professorat i activitats familiars.
Formació d'Artibarri (Barcelona) per facilitar eines amb les quals dissenyar i acompanyar, des de la producció, un projecte de cultura comunitària.
La tercera edició de les jornades formatives organitzades per AVALEM i Castelló Educa es centra en la ciutat com a recurs educatiu complementari i espai d’experiències connectores entre l’aula i altres agents educatius.
Servei d’orientació i acompanyament a docents per a la integració de les pràctiques artístiques al context escolar, iniciat pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana amb PLANEA Xarxa d’art i escola (Fundación Carasso)
Nova revista científica sobre l’educació en les arts promoguda pel grup de recerca Arte-facto de la Universidade da Coruña.
Oberta la convocatòria per a aquest programa de beques acompanyades de mentories de Fundació Carasso i hablarenarte amb l'objectiu de donar suport a la formació en mediació cultural, fomentant l'especialització d'una professió clau pel desenvolupament d'una societat crítica.
Activitat especial per a docents proposada per EducaThyssen (Museo Thyssen-Bornemisza) amb l'artista i pedagoga Marisa Amor per desenvolupar un treball de coneixement i creació a partir dels cossos en relació amb l'entorn.
4ª edició de Basar obert, l’espai d’aprenentatge i pensament compartit de Graner, Centre de creació de dansa i arts vives de Barcelona, on el facilitador David Villota ofereix una formació sobre la Indagació Grupal.
El projecte DRIS, finançat pel programa Europa Creativa (UE) i gestionat per Interarts (Espanya, coordinació), ECCOM (Itàlia) i ITZ (Alemanya), obre una convocatòria de formació sobre interculturalitat dirigida a professionals del sector cutural, educatiu, social, artistes i investigadorxs.
Projecte d'aprenentatge i cocreació entre alumnes d’estudis superiors de disseny i col·lectius en situació vulnerable impulsat pel Museu del Disseny de Barcelona i l’associació Ojalá Projects.
Programa formatiu sobre metodologies col·laboratives a la ciutat organitzat entorn d'un espai virtual d'aprenentatge compartit pel Centre Cultural d'Espanya a La Paz (AECID) en coordinació amb Grigri Projects.
4ª edició d’aquest projecte d’aprenentatge servei del CSD (Institut del Teatre) per a apropar la dansa a internes del centre penitenciari Wad-Ras (Barcelona)
Curs online per aprendre a desenvolupar projectes artístics en l'àmbit educatiu o de la intervenció social organitzat per la Casa Encendida de Madrid i impartit per l'educadora i gestora cultural Almudena Caso.
1 projecte interdisciplinari d'EASD Serra i Abella amb Tecla Sala a L’Hospitalet de Llobregat i 1 conveni de col·laboració entre ICUB i Escola Massana mitjançant una residència a Fabra i Coats. Fàbrica de Creació de Barcelona.
Una sèrie de diàlegs entre professionals compromesos amb les arts per a l'acció i la transformació social organitzats pel Postgrau d'Arts Escèniques i Acció Social de l’Institut del Teatre de Barcelona.
Convocatòria del col·lectiu Educación Pantono (UCM) per formar un grup de treball a Condeduque de Madrid que indagui sobre les connexions entre la comunitat educativa i els centres culturals com agents pedagògics.
Convocatòria per participar en un espai col·lectiu on posar en pràctica els coneixements compartits en aquest projecte d'AMECUM amb el suport de la Fundación Carasso entorn de la mediació cultural en el context post-covid.
Una proposta del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i Red PLANEA per a descobrir als i les mestres noves eines musicals per a treballar la creativitat a l’aula en col·laboració amb Utem Escola de Música.
Curs per a docents de tots els nivells educatius centrat en les pràctiques de cos realitzades a l’aula i organitzat pel Mercat de les Flors de Barcelona dins del seu programa educatiu.
Taller per a professorat de secundària del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana amb el Cefire Artisticoexpressiu sobre tipologies cartogràfiques i metodologies de treball de les pràctiques artístiques transversals aplicables en contextos educatius.
L'edició 2020-2021 d'aquest Màster Propi de la Universidad Complutense de Madrid serà online, però amb la mateixa metodologia basada en un treball col·lectiu per projectes i en tallers pràctics.
Taller formatiu de l'associació Basket Beat dirigit a educadorxs per tal de revisar la pròpia pràctica professional, incorporant i reflexionant entorn l'art i la cultura com a metodologies per a l’educació i l'acció social.
El tercer dels entremesos del V Foro Cultura & Empresa 2020 (actúaempresa-elmuro) s'ha dedicat a l'educació amb, entre altres, l'objectiu de marcar possibles vies de col·laboració per impulsar l'art i la cultura com a eina educativa. Els dos debats anteriors es van centrar en la col·laboració empreses-cultura i en la sostenibilitat de les seves relacions.
Disponible l’enregistrament en vídeo de l’edició 2020 d’aquesta jornada, organitzada per Apropa Cultura per donar a conèixer des d'experiències personals i professionals el col·lectiu de Salut Mental, treballar contra l’estigma i generar noves oportunitats, des de la cultura, l’art i la comunitat.
Proposta d'Intermediae i hablarenarte per a Matadero Estudios Críticos (Matadero Madrid) que tracta sobre el lloc que ocupa la infància en els espais i projectes culturals, amb l'objectiu de promoure canals de participació activa i col·laborativa. El seminari desplega diferents aproximacions al paper de la infància en relació amb la producció cultural.
Taller per conèixer i aplicar metodologies de participació ciutadana, generant una xarxa de laboratoris entre les persones i col·lectius participants vinculats a les ciutats llatinoamericanes en les quals s'emmarca el programa "Experimenta Ciudad", una iniciativa de la Red de Centros Culturales de España (AECID) en col·laboració amb Grigri Projects i el suport de Medialab Prado.
Taller inclòs en l'edició 2020 del festival L'Alternativa (CCCB), dins de la seva secció Hall Enfoca centrada en la gent sense llar que viu als carrers de Barcelona, realitzada amb Arrels Fundació de la mà de Learning by Helping i amb la projecció online de les peces resultants.
Una edició del programa de formació i mediació cultural "Travesías. Herramientas para activar la cultura local" plantejada com la primera experiència de treball en xarxa dels Centros Culturales de la Cooperación Española (AECID) de 7 països de Centreamèrica amb la coordinació de Trànsit Projectes i Plataforma/C.
Sis casos pràctics on es posa en valor la cooperació intergeneracional, compartits en la VI edició de les jornades sobre innovació i cultura organitzades per Karraskan, sota el títol "Raíces y brotes", entorn de la transferència del coneixement i el valor de la creativitat.
Tercera edició de la Jornada de cartografies col·laboratives, l'objectiu de les quals és generar un espai de trobada entre especialistes, col·lectius veïnals i persones interessades a reflexionar sobre la utilitat de les cartografies col·laboratives en processos de transformació urbana.
El Conservatori Superior de Dansa de l’Institut del Teatre (CSD) organitza un fòrum virtual de converses entorn les pedagogies de la dansa amb expertxs en el camp de la pedagogia en diàleg amb el grup de treball de les jornades, format per un equip de persones vinculades al CSD i al camp de la dansa.
Projectes seleccionats i programació de la VI Trobada "Cultura y Ciudadanía", un programa del Ministerio de Cultura y Deporte per promoure la participació ciutadana en cultura a través de línies de treball com aquestes trobades, la VI edició de les quals s'articula temàticament entorn de les connexions i intercanvis entre cultura, art, ciència, tecnologia i naturalesa.
El CAAM (Gran Canària) posa en marxa el cicle de conferències virtuals "Un café con…" amb un programa inicial que inclou quatre ponències impartides per especialistes en el camp de l'educació i els museus.
Basket Beat organitza conjuntament amb gairebé 20 entitats més la Jornada FAACCC, un espai col·lectiu per practicar i pensar les arts comunitàries, a la Fàbrica de Creació Fabra i Coats de Barcelona.
Documentació audiovisual de les jornades virtuals "Això ho canvia tot", celebrades durant l'esclat de la crisi sanitària del COVID-19 com a reorientació del projecte inicial "Geografia i Memòria" ("Art for change" 2019 de l'Obra Social la Caixa). Els impulsors del projecte (l'artista Albert Potrony i el Centre d'Art La Panera) proposen aquestes jornades per parar, repensar i compartir la complexitat d'aquesta crisi i els seus efectes en les persones grans institucionalitzades.
Les Jornades “Territori(s), comunitat(s) i pràctiques artístiques” estan coorganitzades per tres de les fàbriques de creació de la ciutat: l'Ateneu Popular 9 Barris, La Central del Circ i Graner, i s’emmarquen en la programació de la Biennal de Pensament 2020 (Ajuntament de Barcelona).
Cicle de taules rodones online en el marc del programa “Experimenta Ciudad” de la Red de Centros Culturales de España (AECID), comissariat i coordinat per Grigri Projects, que reuneix diferents actors vinculats a la cultura comunitària, la innovació ciutadana i les pràctiques col·laboratives en el context iberoamericà.
La XII edició d'aquestes Jornades, organitzades pel Ministerio de Cultura y Deportes, es realitza en streaming des del Centre Cultural Conde Duque de Madrid amb el lema "La força de les aliances. Debats de futur per a les arts escèniques i musicals inclusives i comunitàries".
El Centro Cultural d'Espanya a Buenos Aires (CCEBA) i el Grupo de Teatro Catalinas Sur organitzen aquesta Trobada de Teatre Comunitari (TC) per reflexionar entorn del treball artístic comunitari com una manera diferent de construir ciutadania.
Curs online de Medialab Prado organitzat en el marc del programa "Laboratorios Ciudadanos Distribuidos. Innovación ciudadana en bibliotecas y otras instituciones culturales" (Ministerio de Cultura y Deporte).
Col·loqui proposat pel Centro Dramático Nacional sobre el paper de les arts en l'ensenyament i el dels arteducadors o la funció dels departaments pedagògics en els centres d'arts escèniques, especialment en el context anglosaxó.
Col·loqui ofert pel Centro Dramático Nacional amb el propòsit de repensar els nexes entre l'art, l'activisme i el treball social com a motor de canvi i generador de solucions creatives a problemes concrets, per crear projectes en comú on la vida de les persones se situï en el centre.
Aquesta edició dels laboratoris formatius i creatius del Mercat de les Flors i La Central del Circ de Barcelona, en col·laboració amb Graner, es centra en la noció de "territori" com espai construït socialment i, per tant, travessat per la mirada comunitària. El taller es planteja des de les pràctiques corporals i les dinàmiques col·lectives.
Organitzat pel CERC (Diputació de Barcelona) i impartit per Xavier Urbano, Judit Font i Helena Ojeda, en aquest curs es presenten exemples de relació entre projectes de gestió comunitària i administració pública, posant l’èmfasi en qüestions pràctiques que afecten el triangle format entre ciutadania, ajuntaments i gestió cultural.
La 2ª edició d'aquest taller per a professorat de Secundària del Centre del Carme Cultura Contemporània (València) gira entorn a l'Emergència climàtica: com abordar-la des d'una perspectiva artística i transversal.
Cicle de conferències organitzat per la Facultat d'Educació de la Universitat de Barcelona al voltant de les comunitats empoderades.
El Museu d’Art Modern de la Diputació de Tarragona (MAMT) presenta la cinquena edició del curs d’introducció a l’art contemporani adreçat al personal docent i estudiants que volen adquirir les eines per explorar el potencial pedagògic de l’art.
3er Cicle d'aquesta formació impartida per l'associació cultural Marabal, que consta de 6 cursos intensius que tenen com a eix vertebral les arts del cos aplicades a entorns educatius, terapèutics i comunitaris.
La Tremenda presenta la segona edició de "Radicalment, la cultura" amb la voluntat de continuar oferint un espai de trobada i aprenentatge que permeti repensar la gestió i la producció cultural des dels valors i les pràctiques de l’economia social i solidària.
Seminari de mediació artística on es reflexiona sobre la relació entre l'Art i l'Educació i en el qual es comparteixen alternatives per a superar les dificultats que existeixen perquè aquestes dues esferes interactuin. S'inscriu dins del pla d'acció 2018-2020 que Teatro Paraíso, en col·laboració amb Teklak, està implementant al territori d'Àlaba, amb el fi d'impulsar l'Educació Artística i l'Alfabetització Cultural.
Inscripcions obertes per a la sisena edició del Programa de Formació de Formadores de Circ Social [FdFCS] 2019/20 de l'Ateneu Popular 9 Barris de Barcelona.
Una jornada de reflexió en format seminari sobre el paper social i educatiu dels museus i dels projectes culturals, organitzada pel Museo de Arte Contemporáneo Florencio de la Fuente. Compta amb professionals de l'àmbit de la museologia, de la gestió cultural, del comissariat, de la creació artística, de la didàctica i de la mediació.
Basket Beat, entitat de Barcelona dedicada a l'acompanyament en el creixement personal, especialment en entorns desafavorits, a través de l’aprenentatge i la creació musical en grup i amb pilotes de bàsquet, presenta la proposta formativa "Tocant les pilotes".
Mutare és un espai de diàleg, reflexió i acció sobre com la cultura transforma la societat. És un espai de cocreació, d’intel·ligència col·lectiva, que proposa continguts i eines per fer que els projectes culturals i educatius incrementin la seva capacitat de millorar la vida de les persones. El juliol de 2019 es celebra la Primera Plenària Mutare Educació per situar la cultura i les arts al centre dels projectes educatius.
Curs de fotografia d'Espacio Fundación Telefónica, impartit per Beatriz Martínez Barrio i dirigit a docents de centres educatius amb alumnat de Secundària i Formació Professional, en risc d'exclusió i/o diversitat, Orientació, terapeutes, estudiants de fotografia, fotògrafs que utilitzen la fotografia terapèuticament.
Com treballar transversalment art i educació? Aquest curs d'Experimentem amb l'ART (entitat educativa de Barcelona que treballa a partir de l'art contemporani) explora contextos i iniciatives culturals des d'on implicar, articular i repensar l'art, l'educació, la mediació i la vinculació amb la ciutadania en l'actualitat.
L'Escuela de Art Thinking proposa una revisió de cinc dispositius clàssics de gestió del coneixement en educació: la unitat didàctica, les anotacions, el llibre de text, el mural i l'examen.
Proposta d'AMECUM a la Universidad Complutense de Madrid per analitzar amb les mediadores culturals la gran desconnexió existent entre la formació del professorat i les institucions culturals de les Arts visuals.
"aproPA’T. Els museus com a eines per a la transformació pedagògica a les aules" han estat les III Jornades d’educació patrimonial organitzades per la Xarxa de Museus de les comarques de Tarragona i de les Terres de l’Ebre i del Departament d’Ensenyament (serveis educatius del territori).
Fundación Cepaim, en col·laboració amb l'Associació Cultural AyeKlauwn i la Plataforma d'Acció Social de la Universitat de Múrcia promouen i organitzen el I Congrés Internacional d'Arts Escèniques i Diversitat en el Centro Párraga.
Jornades formatives que pretenen esdevenir un punt de trobada de reflexions pedagògiques i acadèmiques a partir de pràctiques i recerques en educació artística.
Primera edició del Màster PERMEA, títol propi del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, llançat en col·laboració amb la Universitat de València (Departament d'Història de l'Art) i amb el suport de la Fundación Daniel&Nina Carasso.
Educa Thyssen (Àrea d'Educació del Museo Thyssen-Bornemisza) juntament amb l'artista visual Cynthia González posen en marxa una activitat especial per a docents amb la finalitat de construir un museu d'experiències a partir de les obres d'art, la llum, el joc i el videomapping.
A TEMPO, Arts i Formació, el projecte educatiu de La Fundació La Ciutat Invisible i Temporada Alta, proposa un nou seminari per a docents i professionals del sector de l’educació i el cultural.
Organitzat pel Máster Universitario Educación y Museos de la Universidad de Murcia, la Fundación Séneca, Campus Mare Nostrum i la Asociación Murciana de Educadores de Museos (AMUREM), el Seminari porta per títol “Acción Cultural: Mediación y Democracia Cultural” i debat sobre la necessària presència de mediadors i educadors que propiciïn la co-construcció ciutadana i les pràctiques culturals que s'identifiquen amb els interessos dels ciutadans en un context de democràcia cultural.
Aquesta publicació recull les quatre primeres edicions del programa "Hibridacions i Contextos" que van tenir lloc del 2013 al 2017. Durant aquest període s'han desplegat projectes en xarxa entre els centres o espais d’art i escoles o facultats d’art i disseny en el territori català. Programa coordinat per ACVic Centre d’Arts Contemporànies i l’Escola d’Art i Superior de Disseny de Vic.
L’associació ConArte Internacional i la Fundació Ciutat Invisible, dins el programa d’A TEMPO – Arts i Formació, organitza un seminari de formació sobre diversitat, arts i educació.
A partir d'allò après en el taller queer amb alumnes de secundària, el CA2M de Madrid ofereix aquest espai per a professorat on generar des de la pràctica noves maneres d'aprendre. Amb ajuda de les pedagogies queer i algunes estratègies artístiques, es tracta d'imaginar maneres de construir junts/es una aula on convisquin subjectivitats diverses i on la diferència sexual, racial, funcional, religiosa, etc. no sigui llegida com un problema.
Un projecte pilot de formació en comú, dirigit a alts càrrecs públics i tècnics de l’Ajuntament de Palma, que treballen a les àrees de Cultura, Educació, Participació, Social i Joventut. Una iniciativa amb Conexiones Improbables i l'Escola Municipal de Formació.
El projecte europeu de Campo Adentro (Inland) arrenca als Pics d'Europa amb una trobada per proposar plans d'estudi que posin en valor la cultura rural.
Aquest seminari, organitzat pel Centro Huarte de Arte Contemporáneo (Navarra), s'ha plantejat com un espai de diàleg i reflexió a través del qual desenvolupar processos educatius que puguin ser compresos com a produccions culturals amb les quals afectar el context en el qual es desenvolupen.
Projecte pedagògic de l'associació Adierak amb la col·laboració de Artaziakoop, fruit d'un treball interdisciplinari entre l'educació i la dansa que neix amb la finalitat de proporcionar noves eines al professorat en Educació Formal. Es tracta de col·locar el cos i l'experiència en el centre de l'aprenentatge per a, des d'aquí, activar noves maneres d'integrar el moviment en les pràctiques habituals de l'aula.
El programa de mediació i formació cultural "Travesías" s'activa des del àrea Tenerife 2030: Innovación, Educación, Cultura y Deportes del Cabildo de Tenerife; dirigit a qui vulgui explorar noves formes de fer i pensar la cultura, i reformular o enfortir els seus projectes, aplicant les noves disciplines de la gestió cultural.
"Hibridacions i Contextos" és un programa col·laboratiu entre centres i escoles d’art, nascut amb la voluntat d’articular projectes en xarxa entre els centres, espais d’art i les escoles especialitzades en art i disseny de Catalunya, i que el 2017 celebra la seva 4ª edició.
Trobada a Tabakalera per a dissenyar laboratoris oberts en l'àmbit educatiu i impulsar la xarxa de professors/es i professionals que ja treballen per la transformació educativa.
Des de elParlante y Teleduca, amb el suport de l'Oficina de Cooperació de l'Ajuntament de Barcelona, es dissenya un seminari teoricopràctic sobre educomunicación per a la justícia global. El seu objectiu principal és teoritzar sobre diferents pràctiques educomunicativas, i compartir-les amb acadèmics/as, professionals, entitats i estudiants amb la finalitat de millorar-les i generar xarxes que puguin potenciar-les a la ciutat i connectar-les amb el món.
Experimentem amb l'ART organitza a Barcelona la 16ª edició d'aquest curs dirigit a docents, estudiants d’art, artistes, educadors i treballadors culturals, educadors socials, tècnics o programadors d’activitats d’educació o difusió de les arts visuals, etc. interessats en experiències col·laboratives que enllacen art, pedagogia i territori.
Sessió de presentació i formació del projecte "Expressart Bressol" per a mestres i educadors, organitzada pel MACBA. Està adreçada a totes aquelles escoles bressol i de P3 que hi vulguin participar i prendre el material corresponent en préstec. El projecte vol contribuir al desenvolupament de les capacitats pròpies d’aquesta edat, estimulant les possibilitats motores, sensorials, emocionals, cognitives i comunicatives dels infants per conèixer el seu entorn.
Educa Thyssen (Àrea d'Educació del Museu Thyssen-Bornemisza) al costat del col·lectiu Basurama posen en marxa una activitat especial per a docents amb la finalitat de construir un museu d'experiències per a l'aprenentatge col·lectiu.
ARTE COLABORATIVO CON JÓVENES Y ADOLESCENTES
"ESCOLA D’ESTIU 2016" (Associació de Mestres Rosa Sensat), cursos "ART, MUSEUS I ESCOLA. CREACIÓ I CONEIXEMENT EN XARXA" (ICE-UAB) i "VIDEOPOESIA: POESIA EN MOVIMENT" (Addend), més II JORNADA EDUCATIVA. "POESIA + EDUCACIÓ + TIC" (Fundació Joan Brossa)
Programa "ENCONTRES DE DANSA A L’ESCOLA" (Associació Sudansa) i curs "DANSA ESTIU. LA DANSA EN EL CURRÍCULUM I COM A RECURS EDUCATIU" (Departament d'Ensenyament, Generalitat de Catalunya)
"QUÈ DIUEN QUE ÉS AIXÒ DE LA PERFORMANCE?" (xerrada amb Judit Vidiella a /UNZIP dins del projecte "Ultracòs") i "HAY QUE TOCARSE MÁS" (taller de performance per a professorat d'Aimar Pérez Galí a CA2M)
Presentació de projectes "HIBRIDACIONS I CONTEXTOS 03" (ACVic i EASD Deià).
"HACER JUNTOS, ARTE COLABORATIVO COMO PRÁCTICA EDUCATIVA"
Curs "MEDIACIÓN CULTURAL: MULTIPLICIDAD DE CONTEXTOS" (ENTREsijos amb PlataformaC) i seminari "CURADORÍA Y MUSEOGRAFÍA EDUCATIVA" (Taller Multinacional), ambdós online. Dos cursos més: "PERO...¿ESTO ES ARTE?" (CA2M) i "MEDIACIÓ ARTÍSTICA: ACCIÓ SOCIAL A TRAVÉS DE L’ART" (Fundació General. Universitat de València). Una taula rodona "APRENDRE A TRAVÉS DE L’ACCIÓ" (ACVic) i dues propostes formatives: EXPERTS EN ACCESIBILITAT EN ARTS ESCÈNIQUES (UAB) i DANSA (Apropa Cultura)
Obra “45+ L’Odissea” de l'associació d’aturats Assat50 / “Fils de vida”, cinquè muntatge del projecte d’art comunitari Creació XIC / Grup de teatre "Frincandó" en el marc del projecte "Gent Gran: agents de canvi per a la convivència" / Cia. de teatre Escola Octavio Paz / Projecte APS “Teixidores, i nosaltres... Què hi podem fer?” / Taller per a professorat “Aprendre història fent teatre”
Taller "ELS PERSONATGES NO EMMASCARATS S’HAN RETIRAT A UNA BANDA I RECITEN" (MACBA. A cura de Laia Estruch) i exposició "PER(...)FORMAR-NOS" (ACVic. A cura de Marta Ricart)
Curs d’AGENTS DINAMITZADORS DE PROJECTES ARTÍSTICS (EART) i jornada IDENTIDADES Y RELACIONES FRONTERIZAS (Museo Reina Sofía)
Cursos LES PRÀCTIQUES ARTÍSTIQUES EN L’ÀMBIT SOCIOEDUCATIU (CEESC) + INCLUSIÓ, EDUCACIÓ, MÚSICA I DIVERSITAT FUNCIONAL (ACEM) i CIRC I EDUCACIÓ SOCIAL (UAB i Ateneu Popular 9Barris) / TALLER DE TEATRE DE L’OPRIMIT POLARITZAT (Forn de teatre Pa’tothom), AULA DE TEATRE FÒRUM INTERNACIONAL (Casa Àsia, BCN Interculturalitat i La Xixa Teatre) i jornades CULTURA INCLUSIVA: INTERVENCIÓ SOCIAL DES DE LES PRÀCTIQUES ARTÍSTIQUES (Centre Cultural La Nau-Universitat de València)
Cursos d’iniciació a l’art contemporani per a docents ART CONTEMPORANI. NIVELL ZERO (MACBA, ACVic i Bòlit) i A LA RECERCA DEL POTENCIAL PEDAGÒGIC DE L’ART (MAMT) + ALTRES RELATS DE LA DANSA (Formació Permanent al Professorat 2016. Mercat de les Flors) i FEM DANSA A L’AULA DE MÚSICA (Curs monogràfic - Hivern 2016. Teler de Música)
Proyecto GLOBAL HUB POR EL BIEN COMÚN, programa de emprendimiento colectivo ESTARTER (Escola de l’IGOP), Foro COLABORADORA FEST 2015 (La Colaboradora. Zaragoza Activa) y libro ASOCIARSE PARA EL BIEN COMÚN (Jean-Louis Laville. Icaria, 2015)
Projecte "PASEOSFUENCARRAL" (Paisaje Transversal), festival URBANBAT 2015 (Zarami i Colaborabora), II Jornadas "PENSAR LA CIUDAD" (Malakatón), taula rodona ART URBÀ, ESPAI PÚBLIC I EDUCACIÓ (OWC2015) i cursos ACCIÓ SOCIAL. METODOLOGIES I PERSPECTIVES INNOVADORES D’INTERVENCIÓ EN L’ESPAI PÚBLIC (CEESC), EINES PER DESENVOLUPAR PROCESSOS PARTICIPATIUS (COAC) i COMUNS URBANS. CIUTAT, GESTIÓ COL·LECTIVA I PRÀCTIQUES COOPERATIVES (La Repartidora i La Dula) + publicació CONSTRUIR EN COL·LECTIU (LaCol)
CONVOCATORIA LEVADURA PARA CREADORES-EDUCADORES (Madrid Destino), IV JORNADES PEDAGÒGIQUES L’Aula al Pati "EL COS EN JOC" (Lo Pati. Centre d’Art Terres de l’Ebre) i dues propostes de formació permanent del professorat: VII JORNADES "EXPRESSART" MUSEU PORTÀTIL (MACBA) i CURS ART, MUSEUS I ESCOLA. CREACIÓ I CONEIXEMENT EN XARXA (IES-UAB)
CICLE FORMATIU DE GRAU MIG EN “ANIMACIÓ EN CIRC” (Escola de Circ Rogelio Rivel) / CURS D’ESPECIALITZACIÓ UNIVERSITÀRIA “CIRC I EDUCACIÓ SOCIAL” (UAB i Bidó de Nou Barris) / MODALITAT EN GESTIONS CREATIVES DEL GRAU D’EDUCACIÓ INFANTIL (Facultat d’Educació. Universitat de Lleida)
Tercera edició d'aquesta formació orientada a persones i organitzacions que desitgin incorporar el Teatre Fòrum com a eina de reflexió i diàleg comunitari i intercultural.
CONVOCATÒRIA ARTS ESCÈNIQUES Can Felipa, "LA MIRADA DEL OTRO" de Proyecto 43-2 a l’Institut del Teatre de Barcelona (funció i col·loqui sobre el conflicte basc) i "PER QUÈ A MI?" Obra sobre l’assetjament escolar de Cia. Jove Pa’tothom / Cursos "ARCO IRIS DEL DESEO: UNA HERRAMIENTA PARA EL CAMBIO" (La Xixa Teatre) i "EL TEATRE COM A EINA D’INTERVENCIÓ SOCIAL I EDUCATIVA" (Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació, de la Universitat de les Illes Balears, amb El Xiringuito Teatre i Comunitat)
Jornada de presentacions de projectes Hibridacions i Contextos 02 (ACVic i EASD Deià).
"PROYECTO PATRIMONIO" (Prácticas colaborativas DEAC. MUSAC) / Programa "ZOOM VÍDEO LABORATORIO" (Área de Mediación de Tabakalera-Donostia) / Documental "ELOGI DE L’ESCOLA" (Escola Bordils, Girona) / Curso AGENTES DINAMIZADORES DE PROYECTOS ARTÍSTICOS (Experimentem amb l’Art) / Trobada "CANVIAR L’ESCOLA PER CANVIAR EL MÓN" (Lafede.cat) / Seminari "ASSISTÈNCIA GRAVITATÒRIA 2" (Fabra i Coats i MACBA) / XII JORNADA DE PEDAGOGIA DE L’ART I MUSEUS (MAMT Pedagògic)
"FILMOTECA PER A LES ESCOLES 2014-2015" (curs per a centres educatius, Filmoteca de Catalunya) / "IMAGINARSE" (Comunidad educativa, Aula de Cine-UMU) / "SINAUTORÍA" (Residència de CsA, MNCARS) / "EINES, ESTRATÈGIES I PROJECTES TRANSVERSALS A TRAVÉS DE L'ART CONTEMPORANI AL MUSEU I A L'ESCOLA" (seminari de formació per a professorat, Es Baluard)
"ASSAJANT DES DE LA COL·LECCIÓ" (activitat per a professorat del MACBA) / "PROGRAMAR PER ALS PÚBLICS" (XVIII Jornades de Museus i Educació del Museu Marítim de Barcelona) / "ARTE CONTEMPORÁNEO Y MUSEOS EXTREMEÑOS" (curs de La Colectiva Errante)
Seminario incluido dentro de los cursos de formación CIDEC, un proyecto de investigación sobre la representación de los grupos sociales vulnerables organizado por la Universidad de Santiago de Compostela (USC)
Amb aquesta proposta formativa 2015, Artibarri arriba a la 3ª edició d’aquest curs que neix amb la voluntat de compartir l’experiència i el bagatge de coneixement de les diferents entitats que formen part de la seva xarxa
En el programa del Curs de Formació de Formadors/es en Circ Social de l’Ateneu Popular 9Barris es dibuixa una manera compartida d’entendre les pràctiques col·laboratives. És un programa formatiu plantejat des d’una pedagogia transversal, amb una aproximació interdisciplinària als coneixements i a les praxis, cohesionant diferents cultures de treball (la dels mestres i professors, la dels i les educadors/es i formadors/es, la dels i les artistes) de forma dinàmica i estimulant.
En aquesta arrancada postvacacional les xarxes socials van plenes d'iniciatives que interrelacionen el camp educatiu i l'artístic i que, difoses de manera conjunta, alimenten la il·lusió d'un context que s'articula com un ecosistema. Convocatòries PIPA (Lo Pati) i Levadura (Ayuntamiento de Madrid y Fundación Banco Santander), workshop "Activar el aula" (MACBA), programa "Pedagogies de Fricció" (Espai 13, Fundació Miró), curs "Ser o no ser (un cuerpo). Identidades, sujetos, objetos (Museo Reina Sofía), programa "Hamaca Educa" (Hamaca), Escoleta de Cinema (Teleduca) i projectes escolars d'animació audiovisual (CCCB Educació).
La presentació pública dels projectes i processos de treball duts a terme durant el curs 2013-2014 dins d'«Hibridacions i Contextos» ha servit per donar més visibilitat en aquesta iniciativa d'ACVic i ESDAP Vic, un exemple de com les institucions d’art i les de formació artística estableixen un marc de treball en xarxa amb voluntat de continuïtat
Una proposta per aprendre eines per treballar des del teatre en l’àmbit educatiu. L’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC) adreça el curs a professionals del sector interessats en la docència.
Serà per efecte de la crisi o com a resultat de trajectòries d’experimentació i recerca pràctica sobre el terreny, però sembla que es consolida la idea que les estratègies de mediació són una eina de política cultural de proximitat que museus, centres d’art i equipaments culturals no poden deixar de banda. Aquesta implosió de pràctiques ve acompanyada d’espais de formació que permeten la disseminació, intercanvi i consolidació dels sabers associats amb aquesta praxi.