Tallers d'experimentació i investigació amb l’artista Aina Mestre en el marc del projecte de recerca artística fet en residència al Centre d’Art La Panera de Lleida sobre la diversitat a la cultura i l’art.
Edició 2024 d'aquesta cita inclusiva, social i educativa de l’INAEM organitzada amb l'Ajuntament de Tarragona, la ciutat que acull aquestes 16ª Jornades.
Procés de creació participatiu impulsat per Vulnus, Arts Vives i Recerca, i la Casa Orlandai de Barcelona des de l'exposició dels cossos, la resignificació dels espais transitats, la reflexió sobre la vulnerabilitat i les cures.
La Fundació ”la Caixa” llança les noves convocatòries Art for Change per a Canàries.
3ª sessió de la comunitat d’aprenentatge d’IT Acció Social i Comunitària, que vol ser un punt de trobada periòdic per a la comunitat de docents i alumnes de l’Institut del Teatre de Barcelona.
Disponible la documentació sobre la 15ª edició de les Jornades sobre Inclusió Social i Educació a les Arts Escèniques i la Música (INAEM) celebrades en el marc del Festival Iberoamericà de Teatre (Cadis, octubre 2023).
Llibre sobre “Diversorium”, projecte artístic participatiu de Concomitentes (Fundació Carasso) guiat per la mediadora-curadora Veronica Valentini, on autorxs i integrants del projecte donen veu al seu recorregut i al fet de trobar en la convivència dels cossos una altra manera de relacionar-se i crear societat.
Trobada organitzada per Acerca Cultura Madrid amb Fundació ONCE per analitzar i debatre sobre els Drets Culturals de les persones en situació de vulnerabilitat.
V jornades entorn de la discapacitat organitzada pel Museu Reina Sofia de Madrid en col·laboració amb els comisarixs Carlos Almela (hablarenarte) i Carlota Mir dedicada als drets culturals en l'àmbit de la diversitat funcional.
El programa CAD/A és una proposta de l'Àrea d'Educació del Museo Thyssen per obrir el museu i treballar l’empoderament a través de l'art amb persones usuàries de set Centres d'Atenció a les Addiccions de Madrid.
El número 3 de la revista ANIDA, editada per PLANEA. Red de arte y escuela juntament amb l'equip del CEFIRE ArtísticoExpressiu de la Comunitat Valenciana, aborda la diversitat a l'escola des de les arts.
Publicació del Centre d’Art La Panera a partir d’una residència a l’INS Manel de Montsusar (Lleida) de l’artista Arnau Sala Sáez al voltant de l’alteritat.
Com a part de les activitats del III Encuentro de Artes y Discapacidad, Capaz Perú i el Centre Cultural d'Espanya a Lima (CCE Lima) convoquen una residència artística que es realitzarà l'octubre del 2023 a Lima (Perú).
Invitació del col·lectiu Es (tu)yo i el CRMF de Madrid a participar en aquest laboratori de creació, acció i pensament entorn de la diversitat funcional, a través del teatre.
Tres dies de tallers-trobada i xerrades amb Project Art Works dins del programa educatiu “Cosmologías vulnerables” comissariat per Carlota Mir i hablarenarte al Museo Reina Sofía de Madrid sobre els sistemes socials de cures d'Espanya i el Regne Unit.
Trobada organitzada per Artaziak a Dantzagunea (Errenteria, Guipúscoa) amb l'objectiu de construir col·lectivament pràctiques i discursos més justos enfront de les jerarquies entre cossos.
La IV edició d'aquestes jornades, organitzades per l'Àrea d'Educació del Museo Reina Sofía de Madrid, gira entorn d'un dels problemes fonamentals de les persones amb diversitat funcional: el suport.
Aquesta 14ª edició, celebrada a València sota el lema la creació com a impuls de la transformació social, atorga una major visibilitat i espai a la música com a instrument democratitzador juntament amb les arts escèniques.
“Diversorium”, proposta guanyadora a la 7ª edició de la convocatòria “Al meu barri fan performances” (Festival Escena Poblenou i Can Felipa), obre al seu torn convocatòria per participar al festival que es celebrarà l’octubre a Barcelona.
Projecte d’investigació i experimentació en mediació cultural de La Panera per abordar l’alteritat a l’aula a través de residències artístiques a dos centres formatius de la província de Lleida.
Projecte guanyador del Concurs d’Arts Visuals Premi Miquel Casablancas 2021 en la modalitat de mediació per donar veu a les persones neurodiverses, desenvolupat per Oriol Fuster Cabrera amb l'Associació Asperger de Catalunya.
Interarts participa al projecte "ARTIS" de cooperació territorial entre França i Catalunya amb l'elaboració de metodologies d'intervenció i instruments transversals d'autoavaluació en matèria de cohesió i integració de grups vulnerables als equipaments culturals del territori transfronterer.
Segona edició d’aquest projecte del Museu del Disseny de Barcelona i Ojalá Projects que enguany compta amb la participació d’usuaris i usuàries de Càritas i l’ONCE, treballant juntament amb alumnat d’estudis superiors de disseny.
Projecte europeu coordinat pel National Museum Complex Moldova (Romania) per al desenvolupament d'una formació internacional, organitzada a Espanya per Espacio rojo, que ofereixi millors experiències en entorns museístics per a persones en risc d'exclusió.
Projecte de recerca desenvolupat dins del programa Museo fácil del Museu Thyssen (Madrid) amb Gammera Nest entorn de la construcció participativa del coneixement, l'accessibilitat, la gammificació i la tecnologia aplicada a l'educació en museus mitjançant el desenvolupament d'un videojoc.
Un projecte impulsat per l'associació Bizipoza, la Federación de Deporte Adaptado de Guipúzcoa i la cooperativa Artaziak per treballar amb joves mitjançant dinàmiques corporals, des d'una perspectiva inclusiva i de gènere.
Espai de treball col·laboratiu de l'Àrea d'Educació del Museo Thyssen amb professionals i entitats de l'àmbit social i comunitari per a la promoció del museu i els seus continguts des d'una perspectiva integradora i inclusiva.
Grup de treball sobre diversitat funcional i cultura comunitària organitzat per Harinera ZGZ, l'espai cultural del barri de San José (Saragossa), i coordinat pel projecte de dansa inclusiva Pares Sueltos.
Projecte d'aprenentatge i cocreació entre alumnes d’estudis superiors de disseny i col·lectius en situació vulnerable impulsat pel Museu del Disseny de Barcelona i l’associació Ojalá Projects.
Publicació de la recerca sobre inclusió social en les arts escèniques de la Comunitat Valenciana, desenvolupada per Adonar amb professionals del sector social i cultural autonòmic en el marc del projecte Cultura+Social.
El C.C Conde Duque de Madrid organitza uns tallers inclusius de la mà de Colectivo Lisarco per fomentar la interacció entre persones amb o sense diversitat funcional, compartint una pràctica i un espai amb l'objectiu d'ampliar la consciència sobre la necessitat d'una cultura cada vegada més inclusiva.
Zuloark, amb la col·laboració de l'Ajuntament de Santa Cruz de la Palma, organitza aquest projecte que treballa amb persones amb discapacitat i artistes, tant locals com aliens als contextos perifèrics, i que busca visibilitzar, apoderar i afavorir l'autonomia, capacitats i igualtat d'una comunitat que, especialment en les perifèries i zones rurals, sol ser menys visible i partícip de la vida del comú.
Curs de fotografia d'Espacio Fundación Telefónica, impartit per Beatriz Martínez Barrio i dirigit a docents de centres educatius amb alumnat de Secundària i Formació Professional, en risc d'exclusió i/o diversitat, Orientació, terapeutes, estudiants de fotografia, fotògrafs que utilitzen la fotografia terapèuticament.
El Conservatori Superior de Dansa (CSD) de l’Institut del Teatre i la Fundació ASPACE Catalunya han dut a terme aquest taller de dansa inclusiva amb la participació dels alumnes de l'especialitat de pedagogia de la dansa del CSD i persones amb paràlisi cerebral de la fundació.
Espai d'intercanvi d'experiències i pensaments per reflexionar i posar en pràctica diferents maneres d'entendre el cos i la dansa en tota la seva diversitat física, psicològica, sensorial i sexual. A través de tallers participatius, portes obertes al públic i espectacles amb debat posterior, La Caldera acolle aquest projecte amb direcció artística de Jordi Cortés i producció de Raül Perales.
Fundación Cepaim, en col·laboració amb l'Associació Cultural AyeKlauwn i la Plataforma d'Acció Social de la Universitat de Múrcia promouen i organitzen el I Congrés Internacional d'Arts Escèniques i Diversitat en el Centro Párraga.
Nuevos creadores 18/19 continua l'experiència desenvolupada al llarg de el curs escolar 17/18 per Colectivo Lisarco al Colegio Público Trabenco de Leganés, gràcies al suport de Fundación Daniel y Nina Carasso. El projecte fa un treball de cohesió a la comunitat educativa a través d'una metodologia constructiva-cooperativa, utilitzant llenguatges artístics com la dansa.
Espectacle de dansa gratuït a la Sala Ibèria de Sant Feliu de Llobregat a càrrec del col·lectiu de dansa integrada Liant La Troca.
En l'edició 2017-2018, l’Orquestra Integrada per joves amb i sense diversitat funcional (ARTransforma) presenta al Mercat de les Flors de Barcelona "Emocions en guerra" on ens parlen de bombes i destrucció, de les lluites de cada dia i, també, d’esperança.
Primer Congrés i Festival transfronterer de Creativitat i Discapacitat dins del projecte "Huesca más inclusiva", promogut per CADIS Huesca, l'Ajuntament d'Osca i l'Obra Social "La Caixa".
L’associació ConArte Internacional i la Fundació Ciutat Invisible, dins el programa d’A TEMPO – Arts i Formació, organitza un seminari de formació sobre diversitat, arts i educació.
La Fundación ICO i hablarenarte convoquen la cinquena edició del programa "Empower Parents", dirigit a famílies amb nens de 5 a 12 anys amb Trastorn de l'Espectre de l'Autisme
El col·lectiu de dansa integrada Liant La Troca actúa dins del festival reivindicatiu L'Art Impossible (Barcelona). Durant dos dies, el festival ofereix l’oportunitat de compartir, conèixer i gaudir de diversos espectacles i activitats on persones amb i sense discapacitat exploren diferents disciplines artístiques.
Aquest projecte, proposat per Apropa Cultura, uneix la Fundació Joan Miró de Barcelona amb el Susoespai, un centre de creació artística destinat a les persones que conviuen amb un trastorn mental. La manera de fer-ho és a través d'una acció participativa conjunta: un intercanvi de correspondència escrita entre els treballadors de la Fundació i els participants del Susoespai.
El principal objectiu d'aquest projecte interescolar és crear espais d’interrelació i participació entre els alumnes del Nou Patufet de Barcelona i els alumnes amb intel·ligència límit de l’associació ACIDH. Ara, amb l’ajuda de Càmeres i Acció i els rapers Ascensa Furore, els joves de 15 i 16 anys del Nou Patufet i de l’Escola de vida Montserrat de l’ACIDH preparen una cançó de rap i un videoclip sobre temes que els preocupen
Presentación pública "EDUCADANZA" (Museo Reina Sofía) y muestra del taller-laboratorio escénico "BREAK A LEG!" (un proyecto de San Sebastián 2016 en el Teatro Victoria Eugenia). Más "FUCK-IN-PROGRESS" (peça de dansa teatre de Jordi Cortés i Associació Kiakahart a La Caldera de Barcelona)
NOUS ENTORNS DE CREACIÓ I INTERVENCIÓ: INFORME-DIAGNÒSTIC DE LES ARTS ESCÈNIQUES APLICADES (Observatori de les Arts Escèniques Aplicades de l’Institut del Teatre), "CONECT@" (publicación del Museo Reina Sofía sobre la accesibilidad a la cultura en colaboración con Grupo AMÁS), GUIA DIDÀCTICA DE TEATRE FÒRUM PER A DOCENTS (projecte europeu "FOTEL". Forum Theatre Against Early School Leaving)
Curs "MEDIACIÓN CULTURAL: MULTIPLICIDAD DE CONTEXTOS" (ENTREsijos amb PlataformaC) i seminari "CURADORÍA Y MUSEOGRAFÍA EDUCATIVA" (Taller Multinacional), ambdós online. Dos cursos més: "PERO...¿ESTO ES ARTE?" (CA2M) i "MEDIACIÓ ARTÍSTICA: ACCIÓ SOCIAL A TRAVÉS DE L’ART" (Fundació General. Universitat de València). Una taula rodona "APRENDRE A TRAVÉS DE L’ACCIÓ" (ACVic) i dues propostes formatives: EXPERTS EN ACCESIBILITAT EN ARTS ESCÈNIQUES (UAB) i DANSA (Apropa Cultura)
Convocatòria TAST D’ESPECTACLES (L’Altre Festival) i projecte teatral LA SAL DEL RAVAL (INCA Catalunya)
Cursos LES PRÀCTIQUES ARTÍSTIQUES EN L’ÀMBIT SOCIOEDUCATIU (CEESC) + INCLUSIÓ, EDUCACIÓ, MÚSICA I DIVERSITAT FUNCIONAL (ACEM) i CIRC I EDUCACIÓ SOCIAL (UAB i Ateneu Popular 9Barris) / TALLER DE TEATRE DE L’OPRIMIT POLARITZAT (Forn de teatre Pa’tothom), AULA DE TEATRE FÒRUM INTERNACIONAL (Casa Àsia, BCN Interculturalitat i La Xixa Teatre) i jornades CULTURA INCLUSIVA: INTERVENCIÓ SOCIAL DES DE LES PRÀCTIQUES ARTÍSTIQUES (Centre Cultural La Nau-Universitat de València)
"TU NO SURTS A LA FOTO" (proposta escènica amb col·laboració amb la Unitat de Psiquiatria de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau de Barcelona), "BALLAR ENS FA BÉ" (projectes seleccionats en aquesta convocatòria de l’APdC per al Dia Internacional de la Dansa 2016) i altres propostes de les què hem tingut notícia: "POLITICAL MOTHER" PROJECTE COMUNITARI (Hofesh Shechter Company amb col·lectius locals de Salt i Girona), "L’ESPECTACLE SENSE NOM" (una proposta de dansa inclusiva dins del projecte InclusArt) i "L’ÚLTIM CRIT" (projecte teatral en col·laboració amb la Fundació Arrels)
EXPOSICIÓN "¡SIN LÍMITES!" (Central de Diseño de Matadero Madrid) i TALLER DE DANSA INTEGRADA (C.C Convent de Sant Agustí de Barcelona amb col·lectiu Liant la Troca)
Estrena de LA TRAVESSIA (producció teatral del projecte "desPLAÇA’T" de transFORMAS), curs EINES DE TEATRE DELS I LES OPRIMIDES: DEL DESIG A L’ACCIÓ (Escola de Teatre de les Oprimides de Barcelona), espai sociocultural EL NIU DE BAMBÚ (BamBú cia. de teatre) i presentació revista ARTSOCIAL (Neret Edicions) a l’Ateneu Popular 9Barris
Exposició PROJECTES EDUCATIUS. SALA D’ART JOVE (ACVic) i projecte de mediació cultural "QUÈ VOL DIR MIRAR UN QUADRE?" (Servei educatiu. Tecla Sala)
II FÒRUM D’ARTS ESCÈNIQUES APLICADES (OAEA) / CURS "EDUCA AMB L’ART" (Apropa Cultura) / PROGRAMA SOCIOEDUCATIU "COMUNITAT I IMPACTE SOCIAL" (Fundació ONCA) / PROYECTO "NUEVOS CREADORES-NUEVOS PÚBLICOS" (Reina Sofía)
FIRA INTERNACIONAL DE TEATRE INTEGRATIU (FITI 2015) i III JORNADA DYA F
CICLE "CAPACITATS" (Mercat de les Flors) + ARTS COMUNITÀRIES, INCLUSIVES I SOCIALS A FIRA MEDITERRÀNIA DE MANRESA
Cicle de Salut i Arts Escèniques: "QUI NO ESTÀ BOIG, FA TEATRE!" (Pallapupes i Centre Cívic Can Felipa) + Projecte "JUNEDA INCURSIÓ SOCIAL". Creació d'Arts Escèniques (Juneda InCursió)
Convocatòries "I JORNADA LA DANSA A L’ESCOLA" i "FESTIVAL DE VIDEODANZA MiTS 2015", Programa "DANSA A LES ESCOLES" i Taller "DANSA INTEGRADA"
Projectes "FUCK-IN-PROGRESS" (Grec 2015. Taller de l’Espectador) i "BARRIS EN DANSA" (Xerrades informatives) / FES-MAP 2015 (Convocatoria II Festival de las Artes y la Salut Mental de los Pirineos) / Jornades BAMBÚ (Arts escèniques inclusives i accessibles. I aniversari cia. teatre Bambú)
Festivals ACTUA! ARTS FESTIVAL. Art amb diversitat funcional i L’ALTRE FESTIVAL Internacional d’Arts Escèniques i Salut Mental / PROGRAMA HERMES i publicació ABIERTO AL PÚBLICO núm. 4. Artes escénicas e inclusión social.
Primera edició de "L'Art Impossible", un festival artístic on les arts plàstiques i escèniques es converteixen en el vehicle de transformació de persones amb i sense discapacitat, en un exercici de pràctica col·laborativa amb les entitats i col·lectius
"NARINANT" (projecte "Barris en Dansa") al Mercat de les Flors / ACTIVITATS PER A ESCOLES (/UNZIP al Centre d’Art Torre Muntadas) / "EL JUEGO COMO PRINCIPIO" (activitat programa educatiu MNCARS) / "AUZOKO HITZAK/PALABRAS DEL BARRIO" (projecte programa de mediació i pedagogies Tabakalera)
Contra la hegemonía de las miradas universales existe el contrapeso de los contra-relatos, que no sólo tienen importancia por lo que nos cuentan, sino por quién y cómo los construye. L'Alternativa Hall Didàctiques (L'Alternativa. Festival Independent de Barcelona. CCCB), proyecto UHF (CA2M), compañía Urban Style (Intermediae-Matadero Madrid), proyectos "Ciutat Esperança" (El Parlante con Pla Comunitari Zona Nord) y "Sota la Pell del REC" (Amics del Rec de Igualada y CERCA), laboratorio "Experiencias locales" (PUCE), producción teatral "La moda incómoda. Tiremos del hilo" (SETEM), jornadas "Migròctones" (Centre de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison) y Cuerpos abyectos (Museo Reina Sofía), más laboratorios Auzolab (DS2016).
Dos projectes inscrits en un mateix territori, el Districte de Sant Martí de Barcelona, assagen propostes d'acció vinculades al barri, i a les seves necessitats i reptes, a partir del treball en xarxa i les pràctiques artístiques: Transversal Art Urbà Sant Martí (Ajuntament de Barcelona) i Cicle de Salut Mental i Teatre: Qui no està boig, fa teatre! (Centre Cívic Can Felipa).
Lectures i vídeos entorn de trobades i esdeveniments que faciliten el debat, l’intercanvi dialògic i la creació de xarxa: memòria de les "VI jornadas sobre la Inclusión Social y la Educación en las Artes Escénicas"(INAEM), extracte de la Taula de Pensament "Arts escèniques i comunitat" (Fira Mediterrànea de Manresa), "Un descuido complejo" (crónica de Silvia Nanclares sobre Cooperland 2014, publicada a eldiario.es), material documental "Simposio Madrid Laboratorio Urbano" (Medialab-Prado) i vídeo-resum trobada "Primavera Cacharrera" (projecte "Entorno a la silla" amb Can Batlló)
Activar prácticas desde y con las comunidades, trabajar colectivamente en procesos colaborativos. Aspirar a incidir en el entorno, en el contexto. Generar autogestión, democracia y procesos instituyentes. Curso "Ciudadanos y ciudades" (proyecto Artefakte), IX Jornades de Música (ICE-UB), convocatoria "Interactivos?´14" (Medialab-Prado), material documental taller "Constelaciones de mujeres" (FPJM), entrevista a Comusitària (Catalunya Ràdio), informe "Cómo construir, cuidar y mantener una comunidad en la economía colaborativa?" (OuiShare), proyecto "Orquestra integrada" (ARTransforma).
Com a pràctica crítica d'intervenció social i transformació política, la performance ha posat de manifest que el cos és un àmbit de resistència. Les categories socials són encarnades: "precaris", "indignats", "maricons", "pakis", "tarats"… Són paraules usades per designar a les persones –sovint de manera despectiva però, també, com a categories reivindicatives– i que visibilitzen com el poder s'inscriu en el cos.
Pràctiques que van des de com ens vestim fins a com ens comportem són vistes com a fenòmens morals i naturals. Enfront d'aquestes pràctiques de normalització, una sèrie de moviments identitaris al voltant del gènere, el sexe, la raça, l'edat, el treball, les capacitats, etc. han posat de manifest la necessitat de qüestionar els mecanismes de construcció de la subjectivitat.