Projecte de dansa i mediació del centre cultural Condeduque de Madrid que proposa una sala d'accés lliure i un programa d'activitats per a joves i adolescents que vulguin apropar-se a aquesta disciplina.
Recerca artística de la coreògrafa Inés Boza que culmina amb un espectacle al Mercat de les Flors, comissariat per VULNUS.
L'Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona convoca el Premi IT Acció Social i Comunitària per donar suport i impulsar l'articulació d'un projecte on interaccionin les arts escèniques i l'acció social i comunitària.
Oberta la convocatòria Balandra de residències escèniques i de suport a la creació del Centre Cívic El Sortidor que té com a objectiu facilitar la creació i l’exhibició escènica.
Cicle de sessions de ball col·lectiu al Graner amb la companyia Los Informalls i altres artistes convidats per generar espais de celebració comunitària amb el veïnat del barri de La Marina de Barcelona.
3ª sessió de la comunitat d’aprenentatge d’IT Acció Social i Comunitària, que vol ser un punt de trobada periòdic per a la comunitat de docents i alumnes de l’Institut del Teatre de Barcelona.
Stalkers, projecte que converteix 18 joves en programadorxs dels teatres dels seus municipis, inclou més localitats de Catalunya i un nou festival, l’Eufònic, que es suma als seus impulsors: Sâlmon, Sismògraf, FiraTàrrega i TNT.
Com a part de les activitats del III Encuentro de Artes y Discapacidad, Capaz Perú i el Centre Cultural d'Espanya a Lima (CCE Lima) convoquen una residència artística que es realitzarà l'octubre del 2023 a Lima (Perú).
Obert el període de presentació de propostes d'intervencions artístiques a l'espai públic per participar en la III edició del Ephemeral Phestival a Valladolid.
Teleclub Lanzarote és un projecte de laboratori/taller/residènca de formació artística creat per a persones amb idees, pensaments i projectes entorn de l'art, la cultura i la innovació.
L’Auditori, el Liceu, el Mercat de les Flors, el Palau de la Música, el Teatre Lliure i el Teatre Nacional de Catalunya creen una projecte per reforçar els vincles entre la comunitat educativa i les arts escèniques i musicals.
6ª edició d’aquest cicle impulsat pel Graner al barri de La Marina de Barcelona amb el suport del Festival Grec, el Castell de Montjuïc i el Pla de Barris (programa Caixa d’Eines).
L’associació Empelt, formada per joves de la Selva del Camp (Tarragona), busca enfortir l’arrelament al territori d’un jovent desconnectat de la vida sociocultural del municipi a través de la cultura i les arts en viu.
Obert període de presentació de projectes escènics per optar a una residència artística a Balandra, cicle de residències del Centre Cívic El Sortidor (Barcelona).
L'Associació Cultural TUDANZAS impulsa una nova edició d'aquest festival al Casc Antic de Barcelona amb l'objectiu de promoure el valor social de la dansa.
Trobades amb gent gran dins de la programació de mediació de Condeduque, Centre de Cultura Contemporània de Madrid, per reconstruir les danses del passat des de les memòries del present amb Rojo Pandereta.
Projectes educatius en curs de Graner desenvolupats per 6 artistes a 6 escoles i instituts del barri de la Marina de Barcelona dins de “Caixa d’Eines”. Programes de Cultura i Educació del Pla de Barris, l’ICUB i el CEB.
Projecte de la companyia Vostok Collective per treballar sobre la memòria amb persones grans en risc d'aïllament del barri del Poble Sec de Barcelona i estudiants d'arts escèniques a través de l'art comunitari, amb el suport de les beques SOS Cultura 2021 (Fundació Carulla).
Dispositiu de governança participativa impulsat per 4 festivals catalans d’arts vives on un grup de joves s'endinsa en el procés de curadoria de les seves programacions per acabar ideant una programació cultural als seus municipis.
Article publicat a “El Temps de les Arts” sobre el projecte d’apropament de la dansa al Centre Penitenciari Wad Ras (Barcelona), desenvolupat entre internes i alumnat del Conservatori Superior de Dansa (CSD) de l’Institut del Teatre.
Estudi publicat per La Academia de las Artes Escénicas sobre la importància de la pràctica de la música, la dansa, el teatre i el circ en les diferents etapes de l'educació i la situació actual d'aquests ensenyaments artístics.
La plataforma Acceso 44 organitza aquest seminari per posar en valor les pràctiques de la mediació cultural, així com per potenciar la seva activació a través de la col·laboració entre institucions i entitats a Múrcia.
La Unión de Escuelas de Música y Danza (UEMyD) organitza unes jornades sobre el treball de les Escoles de Música i Arts Escèniques a favor de la integració i la cohesió social.
L’exposició, organitzada per L’Estruch (Sabadell Cultura), fa un recorregut fotogràfic per projectes comunitaris com Pobles en Dansa, Ciutats en Dansa i Barris en Dansa dirigits per Álvaro de la Peña (Iliacan Dansa).
Activitat especial per a docents proposada per EducaThyssen (Museo Thyssen-Bornemisza) amb l'artista i pedagoga Marisa Amor per desenvolupar un treball de coneixement i creació a partir dels cossos en relació amb l'entorn.
Laboratori d'arts escèniques de l'IVAM Educació, dirigit a joves i dissenyat des d'una perspectiva inclusiva per la coreògrafa i creadora multimèdia Aurora Diago (La Lola Boreal) amb la ballarina i creadora Sara Espinar.
Un projecte impulsat per l'associació Bizipoza, la Federación de Deporte Adaptado de Guipúzcoa i la cooperativa Artaziak per treballar amb joves mitjançant dinàmiques corporals, des d'una perspectiva inclusiva i de gènere.
4ª edició de Basar obert, l’espai d’aprenentatge i pensament compartit de Graner, Centre de creació de dansa i arts vives de Barcelona, on el facilitador David Villota ofereix una formació sobre la Indagació Grupal.
Programa de mediació dels Teatres Municipals de Múrcia i La Aye Cía (Aye Cultura Social) amb instituts del municipi per crear un grup juvenil de participació en aquests equipaments.
L'Àrea de Cultura de la Diputació d'A Coruña, organitzadora d'aquestes jornades sobre la situació de la dansa i les arts vives a Galícia, ofereix en obert al seu canal de YouTube els vídeos de les conferències d'aquesta trobada, celebrades el març al Teatre Colón (A Coruña).
4ª edició d’aquest projecte d’aprenentatge servei del CSD (Institut del Teatre) per a apropar la dansa a internes del centre penitenciari Wad-Ras (Barcelona)
Una iniciativa de Graner on, amb la mediació del col·lectiu artístic Artefactum, es convida a un grup d’espectadors/es a compartir espais de trobada amb artistes residents al Centre de Creació de Dansa i Arts Vives de Barcelona.
Associacions Professionals de la Dansa d'Espanya conformen el projecte REDE per impulsar la presència i bones pràctiques de la dansa als centres educatius.
Curs per a docents de tots els nivells educatius centrat en les pràctiques de cos realitzades a l’aula i organitzat pel Mercat de les Flors de Barcelona dins del seu programa educatiu.
Iniciativa per crear una plataforma de projectes artístics als barris de Saragossa, coordinada i finançada pel Patronato Municipal de Artes Escénicas e Imagen, amb l'objectiu de consolidar i extendre l'ecosistema local de projectes de cultura social i comunitària.
Programa educatiu de Graner amb la mediació d'Arte Factum i el suport del Pla de Barris de La Marina en el marc del programa “Caixa d’eines” (ICUB, Consorci d'Educació i Institut Municipal d'Educació dins el Pla de Barris de l'Ajuntament de Barcelona) per potenciar les arts escèniques en l’àmbit escolar.
Edició 2020 d'aquest festival de ball, art i pensament organitzat per Intermediae-Matadero que es desenvolupa a través d'una programació d'activitats de llarg recorregut amb la participació de artistes i agents, així com col·lectius i comunitats de ball de Madrid.
El Conservatori Superior de Dansa de l’Institut del Teatre (CSD) organitza un fòrum virtual de converses entorn les pedagogies de la dansa amb expertxs en el camp de la pedagogia en diàleg amb el grup de treball de les jornades, format per un equip de persones vinculades al CSD i al camp de la dansa.
Les Jornades “Territori(s), comunitat(s) i pràctiques artístiques” estan coorganitzades per tres de les fàbriques de creació de la ciutat: l'Ateneu Popular 9 Barris, La Central del Circ i Graner, i s’emmarquen en la programació de la Biennal de Pensament 2020 (Ajuntament de Barcelona).
El C.C Conde Duque de Madrid organitza uns tallers inclusius de la mà de Colectivo Lisarco per fomentar la interacció entre persones amb o sense diversitat funcional, compartint una pràctica i un espai amb l'objectiu d'ampliar la consciència sobre la necessitat d'una cultura cada vegada més inclusiva.
Partint del cos de treball de "A quatre potes", un projecte al voltant de la noció de taula com a dispositiu, context i espai d’acció-disrupció, nyamnyam planteja una nova investigació i formalització en relació a les línies de treball del Graner i el context del Barri de La Marina de Barcelona.
Aquesta edició dels laboratoris formatius i creatius del Mercat de les Flors i La Central del Circ de Barcelona, en col·laboració amb Graner, es centra en la noció de "territori" com espai construït socialment i, per tant, travessat per la mirada comunitària. El taller es planteja des de les pràctiques corporals i les dinàmiques col·lectives.
Una comunitat d’estudi, una banda d’espectadors inquiets o un fòrum de debats que promou espais de recerca i aprenentatge a partir del programa de residències artístiques del Graner. Centre de creació de dansa i arts vives de Barcelona.
Trobada laboratori del Graner. Centre de creació de dansa i arts vives (Barcelona) al voltant de la relació entre pedagogia i arts vives.
Laboratori escènic gratuït de Graner per a joves de 16 a 20 anys i conduït per l'artista Mariona Naudin al voltant de les preguntes: Què és una turba? Què pot fer un cos i què poden fer molts cossos? Quina és la revolució del futur?
Per a l'edició 2018-2019, "Bailar el Barrio" (CA2M de la Comunidad de Madrid) proposa el taller extraescolar "Quién cabe dónde y dónde cabe qué", amb la ballarina Raquel Sánchez
Projecte de la associació Ondula que busca obrir diàlegs intergeneracionals i multiculturals, així com enfortir les comunitats del barri des de la reflexió i el debat sociopolític sobre l'impacte de les tecnologies digitals en les nostres vides. La proposta es realitza a través d'un llenguatge summament expressiu i que permet trencar les barreres conceptuals i dialèctiques: la dansa.
3er Cicle d'aquesta formació impartida per l'associació cultural Marabal, que consta de 6 cursos intensius que tenen com a eix vertebral les arts del cos aplicades a entorns educatius, terapèutics i comunitaris.
Aquest projecte de Tabakalera proposa una reflexió en dues direccions: d'una banda, repensar l'entorn que s'utilitza amb les i els joves, amb l'objectiu d'assumir-lo com a propi, i per una altra, promoure una reflexió institucional per definir les formes d'ús i ocupació dels espais públics.
L'Associació Sudansa organitza els Encontres de Dansa a l'Escola cada any durant el mes de juny. És una presentació pública del treball de creació coreogràfica d'un any de durada que associa coreògrafs professionals amb alumnes i docents, dins d'un procés de formació recíproca i de composició coreogràfica.
Projecte pedagògic del Mercat de les Flors i els principals teatres de Catalunya. El projecte s’adreça a centres d'ensenyament secundari per apropar el llenguatge corporal i introduir la dansa contemporània als joves.
Convocatòria oberta per participar a "Aquario Bcn", un projecte d'art comunitari de ComuArt que posa en evidència la tensió cultural que es produeix en el món contemporani entre les comunitats migrants i d'acollida. El punt de partida del projecte es centra en l'experiència de la població xinesa.
El Conservatori Superior de Dansa (CSD) de l’Institut del Teatre i la Fundació ASPACE Catalunya han dut a terme aquest taller de dansa inclusiva amb la participació dels alumnes de l'especialitat de pedagogia de la dansa del CSD i persones amb paràlisi cerebral de la fundació.
Espai d'intercanvi d'experiències i pensaments per reflexionar i posar en pràctica diferents maneres d'entendre el cos i la dansa en tota la seva diversitat física, psicològica, sensorial i sexual. A través de tallers participatius, portes obertes al públic i espectacles amb debat posterior, La Caldera acolle aquest projecte amb direcció artística de Jordi Cortés i producció de Raül Perales.
Projecte de creació col·lectiva realitzat en col·laboració entre el Centre Cívic Can Felipa i el festival de creació contemporània Escena Poblenou, amb la complicitat del Casal de barri Bac de Roda (Barcelona) per posar en relació a creadors i creadores professionals (La Buena Compañía) amb dones del barri entorn de l'espai i el temps de trobada que suposa rentar roba en un safareig públic.
Nuevos creadores 18/19 continua l'experiència desenvolupada al llarg de el curs escolar 17/18 per Colectivo Lisarco al Colegio Público Trabenco de Leganés, gràcies al suport de Fundación Daniel y Nina Carasso. El projecte fa un treball de cohesió a la comunitat educativa a través d'una metodologia constructiva-cooperativa, utilitzant llenguatges artístics com la dansa.
Graner-Mercat de les Flors participa en la 10a edició del programa EN RESiDÈNCiA (ICUB i CEB, juntament amb A Bao A Qu) en diàleg amb els artistes Andrés Waksman i Constanza Brnčić, i els IES Barri Besòs i Josep Comas i Solà.
Projecte artístic comunitari amb nois i noies gitanos del barri de la Mina (Barcelona) per muntar una proposta escènica multidisciplinària amb la implicació de les seves famílies i la seva comunitat. És una producció de l’entitat cultural Veus Gitanes dins de la temporada 2017-2018 del Grec Festival de Barcelona, amb direcció escènica i dramatúrgia de Marta Galán.
Article del periodista i editor Joan Carbonell, publicat pel CCCB (CCCBLab), on es narren els inicis autogestionats del Grec Festival de Barcelona, tot i reflexionant sobre l'autogestió i la cultura avui.
Espectacle de dansa gratuït a la Sala Ibèria de Sant Feliu de Llobregat a càrrec del col·lectiu de dansa integrada Liant La Troca.
La companyia de dansa Iliacan convida a "Barris en dansa" 2017-18: un projecte comunitari en què persones de diversos barris de Barcelona, de totes les edats i condicions, participen en la realització d’un espectacle de dansa contemporània i en són els intèrprets. Al Mercat de les Flors es representa l'espectacle final "Nosaltres".
Projecte pedagògic de l'associació Adierak amb la col·laboració de Artaziakoop, fruit d'un treball interdisciplinari entre l'educació i la dansa que neix amb la finalitat de proporcionar noves eines al professorat en Educació Formal. Es tracta de col·locar el cos i l'experiència en el centre de l'aprenentatge per a, des d'aquí, activar noves maneres d'integrar el moviment en les pràctiques habituals de l'aula.
El col·lectiu de dansa integrada Liant La Troca actúa dins del festival reivindicatiu L'Art Impossible (Barcelona). Durant dos dies, el festival ofereix l’oportunitat de compartir, conèixer i gaudir de diversos espectacles i activitats on persones amb i sense discapacitat exploren diferents disciplines artístiques.
L'Associació Sudansa organitza els Encontres de Dansa a l'Escola cada any durant el mes de juny. És una presentació pública del treball de creació coreogràfica d'un any de durada que associa coreògrafs professionals amb alumnes i docents, dins d'un procés de formació recíproca i de composició coreogràfica.
Dues propostes dins de la programació del Grec 2016: "DANCE TO DEATH" (coproduccció amb La Caldera dirigida per Alberto Velasco) i "+45" (Cia. Sebastián García Ferrero al Mercat de les Flors)
"VULNUS", una performance a l’espai públic que explora la vulnerabilitat (dins del projecte "desPLAÇA’t" de transFORMAS) i nova estrena del projecte "RITME EN EL TEMPS" de l’Antic Teatre de Barcelona (dins de la programació del Festival Grec 2016)
Presentación pública "EDUCADANZA" (Museo Reina Sofía) y muestra del taller-laboratorio escénico "BREAK A LEG!" (un proyecto de San Sebastián 2016 en el Teatro Victoria Eugenia). Más "FUCK-IN-PROGRESS" (peça de dansa teatre de Jordi Cortés i Associació Kiakahart a La Caldera de Barcelona)
Convocatòria "BARRIS EN DANSA" 2016
Programa "ENCONTRES DE DANSA A L’ESCOLA" (Associació Sudansa) i curs "DANSA ESTIU. LA DANSA EN EL CURRÍCULUM I COM A RECURS EDUCATIU" (Departament d'Ensenyament, Generalitat de Catalunya)
TALLER DE DANSA INTERGENERACIONAL (dins del projecte O.V.N.I del Col·lectiu Big Bouncers) i "LI DIUEN MAR. PRIMER MOVIMENT" (dins del projecte PI(E)CE produït pel Teatre Tantarantana de Barcelona)
Articles "ART I EDUCACIÓ: ALIATS SUBSTANCIALS" (per Núria Adelman i Laia Colell. Publicat a "Hänsel i Gretel") i "L’EDUCACIÓ I EL PATRIMONI. EL PAPER DE L’EDUCACIÓ EN INSTITUCIONS CULTURALS: LA INCOMODITAT NECESSÀRIA" (per Noemí Sas. Publicat a "Cafès de Patrimoni"), més llibre "LA DANSA A L’ESCOLA. EL MESTRATGE DE JOAN SERRA" (de Joan Figueres. Editat per Associació de Mestres Rosa Sensat)
Artículo de Andrea Palaudarias y Constanza Brncic publicado en "El Estado Mental" con motivo del Dia Internacional de la Danza
ACTIVITATS ORGANITZADES
"CAMINS DE NIT. INFANTS PERDUTS DELS EXILIS" (projecte "Donar veu a la memòria", IES Lluís Vives de Barcelona), "EL SOMNIADOR D’OR" (projecte "L'Òpera a l'escola", Escola Simeó Rabasa de Martorelles, Barcelona) i "MOVING TO VIVALDI" (L’Excèntrica, Santa Coloma de Gramenet), més 2ª TROBADA "EXPERIENCE ART, INCREASE MOTIVATION" (projecte "Planter de Dansa", Institut Salvador Espriu de Salt, Girona)
"Rhythm is it!" recull el testimoni de 250 escolars dels barris marginals de Berlín en la participació de "La Consagració de la Primavera" d'Stravinsky amb la Filharmònica de Berlín. La cinta mostra les etapes d'aquest projecte d'educació musical, liderat per Dance United i Roystom Maldoom.
S'hi documenten tres mesos d'assajos amb els seus episodis de renúncia i perseverança, escepticisme i entusiasme, frustració i èxit a través de la mirada de tres joves que, des de diferents situacions vitals, assumeixen aquest repte que els farà créixer com a persones.
Curs "MEDIACIÓN CULTURAL: MULTIPLICIDAD DE CONTEXTOS" (ENTREsijos amb PlataformaC) i seminari "CURADORÍA Y MUSEOGRAFÍA EDUCATIVA" (Taller Multinacional), ambdós online. Dos cursos més: "PERO...¿ESTO ES ARTE?" (CA2M) i "MEDIACIÓ ARTÍSTICA: ACCIÓ SOCIAL A TRAVÉS DE L’ART" (Fundació General. Universitat de València). Una taula rodona "APRENDRE A TRAVÉS DE L’ACCIÓ" (ACVic) i dues propostes formatives: EXPERTS EN ACCESIBILITAT EN ARTS ESCÈNIQUES (UAB) i DANSA (Apropa Cultura)
EDUCATIUS SISMÒGRAF 2016 (Festival de dansa d’Olot) i DOCS&TEENS (DocsBarcelona 2016)
"TU NO SURTS A LA FOTO" (proposta escènica amb col·laboració amb la Unitat de Psiquiatria de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau de Barcelona), "BALLAR ENS FA BÉ" (projectes seleccionats en aquesta convocatòria de l’APdC per al Dia Internacional de la Dansa 2016) i altres propostes de les què hem tingut notícia: "POLITICAL MOTHER" PROJECTE COMUNITARI (Hofesh Shechter Company amb col·lectius locals de Salt i Girona), "L’ESPECTACLE SENSE NOM" (una proposta de dansa inclusiva dins del projecte InclusArt) i "L’ÚLTIM CRIT" (projecte teatral en col·laboració amb la Fundació Arrels)
EXPOSICIÓN "¡SIN LÍMITES!" (Central de Diseño de Matadero Madrid) i TALLER DE DANSA INTEGRADA (C.C Convent de Sant Agustí de Barcelona amb col·lectiu Liant la Troca)
Cursos d’iniciació a l’art contemporani per a docents ART CONTEMPORANI. NIVELL ZERO (MACBA, ACVic i Bòlit) i A LA RECERCA DEL POTENCIAL PEDAGÒGIC DE L’ART (MAMT) + ALTRES RELATS DE LA DANSA (Formació Permanent al Professorat 2016. Mercat de les Flors) i FEM DANSA A L’AULA DE MÚSICA (Curs monogràfic - Hivern 2016. Teler de Música)
“¿HOJA DE RUTA?” (Projecte Barris en dansa 2015), “PEPA. HOMENATGE A LA VIDA I LA MORT” (Projecte Ritme en el temps de l'Antic Teatre) i PRÀCTICA AMB LA FUNDACIÓ COLLADO-VAN HOESTENBERGHE (Graner)
I JORNADA DE BONES PRÀCTIQUES LA DANSA A L’ESCOLA (APDC i Moviment Lantana), TALLER +45. MOVIMENT I DANSA CONTEMPORÀNIA (C.C. Can Felipa), TALLERS INTERGENERACIONALS (Graner) i CURSO DANZA EDUCATIVA / CREATIVA (CSDMA)
"FUCK-IN-PROGRESS" (MACBA) / "PROJECTE +45" (La Caldera) / "BAILAR EL BARRIO" (CA2M) / "APRENDANZA15" (CND y Matadero Madrid)
Convocatòries "I JORNADA LA DANSA A L’ESCOLA" i "FESTIVAL DE VIDEODANZA MiTS 2015", Programa "DANSA A LES ESCOLES" i Taller "DANSA INTEGRADA"
La nostra col·laboradora, Maria Ferrer, comparteix la seva experiència en assistir a la presentació escènica del projecte comunitari de l’Antic Teatre de Barcelona amb veïnes del Casc Antic.
Projectes "FUCK-IN-PROGRESS" (Grec 2015. Taller de l’Espectador) i "BARRIS EN DANSA" (Xerrades informatives) / FES-MAP 2015 (Convocatoria II Festival de las Artes y la Salut Mental de los Pirineos) / Jornades BAMBÚ (Arts escèniques inclusives i accessibles. I aniversari cia. teatre Bambú)
Cursos "L’ART CONTEMPORANI NO EM FA POR" (EART) + "VIBRAR: EL CUERPO COMO INSTRUMENTO PEDAGÓGICO" (FUHEM Educación, Pedagogías invisibles y Matadero Madrid)
“AVANT LA LUMIÈRE” (video-proyecto de Eulàlia Valldosera en LOOP Barcelona), “FIVE DAYS TO DANCE” (documental sobre un proyecto de danza en institutos presentado en la sección Docs&Teens del DocsBarcelona) y “PAPER ACTIU, FOTOGRAFIA SOCIAL AL CARRER” (exposición sobre un proyecto fotográfico comunitario de Joan Tomás y Fundación Mescladís en DOCField)
Aquest espectacle de teatre-dansa creat conjuntament per joves i gent gran del Raval i del Poble Sec s’ha desenvolupat en el marc de la quarta edició dels tallers-espectacle de creació intergeneracional produïts pel Teatre Tantarantana de Barcelona dins del seu programa Tanta Jove.
Projecte "TOTS DANSEN", exposició "MEDIONA ENTRE INFANTS I ARTISTES" i curs "MOBILITZA’T", creació audiovisual per a la transformació social
Projecte "CIUTATS EN DANSA" (La Caldera) / Taller "TEENAGE FLOCK" (programa "EN RESIDÈNCIA")
Convocatòria FESTIVAL "SISMÒGRAF/CIA. MAO" per a dones més grans de 70 anys i taller "AIXÒ ÉS RITME!" a L’Estruch amb la coreògrafa Constanza Brncic
"NARINANT" (projecte "Barris en Dansa") al Mercat de les Flors / ACTIVITATS PER A ESCOLES (/UNZIP al Centre d’Art Torre Muntadas) / "EL JUEGO COMO PRINCIPIO" (activitat programa educatiu MNCARS) / "AUZOKO HITZAK/PALABRAS DEL BARRIO" (projecte programa de mediació i pedagogies Tabakalera)
El ciclo de debates y talleres propuesto por el proyecto "Espacios Zombi #2 Besòs-Fòrum" de Idensitat, y el nuevo espectáculo del grupo de vecinas del proyecto artístico comunitario del Antic Teatre de Barcelona son el punto de partida de esta intersección poliédrica
Contra la hegemonía de las miradas universales existe el contrapeso de los contra-relatos, que no sólo tienen importancia por lo que nos cuentan, sino por quién y cómo los construye. L'Alternativa Hall Didàctiques (L'Alternativa. Festival Independent de Barcelona. CCCB), proyecto UHF (CA2M), compañía Urban Style (Intermediae-Matadero Madrid), proyectos "Ciutat Esperança" (El Parlante con Pla Comunitari Zona Nord) y "Sota la Pell del REC" (Amics del Rec de Igualada y CERCA), laboratorio "Experiencias locales" (PUCE), producción teatral "La moda incómoda. Tiremos del hilo" (SETEM), jornadas "Migròctones" (Centre de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison) y Cuerpos abyectos (Museo Reina Sofía), más laboratorios Auzolab (DS2016).
El projecte "Dansa en família" neix a partir d'una experiència personal del seu creador, Juan Eduardo López, a Tanzània amb una comunitat nòmada amb la qual va establir mecanismes de comunicació a través del joc. Més tard, quan el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) li va encarregar la creació d'una activitat infantil dins del marc del Festival Dies de Dansa 2003, el projecte comença a donar els seus primers passos.
"Dansa en família" neix amb l'objectiu de crear vincles en la família a través de l'art, de fomentar la participació col·lectiva i de generar una trobada amb l'altre a través del joc. A "Dansa en família" el moviment ocupa un lloc essencial, no obstant això, la finalitat del projecte és la comprensió del joc corporal com a instrument de comunicació i expressió.
La publicación de los procesos de trabajo de Mery Cuesta en colaboración con las experiencias creativas que realizan los internos y el colectivo de Monitores artísticos de Centros Penitenciarios abre el hilo para acercarnos a proyectos de investigación, formación y producción artística llevados a cabo dentro de la cárcel: VII Jornada de Monitores Artísticos en Centros Penitenciarios (Programa "Compartim", Departament de Justícia), "Culture in prison" (proyectos de transFORMAS para el programa de cooperación europeo Grundtvig), publicación digital "Arte, Cultura y Cárcel. Prácticas Artísticas y Culturales en Contextos Penitenciarios" (Tais Vidal y María Ruiz), "Dansa interna" (proyecto de la asociación Finmatum con Toni Mira en Wad-Ras y Can Brians)
Para ponernos en movimiento después de las vacaciones, que mejor que abrir nueva temporada con un reportaje sobre danza teatro intergeneracional. Nos llega de la mano de nuestra colaboradora María Ferrer que, aprovechando su estancia en Alemania, nos habla del proyecto "Generation May Be", desarrollado por la coreógrafa mexicana Yeri Anarika Sánchez dentro del festival "Kids on Stage" del Hellerau European Center for the Arts de Dresden.
Al final del reportaje, recogemos más iniciativas relacionadas con la danza, las relaciones intergeneracionales y la educación.
"El ejercicio de la fuerza" es un proyecto de creación escénica colectiva que indaga sobre "los usos y abusos de la fuerza", reflexión tematizada por la filósofa Simone Weil en sus escritos políticos. Cada "ejercicio" (ensayo escénico) se vincula a un hecho histórico, abriendo así la reflexión al ámbito de la memoria y la historia.
Se trabaja proponiendo talleres en los que participan todo tipo de personas y que finalizan con la presentación de una pieza escénica y un debate abierto al público. El primer "ejercicio", "Vitoria'76", fue desarrollado durante 2012-2013 en el Ateneu Popular 9 Barris.
El proyecto tiene una especial relevancia en cuanto que ofrece un espacio, no institucional ni mediático, de reflexión y participación social y política a través de la creación artística.
A la pel·lícula "París is burning" s'exploren les "houses" (cases) de l’Harlem de Nova York de finals dels anys 1980. Les “houses'”eren societats de gays y dragqueens que tenien la funció d'acollir i vetllar per les persones integrants de la seva comunitat. Al documental també es reflecteix el moviment conegut com els "balls” (balls), que s'organitzaven en aquestes “houses”, uns concursos de desfilades on guanyava qui, de forma més convincent, es feia passar per una persona heterosexual o del sexe contrari.
Es tracta d'un document sobre la vida als 'balls” abans que, a partir de l'any 1989, cridessin l'atenció dels mitjans de comunicació i les indústries culturals, que van començar a explotar aquestes pràctiques amb artistes com Madonna, que la va posar de moda al videoclip del seu tema “Vogue”.
D’aquest taller, impartit per Claudia Moreso i Carles Sala (La Caldera), destaquem que és una experiència escènica de creació col·lectiva a partir del moviment on els participants (adolescents de 12 a 17 anys) pensen, composen i interpreten la peça coreogràfica resultant, que es presentarà en públic a l’Auditori de Barcelona
Seminario vinculado al proyecto MOV-S Galicia 2014, que tiene lugar en la Isla de San Simón. Esta quinta edición del MOV-S, organizada bajo el auspicio del Mercat de les Flors de Barcelona, gira en torno a un tema transversal como las tecnologías del encuentro y tendrá una continuación en Bilbao a finales de mayo (Alhóndiga Bilbao).