Espai per endinsar-se en l’univers creatiu d’Agnès Varda en el marc de l’exposició que el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona dedica a aquesta fotògrafa, artista, cineasta i pionera de la Nouvelle Vague.
El Servei Educatiu del CCCB posa al servei dels centres educatius recursos creats a partir de projectes paral·lels a les seves exposicions o tallers entorn de temes com la ciència i la tecnologia, l’experimentació i la creació o la salut mental.
Projecte europeu dirigit a la joventut migrant i culturalment diversa per tal que s’autorepresenti mitjançant l’audiovisual i el documental participatiu.
Formació en llenguatges audiovisuals i difusió de la cultura cinematogràfica de Drac Màgic des d’una perspectiva feminista atenta a la cultura de pau i a les diversitats.
3ª edició d’aquest taller perquè els infants experimentim amb l'audiovisual de la mà de l'Escoleta de Cinema (Teleduca) a l'Ateneu L’Harmonia de Barcelona.
Escuela Dentro Cine (Cineteca, Matadero Madrid) arriba a la seva cinquena edició amb una retrospectiva que mostra els primers llargmetratges creats en col·lectiu en el marc de l'escola.
Mostra de retrats fotogràfics i filmats per infants i joves de “Cinema en curs” i “Fotografia en curs” (A Bao A Qu), inspirats en l’obra dels cineastes Depardon i Nougaret, al CCCB en el marc del DocsBarcelona.
El Festival Punto de Vista obre una convocatòria per buscar joves d'entre 16 i 20 anys que vulguin viure en primera persona una de les labors essencials de tot festival de cine: programar i presentar les pel·lícules.
Oberta la convocatòria per a participar en el Taller Cinema en curs, un espai de creació cinematogràfic compartit per a joves migrats sols i altres joves d’entre 17 i 23 anys.
Primera edició d’aquest espai per a pel·lícules de producció i metodologia col·lectiva i participativa organitzat per la sala Zumzeig de Barcelona.
Cineteca Madrid obre la setena convocatòria per a formar part del seu equip de joves programadors.
Taller per a un abordatge ecosocial de la comunicació en l'era tecnològica organitzat pel projecte pedagògic Pluriversidad Nómada a Tabakalera (Donostia) amb les creadores Tatiana Avendaño i Anaís Córdova-Páez.
3a edició de la Mostra de cinema per a la Nova Era Rural, impulsada per l'organització 3piedras a la localitat d’Ara (Osca) per divulgar un cinema de temàtica sostenible i rural que provoqui noves mirades sobre la ruralitat.
Teleclub Lanzarote és un projecte de laboratori/taller/residènca de formació artística creat per a persones amb idees, pensaments i projectes entorn de l'art, la cultura i la innovació.
Oberta la convocatòria de la 1ª edició del CO-, el Festival Internacional de Cinema Cooperatiu que organitza la sala Zumzeig de Barcelona.
Taller d’A Bao A Qu per tal que joves migrats sols i altres joves comparteixin un espai de creació cinematogràfica al Pati Llimona de Barcelona per realitzar, acompanyats per un equip de cineastes, un film col·lectiu que s’estrenarà a la Filmoteca de Catalunya.
Trobada entre docents i artistes per pensar noves relacions entre ensenyament i audiovisual, organitzada per ALCINE i Red PLANEA a Alcalá de Henares (Madrid).
Nova convocatòria d'aquest projecte del Festival de Cinema Europeu de Sevilla en col·laboració amb A Bao A Qu en el marc del projecte europeu “Moving Cinema” de programacions de cinema per i per a joves.
Article de la periodista Mar Pino, col·laboradora de “La Digitalizadora”, un projecte comunitari per a la conservació de la memòria audiovisual dels moviments socials, publicat al periòdic sevillà “El Topo”.
L'edició 2022 d'aquest projecte de la Fundación Extremeña de la Cultura que utilitza el cinema com a eina per parlar del territori arranca per primera vegada amb un procés de mediació cultural amb Imago Bubo i Underground.
Sessió especial del cicle "Dies curts" de la Filmoteca de Catalunya, pensada i dinamitzada pel grup de joves del taller “Vivim el barri”, dins de la celebració dels 10 anys de l’equipament al barri del Raval de Barcelona.
Exposició a CaixaForum Barcelona d’aquesta proposta fotogràfica amb joves africanxs migrats solxs dins del projecte “Horitzons” d'A Bao A Qu seleccionat a la Convocatòria “Art for Change” 2020 (Fundació “la Caixa”).
Jornades organitzades a Barcelona per la cooperativa Drac Màgic en el seu 50è aniversari per abordar la necessitat de renovació del sistema educatiu pel que fa al treball a partir de l'audiovisual entès com a arxiu, en el sentit ampli.
Dos projectes de barri a Barcelona: un procés de investigació i creació de Vulnus Arts Vives i Recerca amb el veïnat del barri de la Sagrera i la realització d’un curtmetratge col·laboratiu de Nadir Audiovisual i Educació amb tres instituts de diferents districtes de la ciutat.
Els curts de la 1ª edició d'aquest projecte formatiu de La Selva Ecosistema Creatiu, desenvolupat amb joves tutelats a la Fabra i Coats (Barcelona), es presenten a L’Alternativa Festival de Cinema Independent 2021 (CCCB).
Film sobre el llegat cultural i social del barri del Coll de Barcelona, molt lligat a l’Editorial Bruguera, creat amb el grup de teatre comunitari del Centre Cívic del Coll dins de la 1ª edició del projecte XIC Arts Escèniques Comunitàries al barri.
Documental de Fora de Quadre sobre el projecte "Teatre Social al barri de Verdum" (Barcelona) entorn de la importància de les relacions veïnals en la qualitat de vida de les persones, coordinat per Fundació La Roda amb Fundació Pare Manel i Pla Comunitari de Verdum, amb la dinamització d'ImpactaT Teatre.
Premi convocat per l’Associació Cultural Jordi el Mussol i dirigit a les produccions escolars de València, a més d’incloure altres categories d’àmbit estatal i internacional, en el marc del Festival Internacional MiCe 2021 (9a Mostra Internacional de Cinema Educatiu).
Projecte educatiu i creatiu del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona en format de tallers d’animació documental per a que persones de totes les edats facin els seus autorelats animats, soles o en grup, mentre exploren l'entorn que les envolta i ho comparteixin amb l'objectiu de crear una pel·lícula col·lectiva.
Taller inclòs en l'edició 2020 del festival L'Alternativa (CCCB), dins de la seva secció Hall Enfoca centrada en la gent sense llar que viu als carrers de Barcelona, realitzada amb Arrels Fundació de la mà de Learning by Helping i amb la projecció online de les peces resultants.
Projecte del Laboratorio de Antropología Audiovisual Experimental (LAVV_) desenvolupat a la ciutat de Lleó per pensar i reflexionar amb i sobre la tercera edat fent cinema.
Des d’octubre de 2019, quinze joves d’entre 15 i 20 anys, seleccionats com a Joves Programadors Moving Cinema (projecte cofinançat pel programa MEDIA d’Europa Creativa), tenen la responsabilitat d’escollir els films que formaran part de la programació d’una sessió mensual a la Filmoteca de Catalunya entre el febrer i el juliol de 2020.
Programa de la Filmoteca de Catalunya l’objectiu del qual és fomentar l’interès d’infants i joves cap al cinema, així com formar els espectadors del futur posant en valor el nostre patrimoni cinematogràfic.
Programa (no ortodox) de projeccions, trobades i activitats entorn de l'audiovisual, posat en marxa des de Cineteca Madrid en col·laboració amb DocumentaMadrid, i dirigit als estudiants de secundària i batxillerat.
Aquest projecte de Tabakalera proposa una reflexió en dues direccions: d'una banda, repensar l'entorn que s'utilitza amb les i els joves, amb l'objectiu d'assumir-lo com a propi, i per una altra, promoure una reflexió institucional per definir les formes d'ús i ocupació dels espais públics.
Iniciativa que es posa en marxa des de Cineteca Madrid en col·laboració amb la xarxa de centres del programa ASPA de la Direcció General de Família i Infància de l'Ajuntament de Madrid. L'objectiu és acostar la pràctica cinematogràfica a joves de 16 a 23 anys, sense ocupació ni formació, amb el doble objectiu de formar-los en la pràctica i el llenguatge cinematogràfic, i de dotar-los d'eines de diàleg, autoexploració, apoderament i coneixement.
Activitat d’història oral i viscuda realitzada per un grup de persones grans voluntàries del Museu d’Història de Catalunya en la qual els alumnes, docents i membres del consell es traspassen mútuament experiències de vida, de memòria, d’història, de passat i de present amb el suport d’imatges d’arxiu del fons de la Filmoteca de Catalunya.
LAAV_ produeix aquest projecte en el qual, partint del testimoniatge oral de Josefa Castro García en el qual relata la seva vida marcada per la Guerra Civil i la repressió de la postguerra, 17 estudiants dels instituts Legio VII (Lleó) i Ramiro II (La Robla), amb la mateixa edat que tenia Josefa durant la Guerra Civil, desenvolupen una proposta cinematogràfica en paral·lel al seu procés de descobriment compartit del llenguatge audiovisual.
Documental basat en la tesi doctoral de Sandra Molines, professora de Florida Universitària. Es tracta d’una iniciativa de l’Associació per la Coeducació en col·laboració amb el centre d’innovació Las Naves, Florida Universitària i Caixa Popular. El documental arreplega testimonis de professionals de diferents centres educatius, tant en l’observació dels patis com en els processos de construcció de noves infraestructures que promouen la coeducació.
Projecte del Pla de Barris de Trinitat Nova (Barcelona), basat en sessions de cinema al voltant de la memòria popular amb la gent gran del barri
Projecte d'intervenció artística i educativa en grups d'adolescents escolaritzats o en vies d'inserció laboral. El projecte, desenvolupat per Terrorismo de Autor amb l'UFIL Virgen de África, es planteja com una eina de coneixement i com una experiència única: l'oportunitat de participar en el procés de creació d'una pel·lícula documental col·lectiva sobre la realitat i present en el qual estan inscrits aquests adolescents.
Aquest curtmetratge de Tonina Matamalas i Carme Gomila en col·laboració amb Les Kellys Barcelona i Cooperativa de Tècniques (Espanya, 2017) s'inclou en la programació de L'Alternativa 24 Festival de Cinema Independent de Barcelona.
Projecte a càrrec del col·lectiu metamòrfiques, pensat i creat pel Dia Internacional de la Dona al municipi de Santanyí (Mallorca). La proposta que es presenta té un format oral i d’arxiu visual. Les converses serveixen com a dispositiu per establir un diàleg al voltant dels seus vincles amb Santanyí, un poble que ha viscut el passat, viu el present i transmet a les generacions futures els seus coneixements.
"NOVOS CINEMAS" (Festival Internacional de Cinema de Pontevedra) y ENCUENTRO AUDIOVISUAL DE JÓVENES ("Cinema Jove". Festival Internacional de Valencia) + PREMIS XIII EDICIÓ "EL CAC A L’ESCOLA" (Consell de l'Audiovisual de Catalunya)
Alberto Arvelo produeix aquest documental que fa un sentit repàs sobre la missió, els reptes i els èxits viscuts al llarg de la història de “El Sistema Nacional de Orquestas y Coros Juveniles e Infantiles de Venezuela" a través de la veu i l’experiència dels seus testimonis directes i de personalitats de renom.
"Tocar y luchar" és el lema del “Sistema”, un dels projectes orquestrals i socials de més repercussió internacional, nascut a Veneçuela de la mà i visió del mestre José Antonio Abreu amb el propòsit de formar als joves com a futurs ciutadans, oferint-los un projecte de vida, individual i col·lectiu, a través de la cultura musical.
Activitats dins del BccN 2016: Taula rodona "COM QUANTIFICAR EL RETORN SOCIAL AL CINEMA I L’AUDIOVISUAL?" (Virreina Centre de la Imatge), RECITAL, PROJECCIONS I COL·LOQUIS (Espai Germanetes), intervenció CFA Codi Font Audiovisual "DE OLIVER Y BENJI AL PROCOMÚN" (Felipe G. Gil. Zemos98) i workshop "BARCELONA, UN CADÁVER EXQUISIT" (programa Soy Cámara. CCCB)
ESTRENA CURTS "+HUMANS XCÈNTRICS" (CCCB Educació), CLOENDA CONCURS "(RE)IMAGINAT, FEM UN ESPOT NO SEXISTA" (Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació), "EST OEST" - "CINEMA EN CURS" (cicle Pedrera ArtLab 2016), CONVOCATÒRIA "CINEMA EN CURS" 2016-2017 (A Bao A Qu) i ARTICLE "L’EDUCACIÓ VISUAL...EN UNA CRUÏLLA" (publicat per Pilar Alfonso, mestra de l’IES Doctor Faustí Barberà d’Alaquàs, al bloc "400colps")
CREACIÓN AUDIOVISUAL CONTEMPORÁNEA (asignatura optativa 3º ESO de Las Lindes en CA2M), ANIMACIÓ EXPERIMENTAL A LES AULES (taller dins del programa “Construir Mirades” de Drac Màgic), "LA CIUTAT DELS FOTÒGRAFS" (taller al MACBA i al CCCB dins del programa “Fotografia en curs” d’A Bao A Qu), TREBALLANT LA FOTOGRAFIA (projecte Escola Mestral de Sant Feliu de Llobregat), "TELERAÏM" (projecte de l’Institut-Escola Les Vinyes de Castellbisbal) i premis SAMBORI-MICE (Mostra Internacional de Cinema Educatiu)
EDUCATIUS SISMÒGRAF 2016 (Festival de dansa d’Olot) i DOCS&TEENS (DocsBarcelona 2016)
PROJECCIONS SOBRE MÚSICA, TERRITORI I COHESIÓ SOCIAL (projectes "Riborquestra" i "4cordes") i CURTS DEL COL·LECTIU EL PARLANTE (dins de "Miradocs". Mostra de cinema documental a la Casa Elizalde)
Propostes educatives ARXIU EXCÈNTRIC (CCCB) i PANTALLA JOVE (Cinema Jove Festival Internacional de Cine de València)
Jornades MIRADES CINEMATOGRÀFIQUES AL VOLTANT DE LA MALALTIA (FICAE-Es Baluard); XOC. Xarxa, Oberta i Comunitat (APGCC) i LA CULTURA ESCONDIDA: GESTIÓN CULTURAL EN ENTORNOS NO CONVENCIONALES (PROCURA)
EXPOSICIÓN “DÉJAME SER YO” (Photographic Social Vision) y I FESTIVAL INTERNACIONAL DE CINE LAS OTRAS MIRADAS (Asociación Ikertze)
Proyecciones del documental L'ESMA DEL TEMPS (EL SENTIDO DEL TIEMPO) en Zine-Plaza (Tabakalera) y de la película de creación colectiva NEGRAYBLANCA (Cineteca Madrid)
CONVOCATÒRIES ART JOVE 2016 PER A LA MEDIACIÓ DE PROJECTES (Sala D’Art Jove), PROJECTES ARTÍSTICS EN CONTEXTOS EDUCATIUS (BaumannLab), CONVOCATÒRIA DE CURTS "HUMANS XCÈNTRICS" (CCCB) i CRIDA ALS CENTRES EDUCATIUS PER AL FIC-CAT 2016
"CREACIÓ EN TERRITORI" (III Mostra de Cinema de Barris) i "SWAP FOOTAGE" (II Jornades de Creació Col·lectiva Audiovisual)
Taller LA CIUTAT DELS FOTÒGRAFS, programa HAMACA EDUCA EN LOS INSTITUTOS, cicle de CINEMA I DRETS DELS INFANTS i convocatòria EL CAC A L’ESCOLA
Compilació de projectes que treballen les pràctiques audiovisuals amb les escoles, tot i esperant que l’alfabetització audiovisual al currículum sigui aviat una realitat.
Nova sessió PANTALLA ALTERNATIVA
Exposicions "LA MEVA BIOGRAFIA" (BaumannLab Terrassa), "BÒLIT MENTOR 3. L’ART DE SALTAR" (Bòlit, Girona) i "ART + ESCOLA + LLUM" (ACVic) / Convocatòries "CINEMA EN CURS 2015-2016" i Programa "MECENAZGO EXPANDIDO". Convocatoria para la producción de una herramienta educativa (LABoral. Centro de Arte y Creación Industrial de Gijón)
3r ENCUENTRO ARCHIVO COMÚN DE CINE DOMÉSTICO
"PROYECTO PATRIMONIO" (Prácticas colaborativas DEAC. MUSAC) / Programa "ZOOM VÍDEO LABORATORIO" (Área de Mediación de Tabakalera-Donostia) / Documental "ELOGI DE L’ESCOLA" (Escola Bordils, Girona) / Curso AGENTES DINAMIZADORES DE PROYECTOS ARTÍSTICOS (Experimentem amb l’Art) / Trobada "CANVIAR L’ESCOLA PER CANVIAR EL MÓN" (Lafede.cat) / Seminari "ASSISTÈNCIA GRAVITATÒRIA 2" (Fabra i Coats i MACBA) / XII JORNADA DE PEDAGOGIA DE L’ART I MUSEUS (MAMT Pedagògic)
Projecte "IDENTITATS I MIRALLS" (UB i PES La Mina) / Projecte "desPLAÇA’T" (transFORMAS i Pla de Desenvolupament Comunitari de Navas) / Residència d'art comunitari a GERMANETES (Recreant Cruïlles i UB) / Documental sobre el projecte "DIÁLOGOS SIN FRONTERAS" (Mescladís)
Cicle "PANTALLA ALTERNATIVA" (UJAC-Auditori de Sant Martí) / Projecte "BARRIS I ACCIÓ" (Càmeres i Acció) / Publicació "UN INSTANTE... TODA UNA VIDA" (IES Padre Feijoo, Gijón)
Dispositivo temporal "CINEMA USERA" (Intermediae) / Convocatoria continua "ZINE_PLAZA" (Tabakalera) / Espacio "CINETECA" (Matadero Madrid) / Foro CINE POR VENIR (Valencia)
Exposición "EL NOSTRE RAVAL" (programa "Fotografia en curs" d'A Bao A Qu) / Documental expandido "EUROPEAN SOUVENIRS. €UROVISIONS" (Doc Next Network)/ Publicación "MAPEANDO EVALUANDO LA INVESTIGACIÓN SOBRE JÓVENES PRODUCTORES DE CULTURA VISUAL" (EDARTE-UPNA)
Exposición "IN/BE/OUT SIDE ART" (Art Madrid 15) / Proyecto "DESMUNTAMITES" (El Parlante con INS Menéndez Pelayo de Barcelona) / PROYECTO BILINGÜE Escola Municipal Tres Pins (Barcelona) / Proyecto "FEM UN MUSEU" (Museu de Sant Cugat del Vallès) / VII JORNADAS SOBRE LA INCLUSIÓN SOCIAL Y LA EDUCACIÓN EN LAS ARTES ESCÉNICAS (INAEM) / Videoconferencia "SOMATOGRAFÍAS Y TECNOCUIDADOS" (URBANBAT 2014) / "GUÍA PEDAGÓGICA PARA LA ELABORACIÓN DE VIDEOS Y PODCASTS A FAVOR DE LA DIVERSIDAD CULTURAL" (Educación Sin Fronteras-Educo y El Parlante)
"FILMOTECA PER A LES ESCOLES 2014-2015" (curs per a centres educatius, Filmoteca de Catalunya) / "IMAGINARSE" (Comunidad educativa, Aula de Cine-UMU) / "SINAUTORÍA" (Residència de CsA, MNCARS) / "EINES, ESTRATÈGIES I PROJECTES TRANSVERSALS A TRAVÉS DE L'ART CONTEMPORANI AL MUSEU I A L'ESCOLA" (seminari de formació per a professorat, Es Baluard)
Un taller participatiu d’autoretrats (Roca Umbert, Granollers); una nova estrena de la TV comunitària Ravalead@s (El Parlante) i el nou tema del grup de hip hop "La Llama" del TEB (actual Colectic), més un projecte autofinançat de curtmetratges de l’Esplai El Nus (Sant Joan Despí). Hi afegim uns tallers de rimes contra el racisme a ritme de rap als instituts de Sabadell, el projecte audiovisual de l'institut Carles Vallbona (també a Granollers) i el de performance, teatre i cinema de l’Institut Moisès Broggi de Barcelona amb la incorporació de creadors/es a l’aula.
Contra la hegemonía de las miradas universales existe el contrapeso de los contra-relatos, que no sólo tienen importancia por lo que nos cuentan, sino por quién y cómo los construye. L'Alternativa Hall Didàctiques (L'Alternativa. Festival Independent de Barcelona. CCCB), proyecto UHF (CA2M), compañía Urban Style (Intermediae-Matadero Madrid), proyectos "Ciutat Esperança" (El Parlante con Pla Comunitari Zona Nord) y "Sota la Pell del REC" (Amics del Rec de Igualada y CERCA), laboratorio "Experiencias locales" (PUCE), producción teatral "La moda incómoda. Tiremos del hilo" (SETEM), jornadas "Migròctones" (Centre de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison) y Cuerpos abyectos (Museo Reina Sofía), más laboratorios Auzolab (DS2016).
Rastres d’iniciatives, espais i gents que hem anat trobant i que donen compte de les moltes maneres d'entendre la construcció del comú a través de l'acció transformadora de les pràctiques culturals i econòmiques col·laboratives
A la pel·lícula "París is burning" s'exploren les "houses" (cases) de l’Harlem de Nova York de finals dels anys 1980. Les “houses'”eren societats de gays y dragqueens que tenien la funció d'acollir i vetllar per les persones integrants de la seva comunitat. Al documental també es reflecteix el moviment conegut com els "balls” (balls), que s'organitzaven en aquestes “houses”, uns concursos de desfilades on guanyava qui, de forma més convincent, es feia passar per una persona heterosexual o del sexe contrari.
Es tracta d'un document sobre la vida als 'balls” abans que, a partir de l'any 1989, cridessin l'atenció dels mitjans de comunicació i les indústries culturals, que van començar a explotar aquestes pràctiques amb artistes com Madonna, que la va posar de moda al videoclip del seu tema “Vogue”.
Aquest mes de juny es segueixen presentant els resultats de processos de treball que proven com l’educació es pot i es vol vincular amb normalitat a les pràctiques artístiques. Ens referim als projectes "Exploradors del temps" (Fundació Tàpies i Escola Sant Martí de Barcelona), "ARTPOP" (BaumannLab i Escola Joaquima Vedruna de Terrassa) i "Margen de error" (Tasneem Gallery i Matadero Madrid), que han coincidit en el temps amb les jornades "FilmED Learning Experiences 2014" (UAB, CUMEDIAE, Think Tank, AEDE amb la Filmoteca de Catalunya) sobre l’ús del cinema com a eina pedagògica a les escoles