El Servei Educatiu del CCCB posa al servei dels centres educatius recursos creats a partir de projectes paral·lels a les seves exposicions o tallers entorn de temes com la ciència i la tecnologia, l’experimentació i la creació o la salut mental.
Jornades plantejades pel centre cultural Casa Planas (Mallorca) com a una sessió d'estudi profund per crear una plataforma de composició de sabers intersectorial sobre l'impacte del turisme al territori.
Taller sobre memòria i pastura adreçat a gent gran i organitzat pel Museu Terra amb l’IPHES i les Coves de l’Espluga de Francolí (Tarragona) en relació amb el projecte sobre Arqueologia i Prehistòria “La memòria del ramat” (IPHES–CERCA).
Jornades organitzades pel Centre de Formació del Professorat de Palma (Illes Balears) en col·laboració amb Es Baluard Museu sobre el binomi neurociència i art en l’educació per compartir estratègies, habilitats i experiències educatives.
La plataforma Tarteso en Comunidad presenta la 2ª edició de les seves Jornades sobre Arqueologia i Comunitat Rural (Guadeña, Badajoz) dedicades, en aquesta ocasió, a l'Educació Patrimonial i obertes a la participació de projectes.
Presentació d’aquest llibre sobre la professionalització de l’educació als museus i el model educatiu del Museu de Ciències Naturals de Barcelona del qual el seu autor, Pere Viladot, va ser cap d’Educació.
Jornades coorganitzades a Manresa per l’Ateneu Cooperatiu de Catalunya Central i LAVIRAL, projecte cultural que posa l’art i la ciència al servei de les problemàtiques ambientals del territori, amb l’aigua com a focus de la 1ª edició.
Projecte del Centre Cultural Casa Planas (Mallorca) que recull els coneixements interdisciplinaris de la recerca acadèmica i artística, situant el seu arxiu fotogràfic sobre el turisme com a espai de coneixement creuat i reflexió.
Novel·la gràfica creada per alumnat de 6 instituts de la regió metropolitana de Barcelona i de l’Escola Joso dins del programa ALIA del CCCB sobre el funcionament del cervell i la consciència humana.
El Museu de Ciències Naturals de Barcelona fa recerca i una exposició per desvetllar una part oculta de la seva història, la incorporació de les primeres dones al Museu, l’any 1917.
Exposició en el marc del projecte d’investigació Daniel Carasso Fellowship i la seva convocatòria de comissariats artístics, una iniciativa finançada per la Fundació Carasso i la UNED, amb el Museu de la Vida Rural (Fundació Carulla) i Red Planea.
Procés de socialització i mediació del projecte “Construyendo Tarteso”, coordinat per La Undreground Colectiva i l'Instituto de Arqueología de Mérida (CSIC-Junta de Extremadura) amb l'objectiu de fer partícip de la recerca sobre la cultura tartèssia a la comunitat del territori.
Segona Jornada Creacultura organitzada pel Departament de Cultura sobre “Creació artística i recerca cientificotècnica” al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona.
La Xarxa d'Art, Ciència, Tecnologia i Societat (Xarxa ACTS) és un espai per promoure sinergies entre agents i disciplines, impulsat per la Fundació Carasso juntament amb la UOC i Hac Te.
Nova edició d'aquesta convocatòria de la Fundación Carasso, un programa que promou projectes basats en la col·laboració entre artistes, investigadorxs de qualsevol disciplina científica i ciutadania per abordar reptes ecosocials.
Cicle de tecnologia, art i ciència de Teatros del Canal de Madrid entorn de les últimes tendències en recerca escènica on, a més de produccions artístiques i exposicions, es proposen taules de debat i workshops.
El nou Quadern de la Fundación Carasso reuneix experiències de projectes recolzats a França i Espanya dins de la convocatòria “Componer saberes” perquè els aprenentatges puguin servir com a guia de noves propostes.
Seminari web per presentar el nou Quadern de Fundación Carasso on s'analitzen 25 dels projectes recolzats a la convocatòria Componer saberes per abordar des de la col·laboració transdisciplinar els nous reptes ecosocials.
Termini obert per tal que els centres educatius públics de secundària de la Comunidad de Madrid que col·laboren amb PLANEA participin en un programa entorn de l'art i la ciència per afrontar els reptes marcats pels ODS.
Formació en l’àmbit de les pedagogies artístiques organitzada pel projecte educatiu “A Tempo” (Fundació La Ciutat Invisible i Temporada Alta) juntament amb ConArte Internacional al Centre Cultural La Mercè de Girona.
Escola d'estiu per a joves sobre art i tecnologia de CentroCentro amb la coordinació de Pedagogías invisibles com a primera activitat del “Programa de mediació per a una ciutadania sostenible” d'aquest centre cultural de Madrid.
Tres tallers emmarcats en aquest laboratori de fanzines sobre salut comunitària a càrrec de l'artista Gaia Leandra (col·lectiu resident al centre de producció i recerca artística Hangar de Barcelona) i Jessica Espinoza (projecte MEDIZINE).
Tallers per a centres educatius de la Comunidad de Madrid impartits per The Things Network-MAD, comunitat ciutadana resident a Medialab-Matadero.
Aquest estudi de la Universitat Jaume I de València mostra l'eficàcia de l'art i la cocreació per al disseny de videojocs inspirats en la ciència climàtica amb l'objectiu de crear consciència ciutadana.
Procés de diàleg entre el món artístic, científic i pagès mitjançant residències artístiques a diferents zones rurals de Catalunya que culmina amb un festival a Barcelona, coordinat per la UdG i la UOC amb la revista Soberanía Alimentaria.
Instal·lació expositiva elaborada en el marc del taller del programa “Ensamblajes de Saberes”, promogut per Medialab Matadero Madrid amb el suport de la Fundació Carasso, i comissariat i coordinat per Grigri Projects.
Dos projectes, B Citizen Lab (BCD) i Ciència Imprescindible (Eduscopi), units sota el paradigma de la ciència ciutadana per fomentar l’aprenentatge col·lectiu i apropar ciutadania i recerca científica a la ciutat de Barcelona.
Un vídeo on el veïnat del districte de Sant Martí de Barcelona explica què ha suposat per a ells l’arribada ara fa 10 anys del Museu de Ciències Naturals, el primer gran equipament cultural públic en ubicar-se al barri.
Convocatòria dirigida a instituts públics de Madrid per participar en el programa STEAM con A de la Red PLANEA que promou la participació ciutadana amb l'art i la ciència com a eines per afrontar els reptes de futur marcats pels ODS de Nacions Unides.
Recurs per al desenvolupament de processos comunitaris vinculats a la ciència arqueològica en el medi rural amb la participació de la ciutadania en la generació de coneixement científic, publicat per l'IAM (CSIC-Junta de Extremadura) i UNDERGROUND dins del projecte TARTESO en COMUNIDAD.
Convocatòria per participar en un laboratori d'experimentació tèxtil al FabLab i a l'espai BioCrea de Medialab Prado per produir de manera col·laborativa cinc projectes entorn de la temàtica dels tèxtils.
Convocatòria oberta i contínua dirigida a projectes de Medialab Tabakalera entorn de la cultura digital, el disseny obert i el coneixement compartit.
Convocatòria del CCCB Educació dirigida a instituts de Barcelona per participar en el projecte educatiu Missió ALIA que relaciona divulgació científica i creació literària en col·laboració amb l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya.
Projectes seleccionats i programació de la VI Trobada "Cultura y Ciudadanía", un programa del Ministerio de Cultura y Deporte per promoure la participació ciutadana en cultura a través de línies de treball com aquestes trobades, la VI edició de les quals s'articula temàticament entorn de les connexions i intercanvis entre cultura, art, ciència, tecnologia i naturalesa.
El Museu de Ciències Naturals de Barcelona aposta per un vincle bidireccional entre Escola i Museu. Aquest curs 2020-2021, en el marc de la crisi sanitària i tenint en compte les mesures de seguretat dels centres educatius, es complementa l'oferta habitual amb una sèrie de propostes que no exigeixen un desplaçament físic a les seus del museu.
"Cultura y Ciudadanía" és un programa del Ministerio de Cultura y Deporte que té com a objectiu promoure la participació ciutadana en cultura, a través de línies de treball com aquestes trobades. Oberta la convocatòria de projectes per a la VI edició (Tabakalera, Donostia), que s'articula temàticament entorn de les connexions i intercanvis entre cultura, art, ciència, tecnologia i naturalesa.
Projecte de ciència ciutadana del Museu de la Vida Rural i la Universitat de Barcelona sobre emergències naturals l’objectiu del qual és recopilar tota la informació sobre l’experiència col·lectiva viscuda entorn de la riuada al riu Francolí del 22 d’octubre de 2019 i els esdeveniments posteriors.
Un article del pedagog, periodista i sociòleg Jaume Carbonell sobre el programa "Interseccions" (Ajuntament del Prat de Llobregat, Barcelona), publicat a "Pedagogías del siglo XXI", un bloc del "Diario de la Educación".
El Museu de Ciències Naturals de Barcelona té entre els seus objectius estratègics els projectes de proximitat. L’objectiu d’aquests projectes és fer accessible l’equipament i el projecte educatiu als barris que acullen les seves seus. Amb aquest projecte, el Museu del Parc del Fòrum i el Jardí Botànic de Barcelona volen acostar-se als i les veïnes dels districtes de Sant Martí i Sants-Montjuïc.
Activitats d’educació no formal per a joves des d’equipaments i entitats culturals.
Convocatòria "COMPONER LOS SABERES PARA COMPRENDER MEJOR LOS DESAFÍOS DEL MUNDO CONTEMPORÁNEO". Programa 1: Colaboraciones transdisciplinares entre artistas y científicos (Fundación Daniel y Nina Carasso) / Comunidad de indagación "LABORATORIO VIVO" (Medialab-Prado) / Projecte "GRID_SPINOZA" (Hangar) / OFICINA DE CIÈNCIA CIUTADANA (BCNLab. Ajuntament de Barcelona)