Jornades plantejades pel centre cultural Casa Planas (Mallorca) com a una sessió d'estudi profund per crear una plataforma de composició de sabers intersectorial sobre l'impacte del turisme al territori.
Grup d'aprenentatge articulat per Desmusea entorn de les col·leccions digitalitzades dels museus dins del programa “Mediació en residència” del Centre de Creació Contemporània Quinta del Sordo de Madrid.
Taller participatiu de l'associació O Gabinete per dissenyar i utilitzar eines gràfiques amb les quals relatar memòries en viu i en diferit, prenent com a context situat el barri de Sar (Santiago de Compostela).
Cicle d’activitats en relació al projecte “Escoles en lluita”, desenvolupat per l’artista Anaïs Florin en el marc de la Biennal Manifesta 15 Barcelona, sobre la importància d’arxivar i guardar les empremtes de les lluites passades.
Projecte del Centre Cultural Casa Planas (Mallorca) que recull els coneixements interdisciplinaris de la recerca acadèmica i artística, situant el seu arxiu fotogràfic sobre el turisme com a espai de coneixement creuat i reflexió.
Plataforma digital per compartir aprenentatges, experiències i coneixements en processos, projectes i activitats culturals de base comunitària amb el suport de Harinera ZGZ, Xarxa REACC i Fundació Carasso.
Activació de l'arxiu sonor que el projecte “Voces que cuidan” dedica a les treballadores de la neteja del Campus de Burjassot (Universitat de València) en el marc de la XXVI Mostra art públic organitzada per aquesta universitat pública.
Recerca artística a cura del col·lectiu Operaciones Cunctatio que aborda aquestes nocions de manera sistèmica i interrelacionada, situant-nos al barri de l’Albaicín (Granada) i prenent com a seu de treball la Casa de Porras.
Cicle de seminaris, tallers, performances i grups de discussió de Tenerife Espacio de las Artes que aborda l'experiència dels cossos trans a les fronteres, des de Canàries, límit sud d'Europa.
Espai de reflexió i experiència pràctica on entrellaçar sabers populars i acadèmics per posar-los en tensió, tot això vinculat al context on s'insereix Casa de Porras al barri de l’Albayzín de Granada.
El llibre de Sara Torres-Vega publicat per l’editorial Catarata reflexiona sobre com enriquir els arxius existents d'educació artística.
II edició d'aquest Màster de Formació Permanent en línia de la Universidad Complutense de Madrid, un espai d'aprenentatge i d'intercanvi d'experiències sobre la funció social de les biblioteques
Diferents museus de Barcelona s'alien durant el mes de juny per reinterpretar els seus espais i col·leccions en clau LGTBI.
Taller de creació de relats al Centre Cívic Fort Pienc de Barcelona per ampliar l’arxiu del projecte “Relats Des-Orientats. Un arxiu sonor sobre mobiliari urbà” del col·lectiu Larre.
La tercera edició de “Músiques memorables”, l'arxiu de subjectivitats i músiques memorables creat per hablarenarte amb el músic i educador Christian Fernández Mirón, es desenvolupa amb grups de gent gran a quatre ciutats de Catalunya (Lleida, Girona, Tarragona i Barcelona).
Projecte de l’espai Memòria Viva i LaFundició amb la etnobotànica Laura Gonzàlez dins del programa Cultura Viva (ICUB) per recollir coneixements populars sobre botànica en col·laboració amb escoles, entitats i equipaments dels barris on s’ubica l’espai natural de Montjuïc (Barcelona).
Projecte pilot amb el qual es presenta Ex-Libris: La biblioteca pública com a lloc de creació, una iniciativa de Homessesion en aliança amb la Biblioteca del barri del Poble-sec de Barcelona per activar-la com a lloc de creació en relació amb el seu entorn (barri, comunitats, territori...).
Article de la periodista Mar Pino, col·laboradora de “La Digitalizadora”, un projecte comunitari per a la conservació de la memòria audiovisual dels moviments socials, publicat al periòdic sevillà “El Topo”.
Instal·lació del col·lectiu “Fem Memòria”, que treballa entorn de les vivències de les dones, en el marc de “L’Obrador”, el programa d’acció comunitària del MNAC desenvolupat amb Transductores.
Presentació d'aquest projecte del col·lectiu Larre per al Museu del Disseny de Barcelona amb la voluntat d'apropar i donar veu a persones i entitats properes a l'equipament des de la fenomenologia queer.
Portal d'entitats, projectes i recursos relacionats amb el circ aplicat al camp social, la salut, l'educació i el desenvolupament comunitari coordinat per l’Ateneu Popular 9 Barris dins del Pla d’Impuls del Circ 2019-2022.
Sessió d’escolta col·lectiva de “Voces que cuidan”, projecte en residència al programa "Cultura Resident" (CMCV), amb l’objectiu de recollir i arxivar el relat oral de les treballadores professionals de la llar, neteja i cures.
Jornades organitzades a Barcelona per la cooperativa Drac Màgic en el seu 50è aniversari per abordar la necessitat de renovació del sistema educatiu pel que fa al treball a partir de l'audiovisual entès com a arxiu, en el sentit ampli.
Convocatòria per a sis residències de recerca en el marc de MAR, plataforma de mediació artística i noves institucionalitats impulsada pel Museo Reina Sofía, hablarenarte i la Fundació Carasso.
Iniciativa de l'Ajuntament de Villablino (Lleó) per crear el nou Centro Cultural de los Castros de Laciana a través de la participació ciutadana, la memòria i la visibilització del patrimoni de la comarca al medi rural.
Programa de mediació de la Biblioteca i Centre de Documentació del Museo Reina Sofía (Madrid) per abordar-la com a territori reflexiu i participatiu.
Projecte d'UNESCO Etxea i Guerrilla Food Sound System per crear un arxiu del patrimoni cultural rural basc explicat per les seves pròpies comunitats.
Podcast de la 3ª sessió del cicle Museus (Im)possibles (Espai Avinyó) dedicada a l'Ecomuseu Urbà Gitano de Barcelona (Associacions Inter-Acció i Carabutsí, entre d’altres), un projecte sociocomunitari sobre la memòria i cultura gitanes.
Article escrit entre l’Escola de Bordils i Experimentem amb l’ART sobre la tercera i última fase de BrossArt, una proposta del projecte educatiu de la Fundació Brossa on l'escola esdevé motor social i cultural d'un poble.
La biblioteca pública El Carmel-Juan Marsé de Barcelona acull el primer fons de consulta i préstec sobre el fanzine feminista, un espai de difusió i promoció entorn d’aquest format impulsat per ilium collective amb l’Espai Jove Boca Nord.
Una col·laboració entre el C.C Can Felipa i l'Associació de Veïns i Veïnes de Poblenou, barri de Barcelona on es situa el centre, entorn d'un projecte artístic a càrrec d'un agent cultural. En la seva 1ª edició, el col·lectiu Higo Mental proposa crear un arxiu audiovisual de l'associació a partir de materials sobre el barri.
Projecte editorial de col·laboració del CA2M amb l'IES Europa de Móstoles (Madrid) sobre la idea d'un arxiu col·lectiu a partir de la biblioteca del centre d'art i de les possibilitats de l'autoedició i els fanzines.
Plataforma de préstecs d'obres d'art contemporani i de mediació entre artistes i ciutadania, impulsat a Biscaia per Sarean, Wikitoki i Karraskan en el marc del projecte europeu Reshape.
Trobada en línia organitzada pel BornLab (El Born CCM) i l’Observatori de la Vida Quotidiana sobre la memòria veïnal al voltant de la vida al barri del Born de Barcelona abans que el procés turistitzador acabés amb bona part del seu teixit social.
Plataforma cultural i projecte per fomentar la construcció participativa de la ciutat a partir dels relats sobre aquells espais que suporten les vides en els barris i que es desenvolupa en el barri d'Orriols de València sota la coordinació de Carpe Studio.
Aquest projecte funciona com un arxiu digital on es recullen processos creatius d'artistes vinculats al Centro Huarte de Arte Contemporáneo (Navarra), posant el focus en el valor pedagògic d'artistes i processos, i oferint eines didàctiques a professionals de l'educació.
Visita experimental del programa BornLab (El Born CCM) entorn del Mercat del Born de Barcelona, acompanyada per Pilar Monsell i amb la col·laboració del col·lectiu Sindillar i el Centre de Cultura de Dones La Bonne, a través de la qual es connecten les feines i les lluites de les dones del passat amb el present.
Activitat d’història oral i viscuda realitzada per un grup de persones grans voluntàries del Museu d’Història de Catalunya en la qual els alumnes, docents i membres del consell es traspassen mútuament experiències de vida, de memòria, d’història, de passat i de present amb el suport d’imatges d’arxiu del fons de la Filmoteca de Catalunya.
Finançat per la Fundación Daniel y Nina Carasso (FDNC) i desenvolupat per Pedagogías Invisibles, aquest projecte respon a la preocupació i al desig compartit per totes dues entitats de reforçar i generar connexions entre el camp de l'art i l'educació, obrint nous circuits per als artistes i educadors.
Espai per compartir testimonis i vivències personals vinculades a la vida quotidiana del mercat del Born en el marc del projecte "Arxiu Visual del Born" (El Born CCM i Observatori de la Vida Quotidiana) per a la construcció col·laborativa de la memòria històrica del mercat i del barri del Born de Barcelona.
Tertúlia "MES ENLLÀ DE LES POLÍTIQUES D’ACCÉS A LA CULTURA: LES BIBLIOTEQUES I LES DESIGUALTATS" (“El primer glop de cervesa” amb Nicolàs Barbieri) i TERRASSA CIUTAT PILOT PER A L’"AGENDA 21 DE LA CULTURA" (programa Ciutats i Governs Locals Units), més dos lectures: “PLURALS DIVERGENTS I ESPAIS PEL NO-SABER” (text de Laura Benítez Valero entorn de la 2ª tertúlia sobre cultura i educació de "Nativa") i “EL RETORN SOCIAL DELS FESTIVALS” (article de Xavier Cervantes al diari "Ara")
ESTRENA CURTS "+HUMANS XCÈNTRICS" (CCCB Educació), CLOENDA CONCURS "(RE)IMAGINAT, FEM UN ESPOT NO SEXISTA" (Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació), "EST OEST" - "CINEMA EN CURS" (cicle Pedrera ArtLab 2016), CONVOCATÒRIA "CINEMA EN CURS" 2016-2017 (A Bao A Qu) i ARTICLE "L’EDUCACIÓ VISUAL...EN UNA CRUÏLLA" (publicat per Pilar Alfonso, mestra de l’IES Doctor Faustí Barberà d’Alaquàs, al bloc "400colps")
Propostes educatives ARXIU EXCÈNTRIC (CCCB) i PANTALLA JOVE (Cinema Jove Festival Internacional de Cine de València)
Seminario "ARCHIVOS DEL COMÚN" (Museo Reina Sofía), Proyectos "ARCHIVE TAZ" (Todo por la Praxis) y "COMUNS URBANS A BARCELONA" (Observatorio Metropolitano de Barcelona) + Artículo "ARCHIVOS DESOBEDIENTES" (Adolfo Estalella)
DIÀLEG I: ARXIU ALÍCIA_INFÀNCIA I ESPAI PÚBLIC (Goethe-Institut Barcelona i Urbanitas Berlin-Barcelona) i TROBADA EMERGENTS (Vicerectorat de Cultura i Igualtat. Universitat de València)
Proyectos abiertos en Hangar: "TRANSVEU PERE IV" Y "POBLENOU HÀBITAT CREATIU" (impulsados desde el laboratorio "Geoartivismos" de Constelaciones), jornadas en torno a la conceptualización del archivo CICdB (LaFundició en la Fundació Antoni Tàpies) y publicación de los textos de la asignatura de extensión universitaria "CARTOGRAFÍA ARTÍSTICA" 2014-2015 (un proyecto de Inter-Accions) en la revista URBS
EXPOSICIÓ HOW TO DO THINGS WITH DOCUMENTS (Fundació Antoni Tàpies) i PERFORMANCE TERZO PARADISO (Blueproject Foundation)
Projecte "DONAR VEU A LA MEMÒRIA" (Institut Lluís Vives de Barcelona), cicle "FRANCO 40/40": taula rodona MEMÒRIA I PARTICIPACIÓ (EUROM) i taller de creació teatral i documental "ENTRE DUES AIGÜES" (CC CAN FELIPA)
Taller LA CIUTAT DELS FOTÒGRAFS, programa HAMACA EDUCA EN LOS INSTITUTOS, cicle de CINEMA I DRETS DELS INFANTS i convocatòria EL CAC A L’ESCOLA
Convocatòries CIUDAD, EDUCACIÓN Y PRÁCTICAS COLABORATIVAS i PIPA 2015 PROJECTES D’INTERVENCIÓ PEDAGÓGICA I ARTÍSTICA / Projectes JOC DE CROMOS BARRIS DEL COLL I VALLCARCA de Barcelona, LA PELL DE LA CIUTAT i TERRITORIS EN TRÀNSIT
El projecte "A Barcelona la participació canta!" va ser presentat l'any 2008 per part del Grup de Participació vinculat al col·lectiu REpensar Barcelona.
Es desenvolupa en forma de manual concebut com una eina pràctica i d’aplicació directa en projectes que tinguin per objectiu garantir una participació ciutadana real en aquells contextos urbans sotmesos a processos de transformació (renovació urbana, gentrificació, etc.).
Es tracta d'un manual concebut com un arxiu en procés. De forma coherent amb això, s’ofereix en una versió que es pot descarregar d'Internet per tal de facilitar a la ciutadania que hi pugi estar interessada casos d’estudi, eines metodològiques i pràctiques properes sobre el tema.
Iniciatives on es posa de relleu la importància de recollir i documentar les pròpies narratives en un exercici de construcció de la memòria col·lectiva i l'espai social.
"UMHERRI" 15. Comunidad, aprendizaje y política local (escuelas, comunidades y agentes públicos y privados del País Vasco) / Proyecto "PATRIMONIO QUEVEDO" (MUSAC y CEIP QUEVEDO de León) / Projecte "COM BATEGA UN MUSEU" (MNAC i SuSoEspai, Creació i Salut Mental) / TALLER DE CIRC Escola de Salut per a la gent gran del CAP Guineueta amb l’Atener Popular 9Barris de Barcelona)
Projectes "ENXARXA’T" (La Panera Lleida), "MUNTEM UNA EXPOSICIÓ" (Museu del Disseny de Barcelona, Escola Catalònia i l’IES Quatre Cantons de Barcelona), "CARTOGRAFÍA CRÍTICA" (Hangar amb l’IES Quatre Cantons) i "CAPTURANT IDENTITATS" (Filmoteca de Catalunya amb l’INS Miquel Tarradell de Barcelona)
Projectes EL CONSELL DELS SAVIS VA A LA FILMOTECA (Filmoteca i Museu d’Història de Catalunya) y NUEVAS COMANDITARIAS HERNANI (Tabakalera Donostia)
Projecte "CABANYAL ARCHIVO VIVO", jornada "CONFLUÈNCIA D’ARXIUS EIX PERE IV" dins del projecte "CONSTELACIONES POBLENOU" i nou espai per al dispositiu "OBJECTE BARRIAL NO INVASIU (O.B.N.I)"
2 convocatorias: "UNA CIUDAD, MUCHOS MUNDOS" (Intermediae-Matadero Madrid) / "COL·LECTIVACCIONS". 1 curso: "AGENTS DINAMITZADORS DE PROJECTES ARTÍSTICS" (Experimentem amb l'Art) / 1 publicación online: "TIME FOR CULTURAL MEDIATION" (Pro Helvetia y IAE/ZHdK)
"GENERANDO CONOCIMIENTO LIBRE EN LA WIKIESFERA" (grup de treball sobre documentació col·laborativa a Medialab-Prado Madrid) / "WIKIARS" (projecte d’Amical Wikimedia per a la col·laboració de les escoles d’art i disseny catalanes a la "Viquipèdia")
Arxiu de projectes "TRANSlocacions" (IDENSITAT); el mapa col·laboratiu del consum responsable i l’economia solidària "Pam a pam" (SETEM Catalunya/XES) i "Madremanya" (LaBonne). Tres iniciatives nascudes al 2014 que, seguint les seves pròpies brúixoles, dibuixen rastres i mapes de lo local, lo col·laboratiu, lo autogestionat i lo relacional.
El projecte "Espai Memòries" es va concebre com un espai experimental des d’on introduir noves maneres de fer en relació al treball en arts visuals, memòria històrica i la seva interacció amb el teixit social.
Articulat com una secció del Museu Comarcal de Manresa, es planteja com un espai obert al públic dedicat a la producció de projectes i a la investigació, la trobada i la col·laboració amb agents del teixit local, així com el treball amb testimonis històrics. La difusió de continguts per mitjà d’activitats, la utilització de formats expositius i la creació d'un arxiu amb les investigacions realitzades també formen part dels seus objectius.
El seu pla director va ser concebut i redactat per una comissió transdisciplinar de la que formaven part els responsables de les institucions contractants: l’Ajuntament, el Museu Comarcal i l’Associació de Memòria i Història de Manresa.
La creació col·lectiva i l'intercanvi cultural com a possibilitat de desenvolupament i transformació o els processos impulsats per la relació entre les pràctiques artístiques i l'espai social local són alguns dels trets distintius del projecte TRANSlocacions d’IDENSITAT per Arts Santa Mònica, que proposa aquestes jornades i tallers
Diferents formats d'intervenció a l'espai públic que impliquen posicionaments de treball diversos i que testimonien la riquesa dels nostres contextos culturals: MAU 14 (Roca Umbert), "Cartografia Sensible Anotada" (desdelamina), Openwalls Conference (Associació Cultural Difusor), "Proyecto Casita Cañada" (Arquitectos sin Fronteras-Cañada Real), Arxiu Alícia (Urbanites Berlín-Barcelona), "Barris i Crisi" (IGOP-UAB) i 2ª edición Jornadas "Ciudad Sensible" (Carpe Via)
Tres proyectos donde lo cotidiano y la articulación del recuerdo se presentan como una enunciación multitudinaria. Son "Territorio Archivo" (FCAYC), "La Mirada de los Extremeños" (Filmoteca de Extremadura) y "Álbum Lixo" (Left Hand Rotation). Múltiples subjetividades conformando una memoria histórica desde lo común y en código abierto.
"Aprendre de l’escola" va ser el projecte que va encetar la primera temporada de l’Espai Memòries-Laboratori del segle XX del Museu Comarcal de Manresa, un espai pel desenvolupament de projectes basats en la participació, i relacionats amb la memòria històrica i la creació artística. Aquesta primera temporada, corresponent al curs 2010-2011, focalitzava l’interès en les pedagogies del segle XX i la història del sistema educatiu local.
Per aquest fi es va organitzar un equip de comissariat híbrid i es van generar un seguit de projectes que, sota el títol compartit "Aprendre de l'Escola", creuaven els àmbits de la historiografia, la creació artística i la pedagogia de maneres dispars. Així mateix, es van establir col·laboracions amb diferents centres educatius de la ciutat, organitzacions cíviques i testimonis històrics.