Artes + Pedagogía. Dos cruces y mil subjetividades
Aquest projecte de Rosario García-Huidobro (acadèmica de la Universidad de Los Lagos de Xile) i Gabriel Hoecker (educador i investigador en art contemporani i encarregat de continguts pedagògics al Centro Cultural La Moneda de Santiago de Xile) reuneix la narrativa visual de com entenen i viuen els seus creuaments entre allò artístic i allò pedagògic 13 artistes, artistes-docents i investigadorxs.
El llibre consta de tres parts, amb un primer capítol centrat en les possibilitats que, com a contextos de treball experimentals, obren els creuaments entre les arts i la pedagogia. Contextos lligats a estratègies d’aprenentatge i producció de coneixement com, entre d’altres, les pedagogies situades (les feministes i les desenvolupades a escala local, per exemple) o les pedagogies col·lectives (impulsades des de la col·laboració i el treball en xarxa). A més de Rosario García-Huidobro, participen en aquest apropament a allò pedagògic no com a transmissió de coneixement, sinó com a espais de trobada per a la subjectivitat, Natalia Calderón (investigadora de la Universidad Veracruzana de Veracruz, Mèxic), Tomás Peters (acadèmic de la Universidad de Xile), Fernando Miranda (acadèmic de la Universidad de la República de l’Uruguai) i Paula de Solminihac (acadèmica de la Pontificia Universidad Católica de Xile).
En el segon capítol, aquestes mateixes interseccions entre arts i pedagogia serveixen per qüestionar maneres hegemòniques, arribant al nucli dur del llibre, que els seus compiladors deixen ben explícit a la presentació: “visibilizar que para realizar prácticas artísticas y pedagógicas no hay técnicas, tampoco recetas prescritas, ni menos estrategias dadas, sino que son múltiples campos y visiones que se experimentan desde las artes. Un constante hacer que es diverso y subjetivo”. En aquesta part s’aborden les possibilitats que tenen les arts d’interpel·lar les relacions de poder que s’insereixen en l’educació des de la seva dimensió més política. Aquest abordatge es fa de la mà de quatre autorxs: Aida Sánchez de Serdio (investigadora de la Universitat Oberta de Catalunya), plantejant els desafiaments en la política institucional i relacional dels projectes artísticoeducatius; María José Muñoz (artista i membre de Todo por la Praxis), suggerint la desconstrucció de la pedagogia des de l’acció comunitària i decolonial; Gabriel Hoecker (Centro Cultural La Moneda), advertint de la violència invisibilitzadora d’una pràctica artística i pedagògica institucionalment legitimada que privilegia el treball d’una elit, i José Mela (acadèmic de la Universidad de O’Higgins a Rancagua, Xile), que incorpora el tema de la territorialitat com una perspectiva que, des de les pràctiques artístiques, qüestiona els metarrelats, obrint una via per a la resignificació cultural a través dels territoris, les seves representacions i identitats.
En la tercera part, investigadorxs que pensen allò pedagògic en l’art des d’una experiència específica, comparteixen inquietuds i projectes artísticopedagògics. Es tracta de Clara Megías (acadèmica de la Universidad Autónoma de Madrid i membre de Pedagogías invisibles), Francisco Schwember (artista i acadèmic de la Pontificia Universidad Católica de Xile), Catalina Montenegro (artista-docent i acadèmica de la Universidad de Los Lagos) i Daniela Zúñiga (artista i investigadora, fundadora de Coll2).
Data de publicació: 2020
Publica: García-Huidobro, Rosario i Hoecker, Gabriel (2020). Santiago de Xile
A càrrec de: Rosario García-Huidobro (Univ. de Xile) i Gabriel Hoecker (CC La Moneda, Pontificia Univ. Católica de Valparaíso)/Compiladorxs; Natalia Calderón (Univ. Veracruzana), Rosario García-Huidobro, Tomás Peters (Univ. de Xile), Fernando Miranda (Univ. de la República de l’Uruguai), Paula de Solminihac (Pontificia Univ. Católica de Xile), Aída Sánchez de Serdio (UOC), María Jo(sé) Muñoz (Todo por la Praxis), Gabriel Hoecker, José Mela (Univ. de O’Higgins), Clara Megías (UAM, Pedagogías invisibles), Francisco Schwember (Pontificia Univ. Católica de Xile), Catalina Montenegro (Univ. de Los Lagos), Daniela Zúñiga (Coll2)/Textos + Diagrames
Descàrrega del llibre: drive.google.com/Artes + Pedagogía