Art, museus y creativitat
Un dels reptes més destacats de l’educació és donar a la ciutadania elements per a afrontar un món en procés de canvi. Les velles certituds d’ahir podrien no ser sempre útils per al món de demà. Difícilment les institucions educatives (museus inclosos) poden ja fornir-nos d’uns coneixements immutables que ens seran útils per a tota la vida. El futur immediat es veu com un paisatge d’incertesa. Per tant, l’educació reorienta els seus esforços des de la transmissió del coneixement acadèmic cap a l’assoliment de competències, que donen capacitat per a orientar-se, avançar autònomament i aplicar allò après en situacions pràctiques.
La creativitat ha estat des de fa dècades un concepte habitual als programes d’art i educació, tant als museus com al context escolar. Ara, però, el seu interès transcendeix amb molt el marc de les arts: la creativitat va aparellada a habilitats cognitives com la flexibilitat de pensament, la fluïdesa d’idees, la capacitat de diversificar les respostes possibles davant un problema.
La creativitat ajuda a repensar la manera d’estructurar de manera novedosa la informació de que disposem. A les XVI Jornades de Pedagogia de l’Art i Museus es reflexiona al voltant del potencial dels museus d’art i de les estratègies de pensament dels artistes, que poden ajudar a intuir allò possible i a superar inèrcies i rutines.
———-
Dates: 9, 10 i 11 d’abril
Museu d’Arte Modern de Tarragona. C/ Santa Anna, 8 43003 Tarragona
Organitza: MAMT Pedagògic (Museu d’Art Modern de la Diputació de Tarragona) i Aula d’Art de la URV
A càrrec de: Marisa Suárez Barral (MAMT Pedagògic) i Albert Macaya (professor de l’Àrea de Didàctica de l’Expressió Plàstica de la URV)/coordinadors; Cristina Trigo (professora de l’Área de Didáctica de la Expresión Plástica a la Facultad de Ciencias de la Educación de la USC), Sandra Figueras i Esther Fuertes (tècniques del Dpto d’Educació del MNAC), Marta Berrocal, Vane Julián i Lila Pascual (Bolimini. Art i educació), Eloïsa Valero i Thais Salvat (professores de Dibuix en Educació Secundària i Batxillerat, i coordinadores del projecte L’artista va a l’escola)/xerrades; Ester Fabregat i Nil Bartolozzi (artistas)/talleres
Dirigido a: Mediadors culturals, professors i mestres d’Educació Infantil, Primària, Secundària, Batxillerat i Cicles Formatius, i estudiants universitaris (Àrea de Pedagogia, Ciències de l’Educació, Història de l’Art, Antropologia i Turisme)
———-
Més informació:
dipta.cat/mamtpedagogic/xvi-jornada-de-pedagogia-de-lart-i-museus
Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos (darrera consulta: març 2020).
Contingut publicat el 2020 per completar l’arxiu Polièdrica 2017-2019.