ANIDA 3 | Revista d'art i escola
ANIDA 3 Revista de arte y escuela està composta pels recursos rebuts i seleccionats a través de la crida pública ‘No sé quién eres, pero aquí estamos’ amb termini obert entre desembre i febrer del curs escolar 2022-23. Per donar forma al seu marc teòric, PLANEA Red de arte y escuela convida al CEFIRE ArtisticoExpressiu, centre públic de formació, innovació i recursos educatius de la Generalitat Valenciana, per idear tant la crida pública com el text editorial d’aquest número, a més de realitzar la selecció de continguts.
ANIDA és una publicació digital dirigida a docents, estudiants i professorxs universitarixs i investigadorxs en art i educació la pràctica de la qual estigui centrada en l’escola. Els seus monogràfics aterren anualment una temàtica que travessa la realitat de les escoles i que s’aborda des de diverses pràctiques de recerca artística.
Aquest número recopila i situa recursos, experiències i eines entorn de les diversitats i la inclusió a l’escola a través de projectes artístics i educatius. A més d’aproximar-nos a la producció artística de Costa Badía, que s’autodefineix com a «artista i mediadora cultural tolida», i oferir-nos una conversa amb Júlia Cervera i Ana Sánchez (docents del Centre d’Educació Especial Professor Sebastián Burgos de València) sobre art, inclusió i les oportunitats que ofereix la seva confluència.
9 RECURSOS PER TREBALLAR A L’AULA
Power (Marián López Fdz. Cao, Carolina Peral Jiménez, Maria José Ollero, Xiana Sotelo, Laura Lucas et alt. Il·lustracions d’Ana Cebrián) | Aquest recurs, sorgit del projecte Erasmus+ POWER – Sobre género, poder y empoderamiento a través del arte. Una herramienta educativa para jóvenes, es dirigeix a facilitadorxs, mediadorxs artístics/ques, treballadorxs i educadorxs socials que treballen amb joves, però pot ser utilitzat per qualsevol persona que vulgui generar debat i plantejar qüestions relacionades amb el gènere, l’art i les relacions de poder. |
Uni(di)versos (Laura Lara, Eider Goñi y Raposu Roxu | Mediación Artística) | Recurs artísticoeducatiu que es proposa generar espais de diàleg i reflexió entorn del concepte de l’expressió de gènere i com aquest afecta a l’ecosistema de les aules escolars, mitjançant la tècnica del muralisme comunitari. |
Diversimals (Pau Monfort Monfort, mestre d’educació artística) | Projecte que explora la diversitat de relacions afectivosexuals i familiars en la naturalesa. Planteja la creació de dos fanzines en l’àmbit escolar: un sobre la diversitat sexual al món animal i un altre per a apropar-nos a la diversitat familiar. |
Tejer sin tecnologías. Pia Capisano (Activista dinamitzadora de comunitats. Neokinok.tv)
| Recurs que serveix de guia l’hora de documentar de manera col·laborativa els processos que s’activen en tallers sobre art i tecnologia, permitent integrar les avaluacions d’educadores i docents, narrar el treball fet a tota la comunitat educativa, replicar una experiència i crear comunitat. |
El viaje de Afrotopía | Afrotopía y el hilo mágico del arte (Joly Navarro Rognoni –continguts– i Encina Villanueva Lorenzana –il·lustració–) | Ambdós recursos consisteixen en un àlbum il·lustrat, editat per Asociación Matumaini, i una guia didàctica amb propostes per treballar la diversitat cultural en contextos escolars des d’una perspectiva feminista. Els dos àlbums volen apropar-nos a la cultura i als països africans des del mateix continent. |
Pensando el cuerpo (María Camila Cerra, María Gabriela D’Angelo i Gabriela Nacach, docents) | Projecte interdisciplinari per a la creació d’un museu virtual a l’aula en el qual donar visibilitat a diversitat de diversitats. S’enumeren diferents propostes per pensar el cos des de diferents mirades: el cos en el territori, en la discapacitat, en els mitjans, en la salut… totes elles sota una perspectiva ESI (Educació Sexual Integral) amb l’objectiu de «reconèixer la perspectiva de gènere, respectar la diversitat, valorar l’afectivitat, exercir els propis drets i cuidar el cos i la salut», com les mateixes autores indiquen. |
Ale Signa (Mayalen Piqueras y Cristina Torres, profesoras de secundaria) | La proposta Señalética cerámica en lengua de signos española (LSE) aborda la diversitat funcional. Planteja reescriure la senyalística del centre educatiu amb llenguatge de signes per tal de visibilitzar altres maneres de comunicació i promoure la inclusió educativa. |
EscuchaRruido (Susana Jiménez Carmona, artista sonora) | Taller de creació sonora que posa de manifest les diverses maneres de percebre el nostre entorn. Ens proposa una escolta col·lectiva del soroll en diferents espais d’un centre educatiu, la seva anàlisi i la seva transformació en un paisatge sonor. Parteix d’una escolta activa per repensar junts allò que s’ha etiquetat com a negatiu: el soroll. |
Botiquín de Autoficciones (Rocío Huertas, autora i docent, amb ZEMOS98) | Proposta per elaborar un relat audiovisual a través de la tècnica de stop-motion partint dels primers records, malsons, somnis o ferides de l’alumnat. En compartir aquestes experiències, es posen de manifest pors, vergonyes i vulnerabilitats, alhora que aprenem col·lectivament a enfrontar-nos-hi. Al llarg del procés, es fa plausible la necessitat de reconeixement social de l’alumnat i com aquest reconeixement va associat de vegades a la cultura de l’èxit. |
Una escena distinta (Mª José Guisado i Rafa Palomares, col·lectiu teatral Proyecto Inestable) | Una caixa de recursos creatius per a l’experimentació escènica. Planteja una sèrie de propostes per abordar la diversitat des d’una perspectiva doble: l’alteritat, reconeixent i respectant les diferències culturals, i la diversitat, valorant i promovent la inclusió de totes les formes de diferència. |
Live Feelings (Cia. de teatre On Stage) | A través de les arts escèniques, aquest recurs proposa crear petites peces teatrals en anglès en les quals l’alumnat es representa en el seu entorn social i domèstic, deixant al descobert les seves preocupacions, els seus conflictes i les seves maneres de gestionar-los. Pensat per ser activat en centres de secundària, aquest recurs suposa un acompanyament en el reconeixement i construcció de la pròpia identitat de l’alumnat participant. |
Data de publicació: Juliol 2023
Edita: Máster PERMEA (Universitat de València – Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana) i Universidad Autónoma de Madrid
Direcció editorial: Clara Boj (Universitat Politècnica de València) i Clara Megías (Universidad Autónoma de Madrid)
Coordinació editorial: Mar Dols Merle
Coordinació general: PLANEA. Red de arte y escuela
Editores convidades, responsables de concepte i comissariat de aportacions: CEFIRE artisticoexpressiu. Joaquim Montañés Blanch, María José Ortiz Romaní, Lidia Galí Vilimelis, Vicent Casabó Escrig i Pau Monfort Monfort
Més informació i accés a la publicació: redplanea/recursos/anida-3
ANIDA
La revista digital ANIDA publica recursos artísticoeducatius produïts dins i fora del context de l’educació formal, però que s’hi poden aplicar de forma directa. L’objectiu de la revista, coordinada per PLANEA. Red de arte y escuela, és divulgar metodologies per tal que docents i alumnat se n’apropiïn, adaptant-les al seu context i experimentant conjuntament.
Els recursos i la pròpia revista s’allotgen al Centro de Recursos de PLANEA i a archive.org, una base de dades digital i d’accés lliure. |
PLANEA. Red de arte y escuela
PLANEA és una iniciativa impulsada per la Fundación Daniel y Nina Carasso que, entre d’altres, persegueix l’objectiu d’impulsar una comunitat educativa amb interès per descobrir noves pràctiques i propostes metodològiques artístiques.
Amb aquest objectiu, la publicació d’ANIDA va acompanyada d’una Col·lecció al Centre de Recursos de PLANEA, on seguir incorporant de manera indefinida noves eines i propostes inspiradorxs per abordar la crisi ecosocial des de les aules i espais educatius. |
CEFIRE ArtísticoExpressiu
Centre de Formació, Innovació i Recursos Educatius, depenent de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana, específicament centrat en l’àmbit de les arts, la música, l’expressió corporal i l’activitat esportiva. La seva creació ha impulsat la visibilització de l’àrea, així com potenciat les relacions de col·laboració amb les institucions culturals i museus de la Comunitat.
El seu equip ha estat triat pel comitè editorial de la revista ANIDA com a editor convidat del seu número 3 No sé quién eres, pero aquí estamos. Recursos para educar en la diversidad a través de las prácticas artísticas. |
Perquè et pot interessar
Tant les experiències com els recursos publicats a la revista ANIDA es seleccionen per crida pública que, en el cas d’aquest número 3 dedicat a la diversitat a l’aula, ha estat coordinada pel CEFIRE ArtísticoExpressiu de la Generalitat Valenciana.
Com a experiències s’han inclòs 4 propostes que, tot i no tenir una metodologia, resulten experiències a l’aula rellevants pel seu format, context o impacte.
Pel que fa als recursos, es presenten amb una primera introducció en castellà i anglès i s’identifiquen per nivells educatius i paraules clau. Tots van acompanyats d’un text signat per els i les autorxs i/o agents responsables, a més dels seus perfils professionals, claus per a l’aula i una bibliografia a tall de marc de referència, a més d’accés no només al recurs, sinó també als seus annexos i altres eines de difusió (com a blogs o canals de youtube) si en tenen. |
Els continguts d’aquest segon número d’ANIDA, Revista d’art i escola de la Red PLANEA, sorgeixen d’una convocatòria de recursos per a l’experimentació educativa en art i tecnologia seleccionats per un comitè editorial. |
Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.