10 juliol, 2023
Notícia

Alteritat Radical | Publicació

Publicació del Centre d’Art La Panera a partir d’una residència a l’INS Manel de Montsusar (Lleida) de l’artista Arnau Sala Sáez al voltant de l’alteritat.

Aquest llibre/revista recull l’experiència del projecte d’investigació i experimentació en mediació cultural «Alteritat Radical», impulsat pel Centre d’Art La Panera de Lleida i desenvolupat durant el 2022 a partir del treball d’artistes que reflexionen entorn d’espectres radicals de l’alteritat.

 

Mitjançant aquest projecte, diversos agents artístics i educatius es van implicar en un procés concret i experimental a partir de les pràctiques artístiques d’Helena Vinent i Arnau Sala Sáez, i del seu treball en residència a dos centres formatius: l’EASD Ondara (Tàrrega) i l’INS Manel de Montsusar (Lleida).

 

La publicació se centra en l’estada de treball de l’artista sonor Arnau Sala en residència a l’INS Manel de Montsusar, que va ser coordinada per Roser Sanjuan (impulsora del projecte i responsable de programes públics de La Panera) amb l’objectiu d’elaborar un prototipatge d’eines per abordar àmpliament les polítiques de l’alteritat i les concepcions capacitistes de la identitat a l’aula.

 

La residència artística es va idear com un laboratori d’estímul per a l’emergència de subjectivitats diverses on desplegar i assajar múltiples estratègies de mediació artística per impulsar l’agència de canvi i transformació del treball dels i les artistes, així com les afectacions derivades de la comunitat educativa d’aquest context específic.

 

Alteritat Radical. La Panera

Alteritat Radical. Foto de Violeta Mayoral

 

Documentar un laboratori per a l’emergència de subjectivitats diverses

 

Amb «Alteritat Radical» s’ha investigat al voltant del lapsus d’atenció i de la neurodiversitat a través de les pràctiques artístiques, experimentant amb la deconstrucció dels mecanismes que defineixen diverses condicions com a disfuncionals en un marc capitalista centrat en la producció.

 

En el transcurs de les diferents sessions, s’han introduït exemples de diferents llenguatges de la creació contemporània –ja siguin arts plàstiques, sonores o música contemporània–, i s’han combinat amb referents d’àmbits com la religió, la mitologia, la ciència o la filosofia, buscant explorar el fenomen de l’atenció des de diferents punts de vista, per reflexionar sobre quines són les nostres limitacions cognitives dins el context social, sobretot tenint en compte que això requereix una normativa que ens permeti encaixar en unes expectatives professionals i acadèmiques regides per la idea capitalista de productivitat.

 

 

Data de publicació: 2023
Publica: La Panera
Disseny Gràfic: 131

Edició: Anna Roigé
Textos: Roser Sanjuan (La Panera), Laura Benítez, Violeta Mayoral i Arnau Sala Sáez

Fotografies: Violeta Mayoral

Més informació i accés a la publicació: arnausala.bandcamp/alteritat-radical-book

 

 

Arnau Sala Sáez (Manresa, 1978)

 

Artista sonor que treballa entorn de les potencialitats creatives de la distracció com a eina d’autoconeixement i escolta activa. Mitjançant aquesta investigació, també pretén desconstruir els mecanismes que defineixen com a disfuncionals diverses condicions, com el TDAH (trastorn per dèficit d’atenció i hiperactivitat), en un marc capitalista centrat en la producció. El treball de l’artista està condicionat pel trastorn per dèficit d’atenció que pateix i que determina la seva metodologia. Arnau Sala desenvolupa actualment una estada de llarga durada a Hangar, Centre de producció i recerca d’arts visuals a Barcelona.

 

 

Perqué et pot interessar?

 

Les 100 pàgines d’aquest llibre/revista, disponible en català i castellà, volen recollir tot el procés de treball de l’artista sonor Arnau Sala a partir d’una residència ideada com un laboratori per a l’emergència de subjectivitats diverses en col·laboració amb l’alumnat i l’equip docent de l’INS Manel de Montsuar.

 

Amb textos de Roser Sanjuan, la persona que des del Centre d’Art La Panera idea i coordina el projecte; l’artista, investigadora i docent Violeta Mayoral (autora també de les fotografies que il·lustren els textos) i el mateix Arnau Sala, entre d’altres, es documenta un procés que s’entén com la realització d’un compendi d’iniciatives i aprenentatges al voltant de l’alteritat. Un concepte que, en el context educatiu, s’ha vinculat al paradigma de l’educació inclusiva, per reivindicar la consideració de l’altre com un valor.

 

La documentació en una publicació d’aquestes iniciatives i aprenentatges apuntalen l’objectiu del projecte perquè esdevinguin nous recursos per tal d’abordar l’alteritat a l’aula, més enllà de la presència dels artistes, els quals han estat el motor d’inici d’aquest treball, que s’espera tingui continuïtat.

 

 

 


#ArxiuViuPolièdrica: Més publicacions entorn de les arts visuals en l’educació


 

 

 

 

Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.