ALIA. La consciència en vinyetes | Còmic digital
Publicació digital de 134 pàgines editada i distribuïda de manera gratuïta pel Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) dins de la tercera edició del seu programa educatiu per a joves ALIA, que vincula la recerca i la divulgació científica amb la creació artística i literària.
Marc de la publicació: programa educatiu ALIA (CCCB)
ALIA, el programa de mediació del CCCB, permet un espai de conversa i treball col·laboratiu entre centres d’investigació científics i tecnològics, agents de l’ecosistema cultural, i escoles. El seu objectiu és identificar els reptes més urgents i determinants per a les societats contemporànies i crear un material de treball associat per a estudiants de 4t. d’ESO i 1r. de Batxillerat.
Aquest programa educatiu es desenvolupa en col·laboració amb el Center for Brain and Cognition de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i els i les alumnes de l’Escola Joso, Centre de Còmic i Arts Visuals de Barcelona, que il·lustren les historietes guionitzades pels diferents instituts participants: IE El Martinet (El Ripollet), Institut Ca n’Oriac (Sabadell), Institut Els Aimerigues (Terrassa), Institut 9 (Santa Coloma de Gramenet), Institut Torrent dels Bruixes (Badalona) i el St Peter’s School (Barcelona).
Un procés d’aprenentatge a través del còmic col·laboratiu divulgatiu
L’objectiu d’aquest còmic digital és fer un apropament a un concepte tan esquiu com és el de la consciència humana, explorar aquesta qüestió i trobar respostes, encara que siguin provisionals.
Amb la voluntat d’explorar aquesta qüestió i trobar-ne respostes provisionals, 250 joves de 4t. de l’ESO i 1r. de Batxillerat de la regió metropolitana de Barcelona s’han aproximat a les investigacions dels i les científics/ques del Center of Brain and Cognition (UPF), i documentat a través de les exposicions Cervell(s) i Constel·lació gràfica del CCB, per acabar creant divuit guions de còmic divulgatiu sobre la consciència, inspirant-se en l’obra Neurocómic (Norma editorial, 2014) del neurocientífic i dibuixant Matteo Farinella. Aquests guions han estat elaborats al voltant dels tres pilars fonamentals per investigar la consciència: la memòria, la percepció i el llenguatge. Els i les encarregats/des de donar vida i forma a aquests relats han estat l’alumnat de 4t. curs professional d’Art Grafic de l’Escola Joso amb, entre d’altres, el suport de l’enginyer i Doctor en Humanitats, José Valenzuela, exalumne de la Joso i creador de la Guia de Materials per treballar de forma autònoma a l’aula el repte assignat.
Perquè et pot interessar?
Aquesta novel·la gràfica és un exemple de com es pot desenvolupar un procés d’aprenentatge a partir d’una exploració científica sobre el funcionament del cervell per entendre la consciència humana, elaborada a partir d’un projecte interdisciplinari fet amb joves i materialitzat en un còmic col·laboratiu divulgatiu.
Any de publicació: 2023
Autors: Santi Casas (coordinador), José Valenzuela (assessor tècnic), Matteo Farinella i alumnat de 4t. curs professional d’Art Grafic de l’Escola Joso (il·lustradorxs) i Robert García (maquetista)
Instituts participants: IE El Martinet (El Ripollet), Institut Ca n’Oriac (Sabadell), Institut Els Aimerigues (Terrassa), Institut 9 (Santa Coloma de Gramenet), Institut Torrent dels Bruixes (Badalona) i St. Peter’s School (Barcelona)
En el marc de: Cervell(s), Constel·lació gràfica i ALIA
Més informació:
Web CCCB
Sobre els/les autorxs
Els guions de la novel·la gràfica “ALIA. La consciència en vinyetes” (CCCB) han estat elaborats per alumnes de 4t. de l’ESO i 1r. de Batxillerat dels 6 instituts participants, acompanyats per científics del Center for Brain and Cognition (UPF).
Les il·lustracions han estat realitzades pels i les alumnes de 4t. curs professional d’Art Grafic de l’Escola Joso de Barcelona. |
#ArxiuViuPolièdrica: Més notícies relacionades amb Ciència+Escola
També et pot interessar
Tallers escolars sobre intel·ligència artificial i Internet de les coses
Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.