Agents articuladores entre art i educació | Formació
Aquesta formació d’Experimentem amb l’ART (entitat educativa de Barcelona que treballa a partir de l’art contemporani) explora contextos i iniciatives culturals des d’on implicar, articular i repensar l’art, l’educació, la mediació i la vinculació amb la ciutadania.
El curs s’organitza en 4 sessions, que mostren diverses formes d’abordar les pràctiques contemporànies d’educació i creació artístiques, a partir de tres casos d’estudi en forma de taules de treball.
Es tracta de sessions que es vinculen i complementen, que exploren, des de perspectives diferents, exemples i situacions actuals, apostant per una pràctica reflexiva i activa de l’educació artística, la institució cultural i altres experiències que enllacen art, pedagogia i territori.
Per tal de situar possibles marcs d’acció i pautes crítiques des d’on crear i accionar, es plantegen les següents sessions:
1. Coordenades d’acció: punt de partida Ponents: Joan Ivern i Francesca Dinuzzi (Treball cultural i coordinació de projectes a EART) i Daniel Gasol (Artista, investigador, mediador, treballador cultural i codirector d’EART)
Espai per compartir en col·lectiu inquietuds, dubtes i posicionaments per possibilitar connexions que ajudin a situar el context de treball, pensament i relació del curs. Situa les coordenades necessàries des d’on iniciar el camí de recerca i treball de les persones assistents entorn a possibles articulacions entre art i educació, apuntant necessitats d’aprenentatge per tal d’abordar-les conjuntament.
|
2. Polítiques culturals: mecanismes que defineixen models de projecte Ponent: Susana Arias (Responsable de l’equip de mediació del CCCB)
A partir de pensar, com a cas d’estudi, una iniciativa municipal que proposa un projecte educatiu en un institut de secundària, es plantejarà com les institucions culturals poden situar l’acció pedagògica i les pràctiques de participació ciutadana. S’exposaran diferents aproximacions i estratègies que poden establir-se repensant els rols dels agents vinculats que treballen o conviuen construint entorns institucionals accessibles, igualitaris i inclusius.
|
3. Relacions i experiències d’aprenentatge: entre les institucions i l’esfera pública Ponent: Glòria Fernàndez (Responsable d’educació de la Fundació Suñol)
S’hi explora un altre cas d’estudi proposat pel programa en relació a la funció educativa del museu o centre d’art en l’actualitat, situant models i implicacions en les polítiques institucionals, culturals i educatives. Amb l’objectiu de poder conèixer com diversos contexts defineixen el funcionament educatiu i/o artístic, s’analitzarà i interpretarà la funció de l’educació des de l’art contemporani com a motor de pensament.
|
4. Servei educatiu: la mediació com a eina de transformació Ponents: Elena Blesa (Investigadora, artista i mediadora), Dolors Juàrez (Educadora i treballadora cultural) i Marc Larré (Artista i educador), membres de l’equip d’educació del Centre d’Art Tecla Sala
Actualment, Experimentem amb l’Art està treballant amb un equip de tres persones per tal de construir i repensar el Departament Educatiu del Centre d’Art Tecla Sala de L’Hospitalet de Llobregat. Per aquesta sessió, es plantejaran com a cas d’estudi diverses iniciatives des d’on actuar en educació i mediació en contextos artístics, compartint propostes desenvolupades en l’àmbit de les arts visuals que despleguen diferents intencionalitats i formats d’acció cultural i política. Així doncs, s’abordaran possibilitats de relació i participació entre institucions culturals i espais educatius formals i no formals, plantejant com podrien vincular-se a espais públics, expositius o col·lectius socials, estimulant el seu paper crític i emancipador. |
Programa Agents Articuladorxs
El programa d’Agents Articuladorxs de l’associació cultural Experimentem amb l’ART de Barcelona té la voluntat d’explorar i repensar l’art i l’educació com a dos àmbits que s’enllacen en les seves formes de fer, amb objectius pedagògics i culturals interconnectats.
A partir de la creació d’un grup de treball format per persones de diferents àmbits, es comparteixen els sabers dels i les participants de forma multilateral, establint imaginaris comuns, interseccions, connexions i punts de trobada; abordant analogies i diferències, tensions i problemàtiques, aprenentatges i reflexions. |
Experimentem amb l’ART
Des de 1993, aquesta associació sense ànim de lucre i amb voluntat de servei públic treballa amb l’art contemporani i els processos creatius entesos com a acció educativa, per fomentar la capacitat crítica per qüestionar la realitat i transformar creativament el nostre entorn.
Posar en relació art, educació i ciutadania possibilita espais d’esdeveniments on repensar l’aprenentatge com a experiència, procés i canvi constant. |
Dates: Dissabtes 15 i 22 d’abril, 6 i 13 de maig. Inscripció prèvia mitjançant formulari
De 10 a 14h. EART. Torrijos, 68 08012 Barcelona
Organitza: Experimentem amb l’ART
Ponents: Joan Ivern, Francesca Dinuzzi i Daniel Gasol (EART), Susana Arias (CCCB), Glòria Fernàndez (Fundació Suñol), Elena Blesa, Dolors Juàrez i Marc Larré (Centre d’Art Tecla Sala)
Col·labora: Fundació Suñol
Suport: Generalitat de Catalunya i Ajuntament de Barcelona
Més informació, inscripcions i programa: experimentem/agents-articuladores-entre-art-i-educacio
#ArxiuViuPolièdrica: Més propostes de formació artísticoeducativa
Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.