20 gener, 2022
Notícia

A la recerca de l’arca perduda. Desfer la subalternitat dels Departaments d'Educació a través de l'arxiu

Article de María Acaso i Sara Torres-Vega publicat per A*Desk entorn del paper subaltern dels Departaments d’Educació dels museus reflectit en l’absència de l’educació als arxius institucionals.

A*Desk, plataforma crítica centrada en l’edició, la formació, l’experimentació, la comunicació i la difusió de la cultura i l’art contemporanis des de la transversalitat, dedica el seu tema del mes a la relació entre art i educació. Ho fa amb aquest article sobre l’Educació en Museus firmat per María Acaso (Cap de l’Àrea d’Educació del Museu Reina Sofía i sòcia fundadora del col·lectiu Pedagogías Invisibles) i Sara Torres-Vega (Professora de creació artística i educació a la Facultad de Bellas Artes de la UCM i a la New York University, artista i educadora enfocada en les pràctiques relacionals i participatives amb l’art com a catalitzador de la inclusió i la connectivitat social).

 

María Acaso, que també és productora cultural de projectes que desafien les divisions entre art i educació, i Sara Torres-Vega, dedicada a investigar els departaments, arxius i activitats d’educació en museus com el Tate de Londres, el MOMA de Nova York i el Reina Sofía de Madrid, defensen que desfer aquesta condició de subalternitat dels Departaments d’Educació passa per entendre l’arxiu com a eina de lluita institucional. Recollim un parell de fragments que resumeixen el sentit del contingut d’aquest article: 

 

 

“Els arxius institucionals no acullen la història neutral del museu, sinó que en revelen les prioritats: què és el que val la pena ser guardat? què és el que configura la memòria institucional? L’absència de l’educació als arxius institucionals fa pensar que, malgrat que els museus es funden com a institucions educatives, potser les prioritats del museu són ben diferents”.

 

 

“Crear un arxiu posa sobre la taula la idea subversiva que l’educació no produeix esdeveniments i activitats, sinó que és un procés de producció intel·lectual que fa honor a la missió fundacional del museu. Desfer la subalternitat dels Departaments d’Educació fa necessari un assalt a l’arxiu, reclamant el lloc central dels públics i els seus aprenentatges al cor del museu, abordant tres línies d’acció que passen per la reflexivitat, els processos de recollir i el destí del temps i els diners”.

 

 

A*Desk

 

Constituït com a Institut Internacional i Independent de Crítica i Art Contemporani, és la iniciativa d’un grup de professionals d’art contemporani amb una  junta directiva formada actualment per Montse Badia, Andreas M. Kaufmann i María Muñoz. La seva missió és reivindicar activament el valor del pensament crític i generar debat entorn de l’art i la cultura contemporanis.

 

Compten amb editorxs convidadxs que, durant un mes, tenen carta blanca per definir tema i textos publicats. A més dels articles, ofereixen una agenda setmanal amb els esdeveniments culturals més destacats de la ciutat de Barcelona, organitzen activitats (seminaris, cursos, tallers, etc.), ofereixen un servei d’assessorament i desenvolupen projectes culturals per tal de contribuir a reforçar el pensament crític i retornar a la cultura el seu paper de generadora de coneixement i valors.

 

 

Data de publicació: 17 de gener 
Publica: A*Desk
A càrrec de: María Acaso (Educació, Museu Reina Sofía) i Sara Torres-Vega (Bellas Artes, UCM)/Autores de l’article
Enllaç a l’article: a-desk/a-la-recerca-de-larca-perduda

 

 

 

 


#ArxiuViuPolièdrica: Més continguts sobre Educació en Museus


 

 

 

 

Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.